Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

stabilitetsproblemer i windows 10


Anbefalte innlegg

pga at microsoft har faset ut windows 7 valgte jeg til slutt å legge inn windows 10 for noen måneder siden. Helt fra jeg la det inn har maskinen gått og hanglet.

Specs:
Hovedkort: Gigabyte x79-ud3 på siste bios
CPU: Xeon E5-1650
RAM: 16GB i 4 kanaler
Skjermkort: nvidia GTX680
Lagring: 5stk mekaniske disker i RAID (Intel ICH) + 1TB SSD for OS (på intel-kontrolleren) + 1 singel disk på marvell-kontrolleren.
PSU 750W Corsair

Maskinen var 100% stabil i windows 7 - hadde rar oppførsel kanskje en gang i året omtrent. Siden jeg la inn windows 10 opplever jeg ustabilitet nesten daglig.

  • Programmer som fryser og ikke lar seg lukke. Plutselig kan 3-4 åpne programmer fryse og jeg får ikke lukket noen av dem. Resten av programmene kjører som normalt, men noen programmer lar seg ikke lukke eller restarte. Når jeg prøver å restarte fryser maskinen og jeg må trykke på reset-knappen.
  • noen ganger vil ikke programmer starte. Akkurat nå bruker jeg microsoft edge (skrekk og gru) fordi firefox nekter. Programmet starter, og ligger og kjører i bakgrunnen, men dukker aldri opp. Prøver jeg å starte det en gang til får jeg beskjed om at programmet allerede kjører men ikke responderes. Spør om jeg vil lukke det gamle og starte nytt - ja gjerne, men ny instans kræsjer på samme måte. Her om dagen gjorde steam det samme. En annen gang her forleden kunne jeg ikke skrive hvilket program jeg ville åpne etter å ha trykket på windows-knappen, måtte manuelt bla gjennom menyene. Og etter en omstart virker ting igjen - vanligvis. Har også opplevd to ganger i løpet av siste uken at tastaturet ikke fungerer når maskinen akkurat har startet. Får ikke skrevet inn passcode inn i windows, men etter en omstart virker det.
  • installerte programmer og innstillinger forsvinner. Plutselig er programmer jeg bruker til daglig vekk. Som om de er avinstallert. Alle filene jeg har lagret ligger fortsatt der, men programmet må reinstalleres. Både shortcuts og essensielle filer fra program-mappene mangler.


og slike ting skjer nesten hver dag. Jeg kan kjøre memtest86 i timesvis uten feil, ingen feil på disksjekk, jeg overklokker ikke CPU eller minne og ingen feil i prime95. Ting er heller ikke spesielt varmt.

windows sin virus-beskyttelse står på og alle oppdateringer er installert.

jeg har prøvd å se litt på windows sine logg-filer men dette er utenfor min kompetanse. Jeg finner en del warning-beskjeder, særlig fra DistributedCOM, men vet ikke om det kan være relatert til problemene jeg opplever.

noen idé om hva jeg kan gjøre for å få bukt med problemet?

Endret av amelbye
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...