Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

Ny PC, random freeze


Anbefalte innlegg

Hei. 1 måned gammel PC har nå frøset 3 ganger helt tilfeldig (vil jeg tro?). Den siste gangen nå ble jeg lei, så prøver å feilsøke litt men jeg har lite erfaring med datamaskiner. Ferdigbygget og selvbygget med hjelp av en kamerat og den fungerer som bare det, bortsett fra random freeze sånn helt plutselig.

Jeg har streamet, spilt av musikk og spilt WoW for eksempel flere ganger uten problemer. Sist gang dette skjedde var det i sekundet jeg skulle spille av et innebygd videoklipp som lå i en Facebook feed. Denne gangen skjedde det mens jeg spilte et lite krevende spill i Window mode med en stream i bakgrunn. Jeg bruker 2 monitors.

Det rare er at dette spillet frøs først, så forsvant lyden på streamen jeg tittet på (som lå bak spillet på monitor 1). Da flyttet jeg musa over til monitor 2 der Discord-window ligger. Der skriver jeg til dama mi "nå klikker pcen". Denne ble sendt. Så skrev jeg "faen." - i det hele PCen frøs så klarte jeg fremdeles å trykke Enter og sende denne meldingen. Jeg kunne også fortsette å skrive og sende meldinger via Discord, men det visuelle på skjermen var helt frozen og jeg kunne ikke engang se at jeg sendte meldinger. Ingen reaksjon visuelt, men meldingene og alt jeg skrev ble sendt (dette sjekket jeg på Discord app på mobilen). Musa kunne jeg bevege fritt rundt på både monitor 1 og 2. Men jeg kunne verken flytte på noe annet, klikke på noe. Det var kun musa som ville være bevegelig. Skrivebordet fungerte jo fremdeles men dette var såklart ikke synlig i feltet jeg skrev i på Discord appen. Etter å ha ventet 5 min. så måtte jeg bare reboote. Alt gikk som vanlig.

 

Jeg sjekker Event Viewer og det var egentlig ingenting spesielt som var registrert, bortsett fra 2 "rapporter". Dette tror jeg er helt vanlige rapporter som kommer flere ganger om dagen som ellers ikke slår ut på PCen. Men dette er de 2 eneste meldingene/feilrapportene eller hva man kan kalle det, som finnes på det klokkeslettet PCen frøs. 22:44 frøs min PC.  Dette er også meldinger jeg husker var på min gamle PC og jeg vil tro dette er noe helt vanlig siden de finnes på min nye PC også. Dette spillet vi spiller pleier dama mi også spille, men hennes PC fryser aldri. 
Kan dette ha noe med GPU å gjøre? GPUen holder seg alltid på maks 65 grader hvis jeg bruker den en del, aldri over.

Specs: RTX 3080 Gigabyte GeForce: Aorus Master, i9-10900k. Har 32GB ram med 3600mhz hastighet. (850W Platinum strømforsyner)

PCen er ikke varm. Regner med at disse delene er de eneste som har noe å si. Jeg kjører såklart på Windows 10 også. Har kjørt quickscan med Windows Defender og ingen trusler er funnet. Regner med at dette ikke er virus siden PCen er helt ny. Noen som vet hva dette kan være?

 

Setter utrolig pris på eventuelle tilbakemeldinger og svar. Tusen takk i såfall!

auditsuccess1.png

auditsuccess2.png

Endret av OleOren
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ikke godt å si med sikkerhet, det kan være så mangt.

Jeg mistenker det har noe med GPU å gjøre, om ikke du allerede har forsøkt så ville jeg kjørt DDU (https://www.guru3d.com/files-details/display-driver-uninstaller-download.html) for å fjerne alle spor av nåværende skjermdriver for så å laste ned og installere siste versjon fra Nvidia.

Du bruker ikke tilfeldigvis uoriginale PCIe-strømkabler (f.eks. sleeved kabler) til GPU fra PSU? Jeg antar PSU også ble kjøpt ny sammen med resten av systemet?

Lenke til kommentar
22 minutes ago, Fartlitter said:

Dæven til detaljer da gutt!
Discord.. Kjører du det som admin? Eller (jeg antar OBS?) andre programmer også.

Etter år etter år med PC-problemer så lønner det seg ofte med mest mulig detaljer for å utelukke mange "mulige løsninger". Hehe!
Jeg åpner aldri programmer "kjør som administrator", bare åpner de helt vanlig. Aner ikke om de blir kjørt som administrator. Uansett merkelig at jeg fikk skrive via discord når hele skjermen ikke viste tegn til reaksjon på noe som helst. Man kunne se musepilen endret seg til dette ][ - tegnet når man holder musa over et område man kan skrive i. I chatteboksen liksom.

Lenke til kommentar
11 minutes ago, Radford said:

Ikke godt å si med sikkerhet, det kan være så mangt.

Jeg mistenker det har noe med GPU å gjøre, om ikke du allerede har forsøkt så ville jeg kjørt DDU (https://www.guru3d.com/files-details/display-driver-uninstaller-download.html) for å fjerne alle spor av nåværende skjermdriver for så å laste ned og installere siste versjon fra Nvidia.

Du bruker ikke tilfeldigvis uoriginale PCIe-strømkabler (f.eks. sleeved kabler) til GPU fra PSU? Jeg antar PSU også ble kjøpt ny sammen med resten av systemet?

Jeg bruker kun strømkabler som jeg fikk fra original-eskene jeg kjøpte. Ingenting er kjøpt utenom. Alt er helt nytt også. Jeg selv som har unsealed alle produktene.

 

Jeg skal prøve å fjerne/nedlaste/installere skjermdriveren på nytt når jeg kommer jeg fra jobben i natt. Er verdt et forsøk. Takk for svar!

Lenke til kommentar
OleOren skrev (21 timer siden):

Etter år etter år med PC-problemer så lønner det seg ofte med mest mulig detaljer for å utelukke mange "mulige løsninger". Hehe!
Jeg åpner aldri programmer "kjør som administrator", bare åpner de helt vanlig. Aner ikke om de blir kjørt som administrator. Uansett merkelig at jeg fikk skrive via discord når hele skjermen ikke viste tegn til reaksjon på noe som helst. Man kunne se musepilen endret seg til dette ][ - tegnet når man holder musa over et område man kan skrive i. I chatteboksen liksom.

Gå på egenskaper å huk på kjør som administrator, har vært borti at Discord trenger det.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...