Gå til innhold

Nettstudie som resulterer i jobb?


Anbefalte innlegg

Jeg er godt voksen, men har aldri fått fullført noe utdanning av betydning. Jeg ønsker å endre på dette nå, men med tanke på økonomi så vil jeg ikke ha mulighet til å studere fulltid. Alternativet er da nettstudier eller å studere deltid slik at jeg samtidig kan betjene boliglån osv.

Jeg har hatt et enkeltpersonsforetak de siste årene, men det blir for "utrygt" ut i fra hva jeg ønsker. Jeg vil heller ha en trygg jobb der jeg vet hva lønn er hver måned fremover.

Lønn etter utdanning er selvsagt av betydning. Jeg tjener i dag helt ok, i snitt 600k i året de siste 5 årene. Men det er veldig varierende hvor mye arbeid som er å oppdrive.

Er det noen som har erfaringer eller vet mye om denne type studier? Finnes der noen utdanningsløp som er lagt opp som deltidstudie med samlinger innimellom, eller godt tilrettelagt som nettstudier. Hvordan er det å skulle søke seg inn i nytt yrke når en er kommet mot midten av arbeidsforløpet sitt?

Nøyaktig hva jeg ønsker å studere vet jeg faktisk ikke. Skulle jeg gått som student heltid så hadde jeg gjerne valgt prosess, automasjon eller noe som vil gi jobb offshore igjen. Eventuelt noen innen IT som jeg studerte for 20 år siden.

Jeg gikk for 20 år siden på IT- Akademiet på noe som den gang het CISCO Kandidat, jeg har også 120 studiepoeng på ingeniørstudie for 12 år siden før jeg fikk et jobbtilbud jeg ikke klarte å si nei til. Fagene er endret siden den gang, så å ta de siste 60 for å få ferdig bachelor var ikke så enkelt som jeg hadde trodd. Her er fag endret osv og kun 15 studiepoeng kunne jeg bruke fra tidligere utdanning. Utdanningen fra IT-akademiet er nok for lengst utdatert da jeg ikke har jobbet innen dette i ettertid.

Så er det noen som har noe god informasjon å komme med her som kan hjelpe meg på vei videre?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Er heltidsstudier virkelig helt umulig? Har du allerede mottatt 8 år med studielån? 

Hva med å skifte beite og bli sykepleier eller noe slik? Ambulansearbeider synes jeg høres spennende ut.

Det meste går vel an å studere deltid, da man velger selv hvor mange eksamener man melder seg opp til?

Legger ved en random link: https://www.nord.no/no/studier/prehospitalt-arbeid-paramedic-bachelor-deltid

Vil forresten nevne at 600k i året er mer enn "helt ok" ;).

Lenke til kommentar

Det er flere utfordringer med å studere heltid med fysisk oppmøte på campus.

Økonomi. Kraftig redusert inntekt mens jeg studerer. Jeg har 2 barn fra tidligere som jeg har full omsorg for + 1 barn med nåværende samboer. Bolig eier jeg alene da samboer ikke har midler til å kjøpe seg inn. Dermed står jeg også for utgiftene med boligen mer eller mindre alene (bortsett fra strøm, internett, innbo og den type utgifter)

Jeg får nok ikke studielån etter hva jeg kan lese meg frem til på lånekassen sin side. For 19 år siden klarte jeg å misligholde studielånet. Det er selvsagt nedbetalt for lenge siden nå, men lånekassen sine regler er at om en på noe som helst tidspunkt har misligholdt studielån mister en rett til fremtidig støtte fra dem. Ja jeg vet det er min egen feil, søker ikke noe sympati, bare forklarer hvorfor det blir vanskelig å studere heltid i nåværende situasjon. Om jeg hadde fått studielån så kunne jeg kombinert det med en deltidsjobb

Slik arbeidsdagen min ser ut nå fremover så er jeg i jobb mandag-torsdag. Jeg jobber da ulike steder i Norge fra måned til måned. Dette gjør det vanskelig å ha noe fysisk oppmøte på studiested, men det gir meg mye ledig tid på kveldene + fredag-søndag. Siden en bor mer eller mindre isolert fremover så ønsker jeg utnytte kveldene til noe fornuftig fremfor å runde HBO, Netflix osv. Prosjektet pågår heller ikke på vinteren, så med litt fornuftig fordeling av inntekt utover året så vil jeg jo ha vinterhalvåret til å fokusere mer eller mindre fult på studiene fremfor å påta meg for mye arbeid i denne perioden.

Ser at feks informatikk og datateknikk tilbys som nettstudier. Så har en jo steder som Noroff og itfag.no som da koster penger men en kan dele opp fagene på en annen måte enn en fast 3-årig bachelor. Å følge en 3-åring utdanning har jo sine fordeler og ulemper. For min del er den største ulempen at jeg ikke kan bruke juni-august til å studere å følge forelesninger. Jeg vil heller kunne spre studiet på 12 måneder fremfor 9.

Å bytte retning helt kan jeg selvsagt vurdere, men helsesektoren er nok ikke noe for meg da. Brannkonstabel hadde vært helt topp, men der ansetter de vel ikke personer over 40. Turnus på oppdrett hadde vært helt topp, rotasjon på båt/platform hadde vært helt supert, men ser at flere av disse tingene er vanskelig å få til. Mye jeg kan tenke meg å bytte til, men med tanke på at jeg må ta studie på nett så begrenser det seg hva som er mulig om en ikke vil ta noe innen økonomi.

Lenke til kommentar
  • 2 måneder senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...