Gå til innhold

Papst-vifte for å kjøle CPU!


ivo

Anbefalte innlegg

Jeg har nå montert og testet ut dette: For å redusere støy skrudde jeg en papst-vifte rett på en EKL Blade heat sink, smørte på kjølepasta og monterte den. XP 2500 Barton som ikke er klokket sitter under, og så langt fungerer alt bra. Strøm til vifta kommer rett fra PSU.

 

Temperaturen på CPU core er i følge BIOS på 46 etter noen timers middels bruk av vanlige applikasjoner. Jeg har ingen andre vifter, og PSU med luftinntak under.

 

Støyen ble redusert til et mer normalt nivå etter modifikasjonen, og kostnaden kan sies å være tilnærmet null (hvis du har en papst-vifte liggende).

 

Noen andre som har prøvd dette? :dontgetit:

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Papst vifter er bra de, men lignende effekt kan jo enkelt gjøres med en viftekontroller ala Zalman Fanmate til kr 39,-. Det er alltids en avveing mellom temperatur og støy.

 

Selv har jeg kjøpt inn en dB måler, slik at jeg kan lese av hvilken effekt det gir på støyen ved å redusere turtallet på viften i forskjellige posisjoner. Da måler jeg både idle og belastet temperatur. Kjører SiSoft Sandra (Burn in wizard) i ca en halvtime for å måle sistnevnte.

Lenke til kommentar

Kanskje ikke så dumt med kontroller nei. Har dere noen andre tips for å redusere volt, og dermed hastigheten til CPU-kjøler-viften? Er det mulig å feste en motstand eller lignende for en konstant lavere spenning? Jeg er ikke noen elektriker, så jeg bare lurer... :dontgetit:

Lenke til kommentar
Papst vifter er bra de, men lignende effekt kan jo enkelt gjøres med en viftekontroller ala Zalman Fanmate til kr 39,-. Det er alltids en avveing mellom temperatur og støy.

 

Selv har jeg kjøpt inn en dB måler, slik at jeg kan lese av hvilken effekt det gir på støyen ved å redusere turtallet på viften i forskjellige posisjoner. Da måler jeg både idle og belastet temperatur. Kjører SiSoft Sandra (Burn in wizard) i ca en halvtime for å måle sistnevnte.

Den SiSoft Sandra burn in testen, er den farlig å kjøre?

Lenke til kommentar
Kanskje ikke så dumt med kontroller nei. Har dere noen andre tips for å redusere volt, og dermed hastigheten til CPU-kjøler-viften? Er det mulig å feste en motstand eller lignende for en konstant lavere spenning? Jeg er ikke noen elektriker, så jeg bare lurer... :dontgetit:

Ja, du kan selvsagt 7 volt modde. Men da får du ikke justert viten på nøyaktig ønsket turtall.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...