Gå til innhold

DEBATT: – Som helhet er kanskje ikke BankID så sikker som man skulle tro


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Takk for at du tar opp dette temaet! Alle som har vært utsatt for bankenes dommerhammer vet veldig godt at banken ikke er der for å hjelpe kunden i slike situasjoner, men kun sikre sine egne interesser. Dette til tross for at de i praksis er forsikret mot slike tap via bankenes fellesordninger for nettopp svindel.

Lenke til kommentar

Noen som har lyst til å etablere et selskap for å ta opp fighten mot bankene? Privatpersoner er sjanseløse når de skal kjempe mot bankene i disse sakene. En proff aktør kunne kanskje hatt en sjans? Første sak ville jo vært erstatningssøksmål fra alle de som p.t. ikke har blitt trodd, og som sitter med gjeld langt oppover øra pga banksvindel.

PS: som oftest er det ikke BankID som er problemet. Feilen ligger hos bankene, som knapt dobbeltsjekker eller har kontrollrutiner på noe.

Eksempel: Når tante Olga på Toten, som alltid har møtt opp fysisk for finansielle råd, plutselig ber om et lån på 5 millioner, utbetalt til en konto i Sveits, så burde banken stoppet dette! (Til tross for at lånesøknaden var signert med BankID.)

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Nå vil jeg tro at hvis tante Olga plutselig skulle be om et forbrukslån på 5 millioner som skal overføres til Sveits ved bruk av BankID via Toten Sparebank sine nettsider, (hun har vært kunde i Toten Sparebank de siste 90 årene), så vil jeg tro (håpe?) at Toten Sparebank sjekker med henne før de innvilger lånet. Om de nye forbrukslånbanken ville gjort det samme tviler desverre jeg litt på.....

Lenke til kommentar

Hei Per! 
Du sier: 

"Jeg har bistått og uttalt meg i en rekke «BankID»-saker, hvor de kriminelle er tatt, tilstått og straffet for svindel, men allikevel krever bankene sine penger tilbake fra kunden."

Og du sier videre:
"BankID har jo i mange år brukt biometri for å avgjøre om det er eieren av en BankID som logger seg på basert på hvordan man skriver, eller om det MEST SANNSYNLIG er noen andre." 

Da antar jeg har du har etterlyst disse biometri loggene i de sakene der du har vært invovert, hva fikk du som svar når du etterlyste disse loggene i disse sakene?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...