Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

Hva kan en gjøre for en venn som sliter?


Gjest 1b311...305

Anbefalte innlegg

Gjest 1b311...305

Hei, jeg har en venn som er blitt ufør for noen år siden, og som lever med kroniske smerter.

Han ble innlagt på psykiatrisk forleden for selvmordstanker. Det var en god lang tid før koronapandemien startet.

Vi som er venner har vel tenkt at det å komme på psykiatrisk skulle lede til høvelig oppfølging, men de rekker vel kun et visst stykke. Dersom det er sår på sjelen så trenger vel det både lang tid og mange riktige støttespillere.

Så fikk jeg plutselig spørsmål om hva jeg syntes om å prøve cannabis, og selv om jeg tenker at det er et rusmiddel slik alle andre gjør, så tenker jeg også at dette har veldig stort potensial for helsegevinst. Så jeg tenkte at ja det ville jeg rådført meg med lege for, men at i hans situasjon så hadde jeg ikke vært redd for å prøve det ut. Hadde et håp om at han da ihvertfall gjorde de riktige stegene med lovlig reseptinnført cannabis.

Tenker som så at han allerede da kanskje hadde blitt tiltalt for forsøk på innførsel til egen bruk, sånn det kanskje ser ut nå. Nå soner han dommen. Og siden han valgte den idiotiske måten å innføre cannabis på via forsendelse fra utlandet inn i Norge, så måtte han jo være smart nok til å forstå at narkotikahundene skulle finne det.

Altså selve soningen virker å være et bevisst valg som et rop om å få den hjelp som helsevesen, samfunn og venner ikke strekker til med.

En spesialist har gitt ham avslag på en biologisk medisin før. Og dersom det ikke forverrer seg veldig så kan han glemme å søke igjen da det er en overlege som har konkludert med et endelig vedtak som ikke kan påklages.

Oppsummert så har vi med et helsevesen som ikke strekker til for visse pasientgrupper (revmatikk), en uheldig sjel som har møtt mye motbør i livet og som sitter hjemme og gamer livet bort i mangel på noe annet å gjøre. En pasient som bør behandles ordentlig. Så som venn bør en vel omstille seg noe nå. Derfor spør jeg om råd til hvordan jeg skal oppføre meg og hva jeg kan gjøre for denne personen som venn fra dere.

Det er også snakk om delvis hemmende overvekt, som jo heller ikke er å bli kvitt på en-to-tre. Han har forsøkt konsultasjon for magesekksoperasjon, men fant heldigvis ut at det ikke er en god langsiktig løsning. Hvorfor tilbys så mange slike mageoperasjoner av norske leger kan man jo stille seg spørsmålet om? Legene virker jo ikke helt kloke i hodet. Selv om det er programmer som skal forsøke å lede folk bort fra det der vanskelige valget.

Har hatt videobesøkssamtale med han i fengsel. Så det er jo en god begynnelse.

Jaja, da venter jeg litt og ser om det blir noen gode forslag fra forumet ;)

Anonymous poster hash: 1b311...305

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Prøv CBD-olje. Det er cannabis uten THC. Dette blir sannsynligvis lovlig her i Norge om ikke alt for lang tid.

Akkurat nå går det greit å importere dette selv. Men det er et uregulert marked med veldig mye dårlige produkter som er kamuflert som kvalitetsvare. En Svensk undersøkelse viste at enkelte produkter man fikk bestilt ikke inneholdt noe CBD. Det er også stor forskjell på type CBD. Så her gjelder det å gjøre litt research. Cannabis du får kjøpt på gata hadde jeg aldri i livet anbefalt / brukt. 

122441721_10163973438510276_7581619564488651368_n.thumb.jpg.18bccb1f12ba72d09abd9150172f7241.jpg

Ellers er det beste du kan gjøre bare å være tilstede. Send vedkommende en pakke smågodt og gi ham/hun litt oppmerksomhet. At du skal være en "reddende helt" som finner en mirakelkur på alle problemer er nok urealistisk. Så jeg hadde nok unngått i det lengste å snakke om de tingene. Slik at du kan bli "frisonen" - der man kun snakker om alle andre ting. Det er i alle fall hva jeg personlig hadde ønsket meg. Det verste jeg kunne forestilt meg er en person som kommer med all mulig av løsninger, som gir overdrevet sympati og som hele tiden skal snakke om problemene.... det hadde bare dynket meg enda mer ned i kjelleren. Så det beste er vel bare å være en god kompis. Være tilstede og stille opp dersom det er behov for det. Det enkle er ofte det beste.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
  • 3 måneder senere...

De som er krise trenger omsorg, dvs de må vite at noen bryr seg. Det er punkt en. Analyser er ofte sekundære. 

Hvorfor er syke pasienter i fengsel? Hvis han ikke får det han trenger i forhold til smertelindring, og han er trygdet, så finnes det fine land med gode tall fra pandemien med en annen holdning til dette. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...