Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Firstmile 2.3Mbps SHDSL. Forventet hastighet?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Akkurat fått opp 2.3Mbps SHDSL fra Firstmile og er litt overasket over hastighetene jeg oppnår. Dette er med andre ord først og fremst et spørsmål til andre med denne hastigheten fra Firstmile.

Div hastighets-tester som fks ITavisens rapporterer rundt 1930Kbps, og ved nedlasting fra raske norske FTP'er (som fks ftp.uio.no) får jeg rundt 240KBps, noe som burde tilsvare ca 1900Kbps + overhead..

Er dette normalt?

Fikk faktisk bedre resultater med 2048Kbps ADSL fra NGT.

Videoannonse
Annonse
Skrevet
Dette med % faller på sin egen urimelighet :mad:

Hvordan det?

Dersom et selskap reklamerer med en hastighet, bør dette være den opplevde hastigheten hos forbrukere. Bli litt tåpelig i ettertid å si: Pga diverse ymse, er det normalt at man ligger på en hastiget som er 15% lavere enn det du trodde du ville få når du kjøpte av oss.. :ermm:

Telenor hadde jo samme opplegget i starten av ADSL, men pga mye press, skrudde de opp hastigetene slik at den opplelvde hastigheten faktisk var lik den de hadde solgt til forbrukerene!

Skrevet
Telenor hadde jo samme opplegget i starten av ADSL, men pga mye press, skrudde de opp hastigetene slik at den opplelvde hastigheten faktisk var lik den de hadde solgt til forbrukerene!

Dette er jo den korrekte måten da og oppgi råhastigheten.

Skrevet
1L Melk med bare 0,9....tror ikke mange har likt det :dontgetit:

Uansett er dette den korrekte måten, at forbukerne ikke skjønner det er jo en annen sak.

Man ga opp på ADSL og jeg regner med man gir opp på SHDSL også nå som dette blir et produkt for et bredere publikum som ikke vill forstå det.

Skrevet

actually, det der er feil.

Det er ikke slik at ADSL har overhead medregnet.

(hvor i all verden fikk du ordet overheng fra? :p )

Derimot har flere ADSL (vel, iallefall NGT) nå i ettertid startet å legge til x antall % på hastigheten for å kompensere for dette.

Uansett hvordan man regner på det får man dog ikke 2300Kbps - overhead til å bli 1900Kbps

Skrevet

Dette kan jo umulig fungere, hvis det er opptil ISP'en selv å bestemme om de skal reklamere med teoretisk hastighet, eller hastighet i praksis?

Hva er vanlig? Reklamere med hastighet i praksis, eller korrekt hastighet?

Jeg har 1024 linje av BKK. Jeg får i praksis 1700Kbps, så en kan jo trygt si at de kompanserer overheaden... :thumbs:

Skrevet (endret)

Har selv SHDSL fra NGT og jeg får 1967 kbit/s på ITavisen's Speedometer... dette er noe jeg tror du må regne med med!

2304 kbit/s er teoretisk maksimum for G.lite SHDSL på ett trådpar, derfor kan ikke leverandørene kompansere for overhead m.m. på samme måte som med ADSL hvor mange ISP'er setter hastigheten høyere enn det abonnementet er spesifiert for, for at den reelle hastigheten skal bli "riktig"...

Endret av Calm
Skrevet

Husk også sentral-bookingen - hvis Firstmile nylig har populert et område uten tilgang fra mange andre leverandører er det ikke utenkelig at overbookingsfaktoren er høy. :)

Skrevet
2304 kbit/s er teoretisk maksimum for G.lite SHDSL på ett trådpar, derfor kan ikke leverandørene kompansere for overhead m.m. på samme måte som med ADSL hvor mange ISP'er setter hastigheten høyere enn det abonnementet er spesifiert for, for at den reelle hastigheten skal bli "riktig"...

Meget godt poeng.

Har helt grei respons-tid, så jeg skal være fornøyd med dette.

Noen som vet hva man vanligvis regner med som overhead?

Skrevet

Slutt å klag, det er enkelte i landet her som ikke har muligheten til å få bredbånd i det heletatt.

Det er omtrent det samme med harddisker. Man kjøper 120GB men får noe rundt 112GB. Ikke at det bryr meg så veldig. 8GB er ikke så veldig mye. I tillegg er den "tapte" farten din flere ganger større hva jeg kan tyne ut av mine linjer. Tror du heller burde være glad for at du har bredbånd.

Skrevet (endret)

Hvis jeg ikke tar feil så skyldes noe av den såkalte "overhead'en" at en del av hver pakke som blir sendt/mottatt går med til header'en som bærer informasjon om avsenders IP, mottakers IP m.m... Ved å øke størrelsen på hver pakke (ReceiveWindow) vil slike data bruke prosentvis mindre av hver pakke... Altså vil mere data bli sendt av gangen og båndbredden du opplever kan bli noe høyere...

Samtidig vil også pakketap kunne slå hardere ut på båndbredden...

Det finnes diverse guider til hvordan å gjøre dette på nettet... skal se om jeg kan finne noen...

Endret av Calm
Skrevet

Det Calm sier her er et ganske stort poeng, og om ikke det hadde blitt sagt før hadde jeg sagt det nå.

Det er selvsagt umulig å kompansere for SHDSL linjer som kjører på max av hva standarden gir. Man burde heller solgt linjen som en 2MBit linge og da hadde de vært foruten denne diskusjonen.

Og det at harddisker er mindre enn produsenten sier, har det også vært endel debatter om. Det skylles kort og enkelt at harddiskprodusentene utnytter et lite hull i betegnelsen for byte. 1 kilobyte = 1024 byte for oss som snakker binært (ja, jeg vet det heter 1 kilobinary), harddiskprodusentene tenker som så 1 kilobyte = hmm... kilo betyr 1000, altså 1000 byte. Og dette gjelder også gigabyte, vi tenker 1GB = 1 073 741 824 byte, og harddiskprodusentene tenker 1 GB = 1 000 000 000 byte. Derfor mister vi 73,75 MB pr. GB på disken, så da er det bare å regne hva man mister.

Men det var ikke det vi snakket om her.

Det at oss som brukere gjerne er uviten om at max for SHDSL standarden er 2.3MBit går rett og slett ut over oss.

Om det er noen som lurer så er heller ikke SHDSL full duplex, eller den skal være det, men om man belaster ut lingen med 2.3 MBit kan man ikke laste ned med 2.3 MBit, totalen er mer enn 2.3 MBit men er ikke det dobbelte. Bare test selv så får du se. Eller totalen er mindre enn 1.9Mbit x 2.

Mye som man må vite for å være kunde idag.

-Chief-

Skrevet
Slutt å klag, det er enkelte i landet her som ikke har muligheten til å få bredbånd i det heletatt.

Det er omtrent det samme med harddisker. Man kjøper 120GB men får noe rundt 112GB. Ikke at det bryr meg så veldig. 8GB er ikke så veldig mye. I tillegg er den "tapte" farten din flere ganger større hva jeg kan tyne ut av mine linjer. Tror du heller burde være glad for at du har bredbånd.

hæh?

1: Nei, exemplet ditt har ingenting med spørsmålet mitt å gjøre

2: Hvem klager? jeg kom med et spørsmål

3: Jo, 8GB er mye.

4: At andre er mindre heldig enn deg betyr ikke at du må ta til takke med noe mindre bra. Hallo..

5: Hva gjorde deg så bitter?

makan til tullpreik.

Skrevet (endret)
Om det er noen som lurer så er heller ikke SHDSL full duplex, eller den skal være det, men om man belaster ut lingen med 2.3 MBit kan man ikke laste ned med 2.3 MBit, totalen er mer enn 2.3 MBit men er ikke det dobbelte. Bare test selv så får du se. Eller totalen er mindre enn 1.9Mbit x 2.

Mye som man må vite for å være kunde idag.

-Chief-

Men dette er da pga kvitterings-pakker (acks), er det ikke?

Altså:

Tenk deg at jeg bruker hele båndbredden min downstream og upstream.

Om jeg så mottar data som krever at jeg sender en kvitterings-pakke vil denne kvitterings-pakken bli forsinket fordi upstream er maxet.

Om mer data ikke sendes før kvitterings-pakken er mottatt stopper downstream opp ett øyeblikk.

Med nok av disse avbruddene blir hastigheten merkbart lavere.

Er forøvrig klar over at jeg kan stille inn RWIN, men har ikke lyst til å ofre responstid for bedre hastighet.

http://www.dslreports.com/ har mye bra ang. dette

Endret av Domino
Skrevet
Hvis jeg ikke tar feil så skyldes noe av den såkalte "overhead'en" at en del av hver pakke som blir sendt/mottatt går med til header'en som bærer informasjon om avsenders IP, mottakers IP m.m... Ved å øke størrelsen på hver pakke (ReceiveWindow) vil slike data bruke prosentvis mindre av hver pakke... Altså vil mere data bli sendt av gangen og båndbredden du opplever kan bli noe høyere...

Mja.. RWIN har vel ingenting med pakkestørrelse å gjøre, snarere hvor mange pakker som skal tas imot før ack sendes.

Skrevet

trur de fleste driter i at du ikke kan få bredbånd og han klager ikke heller han spurte om det var normalt.

hadde jeg betalt for en 2.3 mbit linje så skulle nu jeg fan med ha det da :devil:

du kan jo ikke klage på at noen får bredbånd da og ikke du det er ditt problem at du bor en plass de ikke har det ,og så mener du at hvis du ikke har det skal ingen ha det?

:devil:

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...