Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

Maskinen restarter ved oppstart av spill


Anbefalte innlegg

Maskinen er 5.5 år gammel og jeg har bestilt ny rigg, så dette er mer av akademisk art, enn at jeg har fryktelig stort behov for å faktisk rette feilen(selv om det også hadde vært hyggelig). Riggen ser slik ut:

 

 

Den har fungert smertefritt helt siden kjøp for 5.5 år siden, men jeg opplevde merkelige problemer for en tid tilbake(sannsynligvis tilfeldig) da jeg kjøpte Red Dead Redemption 2 og forsøkte å spille det. Problemet besto i at maskinen rett og slett bare restartet bare ved oppstart av spillet. Kom knapt inn i hovedmenyen, før maskinen startet på nytt. Ingen feilmeldinger, ingen BSOD, ingen feil i eventlog etc. Til å begynne med, så virket det som at feilen var begrenset til dette enkelte spillet, men har nå innsett at det er en faktisk feil med maskinvare - problemet er bare hvor. Av relevant testing har jeg gjort følgende:

  • Kjørt benchmark med Heaven, uten problemer med restart, ingen overoppheting eller andre ting som skulle tyde på noe feil.
  • Kjørt benchmarking som legger 100% last på CPU, uten at dette førte til overoppheting, restart eller annen ustabilitet.
  • Kjørt minnetester, uten å avdekke noen som helst feil.
  • Formatert og installert Windows 10 på nytt

Tilsynelatende er altså alt OK, men så fort jeg prøver å starte et spill, så booter altså maskinen, så fort jeg kommer inn i menyen i spillet.

Gode tips, mottas med stor takk.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hvis maskinen restarter seg automatisk, står "Automatisk restart" ved BSOD fortsatt påslått? Windows har hatt dette som "feature" helt siden Windows 98 (desverre):
https://www.tenforums.com/tutorials/69012-enable-disable-bsod-automatic-restart-windows-10-a.html

Hvis dette er unikt for spill var et problem med grafikkdriveren det første jeg tenkte på (nyeste driver til GTX 980).
https://www.nvidia.com/en-us/drivers/results/167108/

Hvis du har spillene også på den Kingston SSD-en, sjekk tilstanden med CrystalDiskInfo:
https://crystalmark.info/en/download/#CrystalDiskInfo

SSD-er er mer følsomme slik sett hvis det er noe galt med dem, og kan gjerne forårsake en restart (mens feil på harddisk vil heller gjøre at systemet fryser - musepeker og alt - men uten restart).

Endret av PaladinNO
Lenke til kommentar
  • Godt forslag, men automatisk restart ved BSOD er slått av.
  • Siste versjon av driveren er også installert og jeg har prøvd tidligere drivere, for å utelukke at feilen kom med siste driverversjon. Hvis feilen ligger her, så kom den med en driverversjon som kom for flere måneder siden og fortsatt er gjeldende i nåværende versjon(hvilket selvsagt ikke kan utelukkes).
  • Ser at jeg har glemt informasjon her! Jeg har i tillegg to andre SSD-er og feilen oppstår med spill som ligger på hver av de tre diskene. Fellesnevner er jo at Steam(og OS-et) ligger på den originale disken, selv om spillene i seg selv ligger på andre disker. Et interessant tips! Skal ta en sjekk med nevnte verktøy ila kvelden.
Lenke til kommentar

Har du sjekket systemloggen?

Trykk på Windows-tasten og skriv "event viewer" ("hendelsesliste" på Norsk OS).
Eller Win+R -> eventvwr.msc (fungerer uansett OS språk).

Gå til Windows logger -> System og se etter hendelser merket som "Kritisk".
Og så håper jeg det står noe mer enn "Kernel-power" (med feilkode), for de er omtrent umulig å finne ut av på andre måter enn å bytte ut hver komponent en etter en med en reserve og så teste til du finner hva det er feil på...

EDIT:
Det kan også være PSU-en. Selv ved stresstesting av CPU ELLER GPU så trekker ikke systemet like mye som i spill, hvor det blir høy last på begge deler samtidig.

Sjekk også BIOS. Det kan være verdt å oppdatere den.

Restarter maskinen øyeblikkelig uansett hvilket spill det er, og uansett hvilken disk spillet ligger på?

Endret av PaladinNO
Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...

Om maskinen restarter så er det mest sannsynlig fordi den vil ikke "brenne opp" på 5.5 år gammel maskiner så kan problemet være relatert til varme forårsaket av støv, stivnet kjølepasta under cpu og gpu osv. 

Jeg ville ha koblet ifra alt, deretter forsøker å starte opp maskinen med minst mulig komponenter: hovedkort, gpu, cpu, 1x ram, benytt et annet skjermkort for testing hvis du har mulighet til det. Ellers ville jeg også tatt ut cpu og kanskje til og med gpu kjøleren og gitt den en omgang rengjøring med ny kjølepasta osv. 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...