Gå til innhold

Når klimaendringer truer noen av verdens beste vinområder, kan teknologi spille en avgjørende rolle


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Vi har jo fått plugg inn - hybrider og batteri biler for å spare energi, hva med å gå mer over til Vodka.

Vodka har blitt laget av de råstoffene som har vært enklest og billigst å få tak i; hvete, bygg, rug, poteter, mais og til og med melasse.

ref: https://en.wikipedia.org/wiki/Vodka

Utslipp og miljøpåvirkning er nært knyttet til pris. Ta meg foreksempel, isteden for å kjøpe brød og vann på flaske på butikken kjøper eg en 6 pakning «Pils». Da dekkes dagens veskebehov og Pils er jo «brød på boks», med sine 1 110 kcal pr 3 liter, et middagsmåltid, en slurk tran og 2 vitamintabletter og eg er i mål.

 

Når det gjeld ØL ; burde jo sterkøl som er et tjukkere ØL med større fylde og næringsinnhold selges på butikk, og ville redusere tungtransporten med opp mot 50%. Næringsrik og feit mat gir tilsvarendes besparelser, og har god holdbarheit.

 

Og det ligg jo nært å anta at om man gikk mer å mer over til å drikke Vodka ville det samme skje, man ville spare energi og miljø under dyrking, fabrikasjon, distribusjon og lagring.

Spart tung - transport om man gikk over til 96% sprit isteden for vin ville bli på formidable 87,5% (96% / 12% = 8 og 100 / 8 = 12,5). Så var det bare å blande med springvann og forskjellig aroma pulver så smaken blir den rette (tilpasset dagsform).

Og ja den vil enkelt kunne overleve en frostnatt eller 60 på hytta, og til nød brukes på et spritkjøken for å koke eller holde varmen.

 

Huhh ; snakk om å sminke grisen...

Eg ser ingen grunn til at vinelskere ikke skulle klare å tilpasse seg noe, når bilelskere klarer det. Eller er dei for mykje som bil - rånerne alle Deise vin drikkere, såleis at navnet alkohol - rånerne er berettiget.

 

Endret av Halvor Sølvberg- the MOV
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Stadig fleire falske nyheiter på gang. Med TU som premisslevrandør.

For dei som har fyld vinteren 2021.

Den har levert streng kulde under normalt i heile Auropa og Nord Amerika + Asia.

Verken mangel på kulde eller snø.

Så langt sør som Nord AFRIKA ,Texas og Saudi Arabia.

Så alle vinområde på den Nordlege halvkule ,har erfart streng kulde + snø.

Om ein les artikkelen er det slutt på dette.

Dei naturlege svingningane frå år til år er som kjent svært store, tørr år, våtår, kald sommar , mild sommar mmm.

Men det betyr ifølge TU ingenting.

Det er truleg meir innformasjon , å hente om vindyrking , ved å lese i Det Gamle Testamentet i bibelen , enn i TU.

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
studerebedre skrev (På 1.3.2021 den 8.37):

Stadig fleire falske nyheiter på gang. Med TU som premisslevrandør.

For dei som har fyld vinteren 2021.

Den har levert streng kulde under normalt i heile Auropa og Nord Amerika + Asia.

Verken mangel på kulde eller snø.

Så langt sør som Nord AFRIKA ,Texas og Saudi Arabia.

Så alle vinområde på den Nordlege halvkule ,har erfart streng kulde + snø.

Om ein les artikkelen er det slutt på dette.

Dei naturlege svingningane frå år til år er som kjent svært store, tørr år, våtår, kald sommar , mild sommar mmm.

Men det betyr ifølge TU ingenting.

Det er truleg meir innformasjon , å hente om vindyrking , ved å lese i Det Gamle Testamentet i bibelen , enn i TU.

 

Tja, Du har antaglegvis rett.

 

I påfølgendes linjer blir skrifttyper på inholdsfortegnelese på mat brukt.!

 

Eg er ikke glad i verken frost eller snøv, men i år var eg glad i det vesle snøfallet (jfr Glava) som var. Ja, uten den vesle snøven ville vi hat det langt verre en Texas.Om det er vet / evne (ofte kalt kompetanse) eller TU det er mangel ved nei se, se det vites ikke. Men batteri-bilene og Deres fantaster ville nok stilnet (med branbiler og forskjellig på batteri).Nei, nei ; hybrid - bil vil vi ikke ha siden det ikke er «0- utslips» bil. Joda dei magasinerer seg med litium og sanhet.

Hva som er i produktet betyr lite for produsenten, det er salg og marginene som betyr noe.

Endret av Halvor Sølvberg- the MOV
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...