Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Vann i gulvet på Volvo V40


HenrikHe

Anbefalte innlegg

Hei!
Har den siste uken begynt å fått en del vann i gulvet på bilen min. Er usikker på nøyaktig hvor lenge, da jeg oppdaget det ved en tilfeldighet.
Støvsugde alt vannet(som jeg greide å støvsuge) ut av gulvet på både høyre og venstre side. Etter en ny kjøretur, så var det "fult" av vann på gulvet under passasjer setet, og etter en dag så var det på høyre side også. Det er vann i ganske store mengder, når jeg støvsugde gulvet så fikk jeg ut ca 4/5 liter.
Tok i dag ut setet, for å se. Jeg ser ingenting som antyder at det er lekkasje, det er heller ikke vått på "veggene" til gulvet, det er bare vått helt i bunnen og under gulvstoffet. Har prøvd å sjekke alle dører, vinduer, høyttalere, men finner ingenting.

Da det er vann på både høyre og venstre side trodde jeg kanskje det kom fra varmeanlegget, men dette er jeg ikke sikker på.

Bilen er som sagt en Volvo v40 2015.

 

Er det noen som har erfaring/peiling på hva dette kan være?
Hadde satt stor pris på hjelp :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Lukter det søtt er det fra kjøleanlegget.

Er det kun i regnvær det blir vått? Eller når det er vått på veien?

Typiske steder: Under panseret, rett i underkant av frontruta høyre og venstre sider er det drenering som ofte tetter seg med løv og drit. Sjekk de og hell noe vann gjennom for å se at det faktisk tar unna.

Soltak: Soltak har drenering med slange ned fra hvert hjørne. Disse kan hoppe av eller sprekke og da lekker de vann inn i kupéen.

Dører: Tette dreneringshull i dører samt hvis dørmembranen har løsna. Den skal være helt tett rundt hele døra.

Ellers kan det være hull i dørken, hjulbuer eller andre steder. Prøv med en mann i bilen og en mann ute med hageslange som spyler ned bilen fra alle mulige vinkler. Du må kanskje ut seter og teppe. Noe som ikke er dumt uansett hvis du har hatt masse vann i bilen.

Lenke til kommentar
sedsberg skrev (1 minutt siden):

Lukter det søtt er det fra kjøleanlegget.

Er det kun i regnvær det blir vått? Eller når det er vått på veien?

Typiske steder: Under panseret, rett i underkant av frontruta høyre og venstre sider er det drenering som ofte tetter seg med løv og drit. Sjekk de og hell noe vann gjennom for å se at det faktisk tar unna.

Soltak: Soltak har drenering med slange ned fra hvert hjørne. Disse kan hoppe av eller sprekke og da lekker de vann inn i kupéen.

Dører: Tette dreneringshull i dører samt hvis dørmembranen har løsna. Den skal være helt tett rundt hele døra.

Ellers kan det være hull i dørken, hjulbuer eller andre steder. Prøv med en mann i bilen og en mann ute med hageslange som spyler ned bilen fra alle mulige vinkler. Du må kanskje ut seter og teppe. Noe som ikke er dumt uansett hvis du har hatt masse vann i bilen.

Det lukter ikke søtt, når jeg dro opp litt av gulvet for å se var vannet også helt klart.
Er også rimelig sikker på at alt vannet har kommet når det har regnet.
Dreneringen ved panseret fungerer som det skal, eller det virker i hvert fall sånn. Når jeg heller vann på dreneringen så renner vannet ut under, men kan jo hende at litt renner inn i bilen på veien.
Har ikke soltak
Er litt usikker på hvordan jeg skal få tatt ut hele "gulvteppet", men jeg kan prøve å gjøre det i morgen.
Vil virkelig få fikset dette, da det ikke er noe særlig å ha så mye vann i bilen.

Lenke til kommentar
sedsberg skrev (På 29.10.2020 den 20.25):

Du kan prøve å søke på google på volvo v40 water floor og se om du finner noen tips.

Og sjekk under teppet i alle kanter. Spesielt foran under dashen. Vannet kryper under så det trenger ikke nødvendigvis å kjennes bløtt ut ovenfra.

Takk for svar!

Jeg har nå sjekket egentlig litt overalt. Har også hatt den inne hos de som byttet rute på starten av året ( Bilia var ganske sikre på at dette var årsaken), de fant heller ingenting.
Det eneste som er "logisk" er at det kommer vann fra fotvarmerene under setet, fordi det er det eneste som er på begge sider av bilen. Har også sjekket på "Volvo v40 water floor", men det kommer bare opp videoer fra eldre modeller, dessverre. Finner ingenting av den nyere.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...