Gå til innhold

Sette opp 2*Raptor i RAID 0


Anbefalte innlegg

Hei der.

 

Sitter her med mine to nyinnkjøpte 36GB Raptorer som jeg skal sette opp i RAID 0 på et A7N8X Delux HK.

 

Jeg har sjekket at SATA er enablet på HK og satt BIOS på å starte opp på SCSI på de to første alternativene. CD er tredje.

 

Jeg startet opp og trykker F4 for å legge inn RAID. Deretter så trykker jeg F6 ettersom jeg skal legge opp dette i WinXP.

 

Den spør så etter drivere til SATA som jeg har lastet ned og hiver inn disketten. Den laster inn driveren og alt virker greit.

Når jeg så skal begynne å instalere WinXP så finner den ingen "mass storage drives"!?!?

 

Noen som har noen ideer her?

 

Kan legge til at diskene ikke vises under oppstarten i BIOS i det hele tatt!

Har også forsøkt uten å trykke F4 i oppstarten i BIOS for å se om jeg får tilgang til den ene disken med samme resultat :(

 

EDIT: Ser nå at når jeg trykker F4/CTRL+S i oppstarten så skal jeg få opp en meny for å lage RAID. Denne får IKKE jeg. Trykker jeg F4 så fortsetter den som normalt og trykker jeg CTRL+S så låser den seg :(

Endret av MrVilla
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Begge har riktig!

 

Etter en BIOS-oppdatering så fungerte F4 perfekt og jeg fikk laget raidet mitt :)

 

Da jeg gikk igjennom kablene som gikk til diskene så ser jeg til min forbauselse at diskene ikke er tilkoblet strøm !

Visste ikke om jeg skulle le eller gråte da jeg så det, men koblet dem til og oppdaterte BIOS og alt fungerte perfekt......tror jeg.

Jeg har enda ikke startet opp maskinen med IDE-diskene koblet til så det gjenstår å se om dem vil lage noe krøll, ettersom den ene har windows installert.

 

Sier tusen takk for hjelpen. Er fremdeles flau over den idiotiske feilen med ikke å sjekke kablene før jeg begynte å mase her inne, men men...

Nobody's perfect ;)

Lenke til kommentar

Tar opp denne tråden på nytt da jeg har noen små problemer igjen.

 

Jeg har fått opp raidet og det fungerer meget bra. Imidlertid så får jeg melding i oppstarten (etter at jeg har tilkoplet IDE-diskene) om at jeg ikke bruker 80 pins kabel. Jeg bruker jo de samme kabelen som jeg alltid har brukt så jeg skjønner ikke helt dette.

 

En annen ting er at den ene disken ikke kommer opp i windows. Ser den fint i BIOS, men i windows så er den borte vekk....(og denne gangen så har jeg sjekket kablene skikkelig;))

 

Noen tips?

Lenke til kommentar

Neida......raid-diskene kommer fint opp både i BIOS og i windows.

Det var den ene ide-disken jeg siktet til.

 

Har sittet og fundert litt over dette og lurer på om det kanskje har blitt noe kluss med Master/Slave settingene da jeg flyttet dem om litt. Men burde ikke da begge enhetene på kabelen ha feilet og ikke bare den ene disken?

 

Jaja.....får se når jeg kommer hjem...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...