Gå til innhold

VPN og problemer med nettilgang


Anbefalte innlegg

Hei, 

Dette er første gangen jeg søker hjelp i forum og håper dere har litt tålmodighet med meg. Problemet handler om VPN. Min samboer har VPN-sikret hele nettet (ikke bare lokalt på hver enhet slik jeg har forstått det. Tror det er expressVPN han bruker), og dette funker fint for han. Problemet er at jeg får en svært ustabil internettilkobling som stadig stenger min PC, mobil og jobbdata ute. Store deler av dagen faktisk. Aner ikke hva jeg skal gjøre og det er ikke så mye hjelp å få fra min bedre halvdel. Nå oppfører han seg som om jeg er kravstor hver gang jeg ønsker internettilgang i vår felles leilighet. Det er ikke aktuelt for han å endre på noe av VPN-greiene. Jeg har avinnstallert VPN-program på min PC og mobil. Jeg er ellers et ganske oppegående menneske, men dette her blir bare for mye styr og pes for meg. 

Hva kan jeg gjøre? Kan jeg i verste fall bare kjøpe min egen ruter og koble til nettet? 

Håper noen vennlige sjeler kan gi meg litt guidance her. Takk

 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hm. Er det et abo hvor man kan ha x antallet tilkobler samtidig, og hvis dette så brukes parallelt på mange enheter, så blir det noen det i perioder ikke virker på fordi andre er aktive? Du sier det fungerer når han sover og altså ikke bruker sin enhet aktivt. Men å såtilfelle har har bedt deg installere programvare på dine enheter for dette? Eller er det noe som kjører på en ruter dere har?

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Det overrasker meg at typen din ikke skjønner dette selv, når han var kyndig nok til å sette opp vpn på hele nettet. Det han har gjort er å installere ExpressVPN på selve routeren, som betyr at det ikke kjøres av et program på din PC, men at all trafikken blir routet via VPN tjenesten. Det er vanlig å tape opptil 40% av nettverkskapasitet når dette skjer, så det er ikke rart du sliter med å surfe (kilde - digitalguiden)

Løsningen er enkel. Gå til Claes Ohlson og kjøp deg en billig router for en 200-lapp. Plugg den inn og sett ditt eget passord/brukernavn. Da får du signal rett fra egen ISP, uten å måtte dra på heisatur via serveren til samboeren din.

Lenke til kommentar
NULL skrev (8 timer siden):

Hm. Er det et abo hvor man kan ha x antallet tilkobler samtidig, og hvis dette så brukes parallelt på mange enheter, så blir det noen det i perioder ikke virker på fordi andre er aktive? Du sier det fungerer når han sover og altså ikke bruker sin enhet aktivt. Men å såtilfelle har har bedt deg installere programvare på dine enheter for dette? Eller er det noe som kjører på en ruter dere har?

Det stusset jeg også på. Det er noe som ikke helt stemmer. Hvis han har installert på hele nettverket vil koblingen gå direkte via router, hvor han har installert firmware. Da vil VPN tjenesten i teorien ikke skru seg av, med mindre han selv brukere en av-på knapp i interface..noe jeg tviler på.

Lenke til kommentar
14 hours ago, Aksjeluringen said:

Det stusset jeg også på. Det er noe som ikke helt stemmer. Hvis han har installert på hele nettverket vil koblingen gå direkte via router, hvor han har installert firmware. Da vil VPN tjenesten i teorien ikke skru seg av, med mindre han selv brukere en av-på knapp i interface..noe jeg tviler på.

Tja, er jo mulig han er såpass glup at han har klient på maskinene i tillegg, så han VPN'er via en linje som allerede går via VPN på ruteren, det ville åpenbart forklart mye av problemene.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...