Ketill Jacobsen Skrevet 8. april 2021 Skrevet 8. april 2021 (endret) Fra artikkelen:"Hydrogen regnes som en av de viktigste formene for energi for å nå klimamålene. Men det er dyrt å produsere, og elektrisiteten som trengs, fører til store CO2-utslipp og annen forurensing". Begge påstandene her er ganske tvilsomme! Frankrike har for det meste CO2-fri strøm* og alt tyder på at hydrogen (fra fornybart) vil raskt bli mye billigere og konkurrere ut diesel rundt CO2 (og enda mer om en tar med CO2-avgifter). I denne artikkelen har nok NTB's artikkelskriver (typisk nok navnløs) uttrykt seg på autopilot! * Mest atomkraft (>70%) og en del vannkraft. Frankrike planlegger bred utbygging av sol og vind. Endret 8. april 2021 av Ketill Jacobsen 2
geirha Skrevet 9. april 2021 Skrevet 9. april 2021 Veldig uklart i artikkel egentlig. Jeg regner med det med hydrogendrift tog går også på brenselcelle teknologi. Men det kommer ikke tydelig nok frem i artikkel. Artikkelforfatter burde utdype for den gjennomsnittlige leser. Vi vet at hydrogen er viktig og utslippsfri.
Ketill Jacobsen Skrevet 9. april 2021 Skrevet 9. april 2021 geirha skrev (7 timer siden): Veldig uklart i artikkel egentlig. Jeg regner med det med hydrogendrift tog går også på brenselcelle teknologi. Men det kommer ikke tydelig nok frem i artikkel. Artikkelforfatter burde utdype for den gjennomsnittlige leser. Vi vet at hydrogen er viktig og utslippsfri. Det er nok brenselsceller involvert. Har ikke hørt om noe annet for hydrogen i tog. For fly har en andre problemstillinger, ikke minst vekt.
Del Skrevet 10. april 2021 Skrevet 10. april 2021 Ja, det er brenselceller i disse togene. Da er det vel bare å vente på hydrogenmotstanderne 🍿 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå