Gå til innhold

Mine erfaringer med 12V og 5V LED striper


Anbefalte innlegg

Den siste tiden har jeg lekt meg en del med 5V og 12V led striper/strings og tenkte jeg kunne komme med noen personlige erfaringer og tilbakemeldinger rundt hva man bør velge hvis man skal lyse opp huset, dekorere juletreet eller bare lyse opp en krukke. 

Siden jeg driver mye med Arduino og andre mikrokontrollere og liker å appstyre prosjektene mine så ble 5V LED et naturlig valg. Vertfall til små prosjekter. Men til små prosjekter ala lyse opp krukker og annet kan man like godt bruke vanlige 5mm LED dioder på 3v.

Hovedproblemet med 5V ledstrip er såkalt "voltage drop". Det vil si at med 5V LED striper så er voltage drop et stort problem og synes veldig godt hvis man skal bruke lange striper. Dette vises med at lyset blir svakere (gulere) mot enden av LED stripen. 

Jeg testet senest i går med 5V LED strings. En string med 50stk. RGB LEDs gikk fint, men koblet jeg til en til med 50 LEDS så ble det ikke veldig pent. Man kan selvsagt injisere strøm i begge ender, men heller ikke dette var optimalt, selv om det ble mye bedre. man må injisere strøm i hver eneste skjøt for at det ikek det skal synes. Så lenge man har mulighet til dette så funker 5V LED strips utmerket. 

Problemet med dette er at det blir mye kabelsafari. Har man power supplyen i den ene enden og skal legge ut en LED strip for å feks. lyse opp verandaen som er 20 meter lang, så vil jeg si 5V ikke er veien å gå. Da er det 12V (eller evt. mer) som gjelder. 

Jeg testet med 5 stk. 12V led strings med totalt 250 LEDS på full guffe og jeg kunne ikke se noe som helst tegn til voltage drop på lyset. Dessuten slipper man å injisere strøm. Man kobler den til i den ene enden, strekker kabelen og slår på lyset. (enkelt sagt). 

Så min erfaring så langt er at 5V egentlig er ganske ubrukelig til seriøs dekorasjonsbelysning. Funker sikkert bra for å lyse opp en skuff, under en hylle, bak TV'en etc. men skal man lyse opp utendørs juletre, dekorere huset eller verandaen så er 5V ganske ubrukelig i de fleste tillfeller. 

Man må uansett ha en power supply da en Arduino eller en annen mikrokontroller i teorien klarer maks 3-400mA. Det er nok til å fyre opp kun 6-7 RGB LED dioder på full guffe. 

Når man uansett i de fleste tilfeller må ha en power supply, så kjøp like godt en 12V power supply med det samme samt 12V LED strips. Man kan alltids justere volten ned til de modulene man kobler til som er 5V med enkle moduler. 

Det er vertfall mine erfaringer så langt.

Hva mener dere?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...