Gå til innhold

Kan iOS gjøre dette?


Anbefalte innlegg

Jeg vurderer å bytte til iPhone, men har en sak jeg ikke har klart å lese meg til. På android har jeg et lite script som gjør rsync av kamerakatalogen til en linux server i heimen over ssh. På den måten får jeg enkelt tilgang på alle bilder fra flere enheter og kan ta kryptert backup videre til skyen. Hvordan kan iOS regelmessig kopiere nye bilder fra kamerarullen til en server over ssh med public/private key pair? Finnes det noen løsning på det?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
trube skrev (28 minutter siden):

Jeg vurderer å bytte til iPhone, men har en sak jeg ikke har klart å lese meg til. På android har jeg et lite script som gjør rsync av kamerakatalogen til en linux server i heimen over ssh. På den måten får jeg enkelt tilgang på alle bilder fra flere enheter og kan ta kryptert backup videre til skyen. Hvordan kan iOS regelmessig kopiere nye bilder fra kamerarullen til en server over ssh med public/private key pair? Finnes det noen løsning på det?

Du kan sette opp "snarveier" som gjør sånt, men jeg ville heller brukt iCloud. Det sparer nok batteri også siden det er mer optimalisert. iCloud fungerer sømløst og da kan du bruke optimalisert lagring og ha 15000 filmer og bilder tilgjengelig (sort-of) på telefonen uten at det tar nevneverdig plass. Om du må ha dette over til en egen mappe så kan du ha icloud klient kjørende som syncer full-versjon av bildene tilbake lokalt på serveren din. Jeg har noen lignende oppsett på noe annet hvor jeg syncer til en NFS share på serveren min lokalt som igjen kjøres timesbackup på til jottacloud.  
 

Lenke til kommentar
trube skrev (9 timer siden):

Så det finnes en scriptbar linux iCloud klient?


Aner ikke, men dette kom som første treff på Google https://github.com/icloud-photos-downloader/icloud_photos_downloader

tror nok jeg heller hadde kjørt det på en Windows maskin/virtuell maskin for å få native klient. Du kan forresten også bruke Google photos til å løse det samme siden den kan synce alle bilder på iPhonen. Regner med at photos har bedre Linux støtte uten at jeg har prøvd det heller. Men iCloud er helt nydelig i bruk så ville beholdt det :p 

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Jeg fikk testet icloud-photos-downloader med kontoen til en venn, og den ser ut til å funke gull med keyring, cache av 2-faktor, inkrementell nedlasting og hele partymixen. Kan anbefales for den som vil ha egen backup og tilgang på bilder i tillegg til Apple sin løsning (som strengt tatt ikke er backup da bilder slettet på tlf også slettes fra iCloud). Bedre enn å bruke strøm/trafikk/tid på å laste opp fra tlf to ganger, men betyr at man må inn på serveren og besvare 2-faktor annenhver måned.

Dette betyr at jeg kan ha iPhone :thumbup:

Endret av trube
Bytta emoji, visste ikke at tegna jeg skrev skulle bli apekatt
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...