Gå til innhold

alkohol


dust55

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Det enkle svaret er at vi har lange tradisjonar for bruk av alkohol, og at dette har ført til ei generell (politisk) motvilje mot å forby alkohol.

Det er også ganske brei politisk einigheit i at talet på legale rusmiddel må holdast lavt for å unngå utbredt bruk av blandingsrus, men akkurat alkoholen har nok så djupe tradisjonar i alt frå altervin til cocktails som også har andre funksjonar enn berre alkoholrusen til at det er lett å forby alkohol.

Lenke til kommentar

Det eneste relevante jeg kan huske å ha lest om det i mediene, er en artikkel for lenge siden, hvor det ble nevnt at det er tillatt kun på grunn av at det er kultur fra gamle dager. Men jeg mistenker at det er mer til det men dét. Rusterapeuten min (alkohol) sa det er som et lim som binder samfunnet sammen. Jeg mente det er som gift som løser opp samfunnet. Jeg tror staten tillater det fordi folk trenger noe å hjelpe seg til å åpne opp, men også fordi illegalisering ville ført til svartemarked med masse farlige produkter. Da har man ironien med at rus(ikke alkohol)markedet jo er på dette nivået i dag. Så skal man huske på at ruspolitikk ikke har vært diskutert eller utfordret i særlig stor grad siden moderne tid. Det er fremdeles ganske ungt. Jeg tror vi vil se mer legalisering og regulering. Men jeg personlig mener vi burde lære mye mer om det i skolen. Altså om potensielle skadevirkninger og hvordan hvert enkelt rusmiddel fungerer i kroppen biologisk. For det er kun sånn man kan ta opplyste valg. Sånn som det er nå, så lærer vi jo bare at "det er farlig" eller det "bare er tapere" som driver med rus. Men så får vi også glorifisering i tv-serier. Det er over alle hauger.

Det vil bare bli gradvis verre til staten tar ansvar som tidligere nevnt.

Endret av Taurean
Lenke til kommentar
dust55 skrev (7 minutter siden):

Og er ikke det å utføre smakstesteter på øl og vin i avisa egentlig reklamering for alkohol?trudde det var forbudt med alkoholreklame???

Dét er også et godt poeng. Men nettopp dét er liksom hva som skal forbindes med "kultur". Og systemet er basért på tillit og fritt marked. Så da har staten tillit til at enkeltindividet skal bestemme selv. Men det er jo veldig naivt. Psykologien er jo sånn at humøret skifter hele tiden og man kan havne i et hull, da blir det lett å bruke alkoholen til å kompensere. Livet har jo mange nyanser.

Til ditt poeng videre, så jeg på en donald pocket-bok med donald og mikke mus i hver sin strandstol på stranda på forsida, med en drink på sidebordet. Alkoholreklame for små barn. Ikke bra.

Endret av Taurean
Lenke til kommentar

Det må nok også nemnast at det er store økonomiske krefter som speler inn.

Alkoholnæringa genererer store inntekter og gir jobb til mange, alt frå vinbønder som haustar inn modne druer til ryddehjelpa på puben har sin inntekt og betalar sin skatt fordi alkohol er ei lovleg vare.
Alkohol er også eit produkt som gir svært stor verdistigning ettersom edle dråpar frå rette råvarene, lokasjon og produsent kan selgast til skyhøge prisar til kundar som har pengar å bruke på dette.
Som nemnt er det også mange tradisjonar som er vanskelege å fristille frå alkoholen, både i relgiøse samanhengar, sosiale samankomstar, foretningsavtalar, relasjonsbygging, fredagskosen og feiringar har alkoholen hatt ei naturleg rolle i mange tusen år på tvers av alle kulturar og nasjonalitetar.

Lenke til kommentar

Hvis det er på grund av kultur og tradisjoner burde det hvere andre typer rusmiddel som burde ha like så stor grund til å hvere tillatt,trur nok det heller er att alkohol er tillatt pga. sin lite bevisets utvidende egenskaper,stat og system vill jo ikke att folk skal forså mere men heller ha et rusmiddel som skader og ødelegger folk slik att mann ikke tenker selv,hadde det hvert det motsatte så ville alkohol ha hvert forbudt og rusmidler som kan utvide bevisstheten hvert tilgjenlig,men et mere bevist menneske vil fort see att slik systemet er nå er på tryne.

Lenke til kommentar
dust55 skrev (19 minutter siden):

Hvis det er på grund av kultur og tradisjoner burde det hvere andre typer rusmiddel som burde ha like så stor grund til å hvere tillatt

Basert på norske forhold så har vi i svært liten grad tradisjon for å bruke andre rusmiddel enn alkohol. Det er mulig at det i enkelte samanhengar har blitt brukt litt sopp og andre rusplanter, men det er nok meir unntaksvis.

Alkohol har vi hatt i Norge sidan førkristen tid med øl og mjødbrygging, vi har til og med hatt ølbrygging som lovpåbud dei ein fekk straff om ein ikkje hadde brygga nok og sterkt nok øl. Med kristendommen kom også import av vin som både rusmiddel og som ein naturleg del av relgionsutøvinga som til dømes nattverd.

I tillegg har vi hatt tradisjon for å destillere brennevin som har blitt smaksatt til blant anna akevitt og som i dag inngår som naturleg tilbehøyr til tradisjonsmat og høgtider som til dømes julemiddagen.

 

Andre rusmiddel som tobakk, hasj, og andre narkotiske stoff har vi liten tradisjon for i Norge ettersom slike planter ikkje har naturlege vekstforhold i Norge. Tobakken fekk vi ikkje til Europa før på 1500 talet etter at dei fyrste oppdagelsesreisande returnerte med tobakksplanten frå søramerika.
Alkohol har vi mest truleg hatt like lenge som vi har hatt busetting og vi budde og oppbevarte mat lenge nok til at frukt og bær fekk gjære seg naturleg ved lagring.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...