Gå til innhold

i7-9750H problemer.


sunnySR

Anbefalte innlegg

Hei.

Har en Asus laptop med en I7-9750H prosessor. Den siste måneden har jeg lagt merke til at temperaturen på laptopen har blitt ekstremt høy spesielt på 1 av 6 corer. Core nr 2 ligger på opptil 97 grader, mens resten ligger rundt 70-80 grader. Er dette normalt? Viftene er nylig rengjort på den og den fikk på bedre kjølepasta før jeg fikk den for ca. 1 år siden. Kan kjølepastaen ha fløtta seg slik at noe av prosessoren ikke blir dekt?

41397790_Skjermbilde(60).thumb.png.e61d7940a740f7bab3ddeae2dd7f9f52.png

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Dette er prosessorer som er laget for å booste seg selv til Tjunction på 100 grader og så holde den der med å throttle ned. Om du putter på bedre kjøling så vil prosessoren booste seg enda hardere opp til 100 grader frem til du har klart å mette TDP på 45W, noe du sjeldent klarer på en tynn laptop.

Temperaturene du ser er helt normale.

 

For klarhetens skyld:

Tjunction er maksimal temperatur prosessoren tåler før den begynner å ta skade.

TDP er hvor mye effekt den potensielt kan ta, noe som oversetter veldig bra over til varme. Høyere effekt betyr mer krevende kjøling.

Endret av Gavekort
Lenke til kommentar
Gavekort skrev (5 timer siden):

Dette er prosessorer som er laget for å booste seg selv til Tjunction på 100 grader og så holde den der med å throttle ned. Om du putter på bedre kjøling så vil prosessoren booste seg enda hardere opp til 100 grader frem til du har klart å mette TDP på 45W, noe du sjeldent klarer på en tynn laptop.

Temperaturene du ser er helt normale.

 

For klarhetens skyld:

Tjunction er maksimal temperatur prosessoren tåler før den begynner å ta skade.

TDP er hvor mye effekt den potensielt kan ta, noe som oversetter veldig bra over til varme. Høyere effekt betyr mer krevende kjøling.

Endte opp med å skru opp maskinen å skifta kjølepasta. Var veldig lite kjølepasta spesielt på cpu, lå mye ved siden av cpu da. Ble mye bedre og jevnere temperaturer. Vet at TDP er 45W, men som du ser på bilde kan min booste opp til 50-55W å ligge der slik at jeg klarer å holde maks boost clock hele tiden. 489160769_Skjermbilde(63).thumb.png.8c02dd6e9e80cc1e786a5c35852caf3c.png

Lenke til kommentar
Gavekort skrev (39 minutter siden):

Du kan klart forbedre på ting ja, men om du f.eks. kjører Cinebench så vil du trolig se at den spretter like lett opp til 100 grader og flagger thermal throttle i Intel XTU.

Har ikke testa med Cinebenche 20 eller 15 før, men lasta det ned å  kjørte en test på den nå og maks temp er 83 grader å da ligger package TDP opp mot 80W og score på 3040 i Cinebenche 20. Ikke noe throttle fra noe i XTU. Det er en Asus Zephyrus og den har fungert utmerket helt til den siste uken da jeg som sagt har opplevde store forskjeller i temperatur på 1 core. 435127695_Skjermbilde(69).thumb.png.afb34a52474cdf5dd026e26f1ceb1513.png

Lenke til kommentar
Gavekort skrev (1 time siden):

Ah ok. Litt bedre kjøling på disse da. Du kan jo prøve å hive skjermkortet på også og se om du treffer 100 grader, siden kjølingen er delt.

Nå vet ikke jeg om noe stress test som tester både cpu og gpu 100% samtidig , men 1 time med Modern Warfare som utnytter begge helt greit å da får jeg notert maks temp på 87 grader på cpu og 73 grader på gpu, så vil vel si at det er innafor. 1870293861_Skjermbilde(74).thumb.png.16658133bd1efc314688880d03e521fd.png

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...