Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Tidsbestemt leiekontrakt og endringer i løpet av kontraktsperioden?


B1ack

Anbefalte innlegg

Hei

Jeg leier ut sokkeleiligheten i huset her hvor jeg selv bor, og har hatt for vane å bruke 12mnd uoppsigelige faste kontrakter fra sommerhalvår til sommerhalvår da det er lite ønskelig å finne nye leietakere på vinterstid.

Uansett så har jeg da leid ut til et par, der begge to står oppført i kontrakten.

Nå har dem gjort det slutt, og hun spør om å få bli boende igjen. Noe som forsåvidt er helt greit og ikke noe jeg egentlig skal blande meg borti, dem har jo uansett kontrakt til sommeren 2021.

Greia er at hun har visst krav på bostøtte, og dette får hun angiveligvis ikke dersom også tidligere samboer fortsatt står oppført i leiekontrakten.

Vil det i slike tilfeller som dette være lovlig å gjøre endringer i kontrakten (ny revisjon?), men fortsatt beholde datoer for kontraktstart og kontraktslutt ift. minimumstiden i husleieloven på 12 mnd ?

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ja. I rettslig sammenheng er dette en transport av leieavtalen etter husleieloven § 8-1. En slik transport kan gjennomføres ved at man tegner en tilleggsavtale eller ved at man reviderer den opprinnelige avtalen. Så lenge ingen andre deler av avtalen enn leietakers identitet endres regnes det ikke som en ny leieavtale som utløser plikt til å ha saklig grunn og begrunnelse for tidsbegrensning <12mnd. 

Transporten får effekt fra tidspunktet utleiers godkjenning kommer frem til leietaker, eller fra et senere tidspunkt oppgitt i søknaden. Transport kan ikke tilbakedateres. 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...