Gå til innhold

Tempsensor som passer under cpu


Anbefalte innlegg

Jeg vil ha en temp-sensor som jeg kan plassere under min XP2500+ cpu på et Abit NF7-S. Sliter litt med å finne dette fordi alle jeg har sett på har for tjukke ledninger.

 

Vil ha temperaturvisning på utsiden av kabinettet. Om det ser pent ut har igrunnen ikke noe å si.

 

Kan noen anbefale et slikt produkt?

Endret av Or|0N
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Kjøpte en dobbelsak for LianLi på Microplex.

Billigste måten å få to meter på tror jeg.

Tok ut displayene og felte dem inn i et 5,25"-deksel.

Ytterste krympestrømpa har jeg tatt vekk og det fungerer.

Er muligens ikke vanntett lenger. Men det betyr ingenting så lenge føleren ikke skal puttes i en vanntank eller noe.

Lenke til kommentar

Fjerna bare den ytterste strømpa. Den som er rundt lederne lot jeg være.

Da er det grei klaring slik at føleren kan plasseres inntil kjerna.

På Palominoen min la jeg føleren langs med kjerna.

På T-Bred tror jeg kjerna er litt lavere. Mulig du må fjerne den inneste strømpa også for å få plass langs med.

 

For å sjekke om det er plass nok:

Ta av kjøleren.

Lag et merke på kabelen når du har plassert føleren der du vil ha den.

Sett på kjøleren igjen og se om du får dytta føleren like langt inn uten å bruke makt.

Litt kjedelig om kjøleren blir liggende med ulikt trykk mot kjerna og prosessoren går varm.

Lenke til kommentar

hmm... skjønner jeg rett hvis jeg trur du har lagt sensoren oppå cpu ved siden av kjernen? jeg tenkte nemlig å putte den under cpu'en sånn at ledningene går mellom pin'ene på cpu'en. blir mer nøyaktig måling da.

 

mulig jeg bare missforsto noe du skreiv...

Lenke til kommentar

Føleren min ligger på oversiden ja.

Mellom beina blir trangt.

Føleren er en rimelig standard termisk motstand.

Om du kan lodde eller koble sammen på hensiktsmessig måte er det vel ingenting i veien for å finne en egnet ledning (et par ledere fra en telefonkabel burde være tynne nok) som kan tråkles mellom beina.

Da er det bare å kappe ledningen, feste termistoren på skjøteledningene og koble denne til ledningen fra displayet.

 

Om ingen tør å prøve kan jeg sikkert gjøre et stunt. ;)

Men om det gir bedre målinger vet jeg ikke.

Lenke til kommentar

..det ser ut som jeg har rota bort den LianLi-saken.. finner den nok etterhvert, men hvis du vil kan du gjerne ta det stuntet ditt i mellomtida. :)

ellers kommer jeg til å teste når jeg får leita den fram igjen.

Endret av Or|0N
Lenke til kommentar

Brukte to ledere fra en IDE-kabel (80 ledere).

De var tynne nok til at de fikk plass mellom hovedkortet og sokkelen.

Prøvde først med ledningene på oversiden, men da ble prosessoren liggende skjevt. Lagde meg en liten kobling også i tilfelle jeg må ha ut hovedkortet.

 

Har bare skrudd sammen ting for å sjekke at det fremdeles virker, og ikke testa eventuelle tempforskjeller. Det umiddelbare inntrykket er at måleren registrerer tempendringer raskere enn med føleren på oversiden. Skulle tilsi at målte temperaturer er riktigere med føleren montert i sokkelen.

For at ikke føleren skulle ligge å slenge lagde jeg en "fiskekrokbøy" på føleren og tredde den mellom beina på orginalsensoren. På den måten blir føleren "fjærbelasta" og ligger med trykk mot senter av prosessoren.

 

Dette er nok ikke en jobb for de med ni tommeltotter og en verkefinger.

Men for de småpraktiske går det helt greit.

 

Kan sikkert lage en skikkelig oppskrift.

 

Edit:

Skrivefeil

Endret av Bach
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

stemmer at prosessoren ligger litt skjevt når lederne ligger mellom sokkel og cpu, men f.eks. den sensoren som følger med Volcano11 har denne løsningen. Syltynne ledninger som skal ligge mellom pin'ene oppå sokkelen.

 

Men din løsning virker bedre.. får du virkelig plass til to IDE-ledere under der? med den grå isolasjonen?! ei oppskrift er mer enn velkommen! :yes:

Lenke til kommentar

Du får kjøpt temperatur sensorer som passer perfekt til dette (og mange leverer en slik med hk'et), men du vil få MYE mer nøyaktig måling av å ha den på oversiden av CPUen helt inntil kjerna (det vil gå fint så lenge som du ikke bruker shims). Ikke at det er mye vits siden alle XP CPUene alle har innebygd temperatur sensor (joda, kanskje du vil at det skal vises på et display i fronten på kabinettet. Da vil det bli noe verre å bruke den sensoren).

 

OBS! Jeg vil ikke anbefale noen å sette sensoren under CPUen da det kan være noe usunt hvis den blir satt skeivt i socketen.

Lenke til kommentar
Ikke at det er mye vits siden alle XP CPUene alle har innebygd temperatur sensor (joda, kanskje du vil at det skal vises på et display i fronten på kabinettet. Da vil det bli noe verre å bruke den sensoren).

Nå er det vel ikke så veldig mange hovedkort som støtter denne funksjonen.

Lenke til kommentar
Det høres litt rart ut da alle hovedkort må kunne måle temperaturen på CPUen for at det skal kunne slå av maskinen i tilfelle temperaturen blir for høy. Dette er en feature som kreves av AMD for at produsentene skal kunne lage hk til CPUene deres.

Tempbeskyttelsesfunksjonen leser fra den interne dioda.

Alle andre temperaturer blir gitt via termistoren i sokkelen.

Det gjelder ihvertfall for alle nForce2-kort.

Eneste jeg vet om er to modeller (KT333) fra Epox (EP-8K3A, EP-8K3A+) som kan gi all temp via den interne dioda.

 

Fra faq'en til Epox:

Does the board support the AMD Athlon XP processor internal temperature sensor? -

Yes, the board uses the AMD Athlon XP internal temperature sensor for thermal protection features. However, the temperature shown to the user via the BIOS and USDM software tools is via an onboard sensor only.

 

Med noen ytterst få unntak gjelder dette over hele linja.

Hvorfor? De tror muligens vi ikke tåler å vite hvor varmt det egentlig er...

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Bumper like godt denne tråden.

Har knipset noen bilder.

Gadd ikke å demontere maskina så bildene er av et KX7 og en Duron.

 

Trikset med å få ledningene mellom printet og sokkelen er å avmantle såpass at den "nakne" lederen er lengre enn bredden på sokkelsiden.

Sensor

Tre ledningen innenfra og ut, og trekk den videre med en pinsett eller nebbtang.

 

Montering og sammenkobling.

Bilde 1

Bilde 2

De gule raringene er krympestrømpe.

Kontaktene er fra en "fartsregulator" som fulgte med Zalman CNPS5005-Al.

En annen liten "fiks ting":

Jeg har kutta bort en liten bit av sokkelspaken så den ikke butter i bolten til blokka.

 

Tar med et bilde av vannkjølinga med det samme.

 

 

For "normalmontering" av tempsensor har de laga et fint bilde her.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...