Gå til innhold

Hvordan dra nytte av høy oppløsning?


nander

Anbefalte innlegg

Det er mulig at jeg nå viser min begrensete kunnskap, :blush: men når jeg kjører høy oppløsning på skjermen, blir alt mye skarpere, men dog, alt for lite til å jobbe med.

 

ER det noen måte å dra nytte av høy oppløsning, og fortsatt få ting på størelsen de er ved 1024*762 oppløsning? :ermm:

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg selv har også dårlig syn så jeg kjører 19" lcd i 1280x1024.

 

Hvis du ikke klarer så se er det ikke no annet å gjøre enn å sette ned oppløsningen.

Du kan også sette opp størelsen på fonten, men da er det mange program som får probelemer så jeg anbefaler å sette ned oppløsningen i stedet.

 

Eller kjøpe større skjerm å kjøre samme oppløsning (pixelene blir da større).

Lenke til kommentar

Det kom kanskje ikke helt klart frem i spørsmålet mitt, selv om det ble stilt i forumet for bærbare maskiner... men ja, det er snakk om på en bærbar PC, hvor det er litt uaktuellt å ha en 19", eller 21" skjerm...

Endret av nander
Lenke til kommentar

Når man kjøper bærbart/LCD-skjerm er det viktig å se på hvilken oppløsning den passer best til, alt annet blir nemlig tåkete.

 

Min Dell Latitude kjører 1400*1050 hvilket blir ganske smått, men siden jeg stort sett har skjermen veldig nærme (logisk siden det er en bærbar) og bruker skjermbriller ser jeg ikke på det som et problem. Veldig greit å kunne kjøre f.eks. et excel-dok ved siden av et word-doc o.l.

 

*EDIT*: Kom på en ting, du kan jo justere opp font's størrelsen under skjermegenskaper da!

Endret av TopDog
Lenke til kommentar
Det er mulig at jeg nå viser min begrensete kunnskap, :blush: men når jeg kjører høy oppløsning på skjermen, blir alt mye skarpere, men dog, alt for lite til å jobbe med.

 

ER det noen måte å dra nytte av høy oppløsning, og fortsatt få ting på størelsen de er ved 1024*762 oppløsning? :ermm:

Det som oftest er et problem med bærbare lcd skjermer er at den har en oppløsning f.eks 15,1" med 1400x1050. da er den best på akurat denne oppløsningen, alle andre oppløsninger kan virke noe uklare, ikke skarpe.

 

Men du har jo endel ting man kan stille inn i windows, f.eks øke noe windows kaller dpi. Denne står som standar på 96DPI, den kan økes til 120DPI. Da økes størelsen på alle ikoner, meny linjer og fonter. Denne funksjonen er for akurat ditt problem med at ikoner blir små.

 

Du finner den her, under XP:

 

Høyreklikk desktopen-->Velg Properties-->Så settings-->Så advanced

 

Da skal du komme till general, og der har du en rullgardin meny og velge mellom 96 og 120 DPI.

 

Så prøv dette og se om det blir bedre :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...