Gå til innhold

To år etter leveransen er problemskipet KNM Maud ute på prøvetur


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Det var ingen norske verft som var i stand, eller interessert i denne kontrakten. Uansett om dette skipet hadde blitt bygget i Norge, så hadde det kun vært utrustningen som hadde vært gjort her på berget, alt av skrog og stål hadde blitt gjort i Romania, Polen eller et annet land. Da kan man like gjerne bygge ved et verft som var alt, a til å. Om det er noen år forsinket spiller liten rolle, det skal fungere i minst 30 år...

Lenke til kommentar

Ettersom skrog kun utgjør 10-15% av skipsprisen er det revnende likegyldig om skroget blir bygget i Polen eller andre steder. Kompetanse knyttet til skipsbygging er basert på hvor skipet designes og enginerres, samt hvem som leverer utstyrspakker.

Det hadde helt klart vært en fordel om forsvaret gav dette oppdraget samt fregattbyggingen til Norske verft. Idag er det kun kystvaktskip som blir designet og bygd lokalt. Det straffa seg med byggingen av fragattene som var konfliktfylt, servicen til skipene i etterkant som gjorde at de nesten ikke var i bruk, samt ved dette forsyningsskipet.

Marinen burde vært fratatt innkjøpsansvar og bare vært en driftsorganisasjon, for dette kan de ikke...

  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
ØysteinLi skrev (På 16.8.2020 den 1.00):

Det var ingen norske verft som var i stand, eller interessert i denne kontrakten. 

Går utfra at du kan dokumentere det? Såvidt jeg vet så stemmer det ikke i hele tatt.

 

ØysteinLi skrev (På 16.8.2020 den 1.00):

Uansett om dette skipet hadde blitt bygget i Norge, så hadde det kun vært utrustningen som hadde vært gjort her på berget, alt av skrog og stål hadde blitt gjort i Romania, Polen eller et annet land. Da kan man like gjerne bygge ved et verft som var alt, a til å.

En svært merkelig påstand. Ja norske verft bygger skrogene sine i lavkostland, men med tett oppfølging av både kvalitet og byggetid. På den måten sikrer man at skroget som kommer til Norge oppfyller alle norske designkrav. Og utrustning/ferdigstilling krever en kompetanse som er ganske unik i Norge. Derfor leverer vi FERDIGE skip på kontraktsdato, og som fungerer fra dag 1.

Jeg vil påstå at det utgjør en himmelvid forskjell for kunden.

ØysteinLi skrev (På 16.8.2020 den 1.00):

Om det er noen år forsinket spiller liten rolle, det skal fungere i minst 30 år...

Spoken like a true byråkrat. Hadde verfta i Norge tenkt sånn så hadde de vært avviklet forlengst.

Lenke til kommentar
JM1ORBHF skrev (12 timer siden):

Marinen burde vært fratatt innkjøpsansvar og bare vært en driftsorganisasjon, for dette kan de ikke...

Ja, jeg tror også at hovedproblemet ligger der. Min erfaring er at Forsvaret er helt udugelige på innkjøp. Under oppfølgingen så er det mest å se apatisk ut i lufta inntil prosjektet er i status fem på halv tolv og langt utpå skråplanet. Og glem ikke alle destruktive og vikarierende motiver som får lov til å utbre seg i organisasjoner hvor penger er noe som faller ned fra himmelen.

Det er nok av private redere som klarer å kontrahere skip fra Korea uten problem. Folk sitter med et inntrykk av at østasiatiske verft er inkompetente u-land bare fordi Statoil og Forsvaret ikke klarer å styre prosjekter.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...