Gå til innhold

GNU 20 år :)


Anbefalte innlegg

I dag er det 20 år siden RMS startet sitt GNU korstog - dvs. at han sluttet på MIT.

Her er en link til en liten artikkel hvor RMS oppsumerer hans syn på statusen for free software:

The Free Software Community After 20 Years: With great but incomplete success, what now?

 

BAH! Det var jo gammelt nytt på /. ser jeg nå... Sorry om alle har lest det før da :blush:

Endret av kattemat
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Nok et flott skriv fra Stallman. Han har ikke mistet noe som helst gnist på 20 år! Likte at han nevnte ufrie drivere og hvordan de forgifter GNUs målsetninger.

 

Non-free software carries with it an antisocial system that prohibits cooperation and community. You are typically unable to see the source code; you cannot tell what nasty tricks, or what foolish bugs, it might contain. If you don't like it, you are helpless to change it. Worst of all, you are forbidden to share it with anyone else. To prohibit sharing software is to cut the bonds of society.

 

GNU/Linux er blitt populært, men var det målsetningen? Nei, målsetningen var å befri brukere gjennom å tilby et komplett miljø av fri programvare. Selv om ufrie drivere gjør Linux mer populært, gjør dem oss en bjørnetjeneste! Spesifikt nevner han at motivasjonen til å skape frie alternativer blir svekket når fungerende, men ufrie drivere allerede finnes.

 

Jeg oppfordrer alle til ikke å akseptere fortsatt ufrihet for mer funksjonalitet. Velg ikke beleilighet før frihet!

Lenke til kommentar
BLA BLA BLA BLA BLA BLA BLA BLA BLA BLA BLA BLA BLA BLA BLA BLA BLA BLA BLA BLA BLA BLA BLA BLA BLA BLA BLA BLA BLA BLA BLA BLA BLA BLA BLA BLA BLA BLA BLA BLA BLA BLA BLA BLA BLA BLA BLA BLA BLA BLA BLA BLA BLA BLA BLA BLA BLA BLA BLA BLA BLA BLA BLA BLA BLA BLA BLA BLA BLA BLA BLA BLA BLA BLA BLA BLA BLA BLA BLA BLA
Lenke til kommentar

Dette fikk meg til å tenke på en diskusjon på LKML om Linus' valg av BitKeeper over CVS, BitKeeper er som kjent ikke fri programvare. Utifra hukommelsen (for lat til å slå opp) kom Linus med en underholdende allegori om en mann som så på sminkede kvinner som prostituerte, av ren sjalusi fordi hans egen kone var mindre pen. Konklusjonen var at sålenge BitMover produserer et overlegent produkt, er valg av lisens deres privilegium.

Lenke til kommentar

Dummegås: Ka fa*n?

 

Slime Mold: RMS er [i tillegg] en stor helt innafor C-programmering. RMS koda gcc på to måneder!

 

A_N_K: Torvalds har heller ikke noe særlig mot DRM. Torvalds har proklamert at han ikke bryr seg så mye om politikk [og krig og fred og sånn]. Det det dreier seg om fra hans sin side er mest sannsynlig å lage et operativsystem som er _teknisk_sett_ best mulig.

Lenke til kommentar
A_N_K: Torvalds har heller ikke noe særlig mot DRM. Torvalds har proklamert at han ikke bryr seg så mye om politikk [og krig og fred og sånn]. Det det dreier seg om fra hans sin side er mest sannsynlig å lage et operativsystem som er _teknisk_sett_ best mulig.

Han stiller seg sannsynligvis avventende til hvordan det utvikler seg, i stedet for å gå av skaftet på forhånd. Jeg synes uansett at det er positivt at mannen ser pragmatisk på distribusjon (lisensiering) av programvare.

Lenke til kommentar
Mannen er sprø - men han har tonnevis med integritet!

Stallman er bare tilsynelatende sprø, fordi han har idéer som samtiden hans ikke har forståelse for. Han virker ofte ekstremistisk, men gjentatte ganger har vi måtte gi ham «rett» i ettertid. Og se! Uten ham hadde ikke Linus hatt en fri lisens å gi Linux, fri programvare ville vært utelukket å bruke, og «open source» hadde vært et begrep ingen hadde grunnlagt ennå.

 

Mange andre har hatt sprø idéer og fått galning-klistremerke i pannen (mens vi i dag tar de samme idéene med største selvsagthet). Jeg kan nevne lokinger som mente at jorden var RUNDT og gikk i BANE rundt SOLEN. Men sånne mennesker finnes jo ikke i VÅR tid, sant? Og er man enige med dem får man små giftigheter (BLA BLA) i retur.

Lenke til kommentar
Mannen er sprø - men han har tonnevis med integritet!

Stallman er bare tilsynelatende sprø, fordi han har idéer som samtiden hans ikke har forståelse for. Han virker ofte ekstremistisk, men gjentatte ganger har vi måtte gi ham «rett» i ettertid. Og se! Uten ham hadde ikke Linus hatt en fri lisens å gi Linux, fri programvare ville vært utelukket å bruke, og «open source» hadde vært et begrep ingen hadde grunnlagt ennå.

 

Mange andre har hatt sprø idéer og fått galning-klistremerke i pannen (mens vi i dag tar de samme idéene med største selvsagthet). Jeg kan nevne lokinger som mente at jorden var RUNDT og gikk i BANE rundt SOLEN. Men sånne mennesker finnes jo ikke i VÅR tid, sant? Og er man enige med dem får man små giftigheter (BLA BLA) i retur.

Det var ikke ondt ment...

 

Vel - jeg synes RMS er litt vel ekstremist, men somsagt: all ære til ham for å være prinsippfast. Jeg er nok litt mere av Eric Raymonds skole hva anngår fri software og ser på det som en bra utviklingsmodell.

Men jeg har MEGET stor respekt for alt RMS har utrettet.

 

Ang. "jorden er rund" osv:Husk at MAAAANGE andre har blitt ærklært sprø UTEN å bli genierklær i ettertiden ;)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...