Gå til innhold

Overgangen fra vgs til universitet


Anbefalte innlegg

Jeg har omtrent samme forhold til høyere utdannelse som DrDoogie har til kristendom.

 

Jeg gikk gjennom ungdomsskolen og videregående og kjedet meg stort sett til 5'ere og 6'ere. (Etter det gamle karaktersystemet hvor 6 var høyest...) Så søkte jeg siv.ing og oppdaget at noen burde ha fortalt meg at:

 

* alle lærebøkene var på engelsk

* jeg burde ha hatt 6+ i alle realfagene, minst, for å takle overgangen i måten å angripe stoffet på, fagdybden, pluss at vi måtte lære alt av matte, fysikk og kjemi på nytt...

 

Hvordan er det i dag? Føler dere som nettopp har tatt den overgangen at videregående forberedte dere godt nok på den? Og føler dere videregående ga noen glede i å lære naturfag...?

 

Edit

 

Glemte vel å skrive at jeg naturligvis ikke fullførte og knapt har tatt i en fagbok siden, men planlegger så smått å ta nye datastudier nå etter et drøyt tiår. Kanskje. Sa det i fjor også... :p

Endret av baldviking
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Nei, egentlig ikke. Jeg daffet gjennom hele vgs..fikk 4,? i snitt. Nå går jeg på ing. utdanning på høyskolen i bergen og har egentlig daffet meg gjennom dette halvåret også, med unntak av noen STOORE skippertak. Mulig jeg stryker i et fag...men jeg vet i allefall bedre nå og skal skjerpe meg. (Dvs jobbe jevnt og trutt)..

Lenke til kommentar

Vel, jeg daffet meg enda mere igjennom vid. skole, til et snitt på 4.3 eller.no... og jeg startet rett på Høgskolekandidat på HiST som ikke var den store forskjellen, men det gikk jo ganske dårlig for jeg gadd jo ikke møte opp :)

 

Lenge leve sløvheten. UTen den hadde jeg aldri vært der jeg er i dag osv osv, you know the rest

Endret av Sakris
Lenke til kommentar

Flesteparten av lærebøkene er på engelsk ja, men det er en vanesak synes nå jeg. Det går riktignok litt seinere å lese, men etterhvert så "glemmer" du at bøkene er på engelsk helt til du plutselig får pensum som er på norsk. (Og no offence, men hvis du har 5 eller 6 i engelsk så burde vel ikke det være noe problem?)

 

Du trenger ikke ha 6+ for å takle overgangen. Poenget er at du må jobbe på en helt annen måte. Du må lese jevnt gjennom semesteret (ikke skippertak), og du får større ansvar for egen læring. Samtidig så må du ikke lære alt på nytt. Det du derimot må gjøre er å instille deg på at man går mye kjappere fram (mer pensum på et halvt år enn det du hadde på ett år på videregående).

 

Men det er ikke tvil om at det er ganske annerledes på universitetet, men det går greit så lenge man er innstilt på det.

Lenke til kommentar

Nå må du huske at jeg er ti år eldre enn deg, Rottepostei, antar du bruker engelsk til mye mer enn hva vi gjorde i liten bygd i Nord-Trøndelag på 80-tallet. Vi bare lærte engelsk, men jo, enig med deg i at det gikk an å forstå lærebøkene. Jeg kjenner forresten mange nå også som går ingeniørhøgskolen (og de har knapt matte mot hva vi hadde på NTH/NTNU...) og sliter med de engelske lærebøkene. De er tyve år og deromkring.

 

Bra du synes overgangen ikke var så voldsom. Kanskje det betyr at de har bedret mattepensumet på videregående?

 

Jeg syntes de tre årene på videregående var bortkastet etter 1/2 år på siv.ing. Hadde vi begynt med avansert calculus allerede førsteåret på videregående, eller i alle fall tredjeåret, ville det ha vært utfordrende og stimulerende i stedet for demotiverende og helsløvt. Vi kom aldri lenger enn til å derivere andregradsligninger, lærte aldri om matematisk bevisføring og hele den tankegangen f.eks.

Lenke til kommentar
Bra du synes overgangen ikke var så voldsom. Kanskje det betyr at de har bedret mattepensumet på videregående?

jepp

det tror jeg de har, ivertfall på min skole

jeg går på videregående og har 3MX. Første dagen med matte gikk vi kjapt igjennom alle kapitlene i matteboka. og mattelæreren sa at det var en del ting som var nytt for han også, som tidligere ikke hadde vert med i 3MX pensum. det var ivertfall et kapittel som var helt nytt og som tidligere hadde vert høyskole stoff.

 

 

hmm, matte på engelsk høres vrient ut :scared:

Lenke til kommentar

Er ferdig med vk2 i høst og skal sannsynligvis i armyen til høsten/sensommeren. Er veldig usikker på hvilken utdannelse jeg skal velge, men magefølelsen sier meg noe teknisk/ingeniør/it stuff. Har vurdert siv.ing på NTNU.

 

Tror ikke skolebøker på engelsk blir noe særlig probleme. Føler jeg forstår og behersker normal engelsk bra, og med flittig bruk av ordbok til å oversette faguttrykk osv den første tiden skal vel det gå.

 

Rent faglig føler jeg at jeg henger greit med nå (har 3fy + 3mx), og der ligger jeg på rundt 5, uten å stresse livet av meg.

 

Det jeg er veldig usikker på er om jeg klarer å studere i 5 år. Er egentlig max skolelei nå, og veit ikke om et år i forcen hjelper noe på det.

Lenke til kommentar
Nå må du huske at jeg er ti år eldre enn deg, Rottepostei, antar du bruker engelsk til mye mer enn hva vi gjorde i liten bygd i Nord-Trøndelag på 80-tallet.

 

Bra du synes overgangen ikke var så voldsom. Kanskje det betyr at de har bedret mattepensumet på videregående?

 

Det er sant det. Internett og mengder av amerikanske filmer og tv-programmer har nok betydd ganske mye for engelskkunnskapene til folk ja.

 

Når det gjelder matten så mente jeg ikke at matten er lett. Det er _veldig_ mange som sliter med matten, og det har vært utrolig mange som har strøket i matte 1 ved NTNU de siste to-tre årene.

Lenke til kommentar

Overgangen fra vgs til høyskole/universitet idag er vel like dårlig som før. Stor forskjell, brå overgang. Fra klasserom læring med 30 stk rundt deg og ha god kontakt med lærer til stor sal med 100 stk og en lærer som ikke kan noen navn pga at han har 1500 elever. Personlig så mener jeg at de skulle ha "trent" på vgs til å takle høyere utdanning. Blir vel brå overgang syntes jeg. Droppa Data.ing. etter ett år, det var jo sååå kjedelig. Programmere linje opp og linje ned. Bare for å få frem bokstaven A på skjermen. Begynner på sykepleien snart nå. Blir vel mer interesant. Slipper å sitte på ræva hele dagen. Sikkert noen som liker det, trodde at jeg likte det selv, men det blir drygt over tid. Det med matten syntes jeg var no' dritt. Jeg er den som vil lære det som kan brukes til yrket. Den matten vi lærte brukte vi ikke i det hele tatt og i følge de som gikk 3. året så hadde de ikke brukt den enda. Kjempeflink mattelærer, men jeg mister fort interessen når jeg ikke kan bruke det jeg lærer...

Lenke til kommentar

Den var overveldende ihvertfall for meg. Det var helt ... Fan til høsten skal jeg igjen gjøre noe....tror jeg driter i alt som heter drømmer og satser på noe enkelt.... sykepleie eller noe sånt som gir meg grei lønn resten av livet. Ja, jeg syns 260k i året er greit. Nå sliter jeg for 220k..

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...