Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

Øret reager på spesifikke lyder


Teal.

Anbefalte innlegg

Jeg finner ingenting om dette på nett så jeg er tydeligvis et unikt medisinsk tilfelle.

Mitt venstre øret lager en 'pffff' lyd (føles som noe der inne 'åpnes') når det utsettes for spesifikke lyder. 

F.eks

Når jeg setter et glass på benken

Skraper med gaffel på tallerken

Lager en 'aaaaaaaa' eller hard g-lyd 

Klør i skjegg

Knytter en neve og tapper forsiktig 'mellom' fingrene med finger fra den andre hånda

Når noen nyser i et annet rom, selv med lukket dør

Begynner å bli lei det faenskapet her og lurer på om noen har vært borti lignende 

Endret av Teal.
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Første budet vil være å få en lege til å se inn i øret ditt. Ligger det noe mot trommehinnen? Er trykket i mellomøret normalt? Dersom dette ser fint ut, så må man gå videre til øre-nese-hals lege for videre vurdering. De lydene du snakker om er en subjektiv oppfatning, og det kan godt være en eller annen tilstand som er vanlig, men folk oppfatter noen ganger lyder veldig forskjellig. 

Lenke til kommentar
Gjest c7f24...3c3
AnnonymG skrev (7 minutter siden):

Første budet vil være å få en lege til å se inn i øret ditt. Ligger det noe mot trommehinnen? Er trykket i mellomøret normalt? Dersom dette ser fint ut, så må man gå videre til øre-nese-hals lege for videre vurdering. De lydene du snakker om er en subjektiv oppfatning, og det kan godt være en eller annen tilstand som er vanlig, men folk oppfatter noen ganger lyder veldig forskjellig. 

Eller så er det psykosomatisk, de aller færreste som erklærer seg som unike medisinske tilfeller på egenhånd er det.

Anonymous poster hash: c7f24...3c3

Lenke til kommentar
AnnonymG skrev (13 minutter siden):

Første budet vil være å få en lege til å se inn i øret ditt. Ligger det noe mot trommehinnen? Er trykket i mellomøret normalt? Dersom dette ser fint ut, så må man gå videre til øre-nese-hals lege for videre vurdering. De lydene du snakker om er en subjektiv oppfatning, og det kan godt være en eller annen tilstand som er vanlig, men folk oppfatter noen ganger lyder veldig forskjellig. 

Sist gang jeg ble henvist til ØNH tok det fire måneder å få time, og jeg fikk minimalt med hjelp ?

Er egentlig bombesikker på at jeg har eustachian tube disorder. Tett i ørene så og si hele tiden, får dott i øret bare av å kjøre bil, klikkelyder/poppelyder osv.

Priser herren for at jeg ikke skarrer, for den 'pfff lyden' (tidligere smalt det omtrent) oppstår hver gang jeg lager en slik lyd. Jeg kjenner det langt inn i øret liksom, akkurat som en luke som åpnes i et splittsekund for å slippe ut luft. 

Det var en periode på en måned i fjor hvor det poppet i ørene hver gang jeg pratet, men det gikk over etter en stund?‍♂️

Hvis jeg sovner på det aktuelle øret er det også limt igjen når jeg våkner opp.

Endret av Teal.
Lenke til kommentar
3 hours ago, Teal. said:

Sist gang jeg ble henvist til ØNH tok det fire måneder å få time, og jeg fikk minimalt med hjelp ?

Er egentlig bombesikker på at jeg har eustachian tube disorder. Tett i ørene så og si hele tiden, får dott i øret bare av å kjøre bil, klikkelyder/poppelyder osv.

Priser herren for at jeg ikke skarrer, for den 'pfff lyden' (tidligere smalt det omtrent) oppstår hver gang jeg lager en slik lyd. Jeg kjenner det langt inn i øret liksom, akkurat som en luke som åpnes i et splittsekund for å slippe ut luft. 

Det var en periode på en måned i fjor hvor det poppet i ørene hver gang jeg pratet, men det gikk over etter en stund?‍♂️

Hvis jeg sovner på det aktuelle øret er det også limt igjen når jeg våkner opp.

Når øretrompeten går "tett", så vil man få en dottfornemmelse i øret. Noen ganger får man ikke denne fornemmelsen, men lyden kan oppfattes noe annerledes/forvrengt. I tillegg kan man oppleve å høre sin egen stemme tydeligere på det øret som er "tettest".

Hvis du sliter med tette øretrompeter, regner jeg med du hater å være forkjøla, dra på flyreiser og dykke. Noen behandles med Rinexin, men dette er noe man gjør i kjipe perioder. Ellers finnes det behandling for å utvise øretrompeten, denne vet jeg tilbys hos flere private spesialister - det er også støtte i litteraturen for at denne behandlingen fungerer. 

Lenke til kommentar
3 hours ago, Guest c7f24...3c3 said:

Eller så er det psykosomatisk, de aller færreste som erklærer seg som unike medisinske tilfeller på egenhånd er det.

Anonymous poster hash: c7f24...3c3

Å si at noe er "psykisk" / "psykosomatisk" skal man gjøre når alt annet er utelukket. Personlig mener jeg det er nedverdigende overfor personer å tenke dette tidlig i utredningen. Derimot når man har utelukket så mye man kan, så kan man begynne å tenke i denne gata. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...