Gå til innhold

Noen spørsmål om Cygwin


Anbefalte innlegg

Hvordan fungerer egentlig Cygwin? Har en kollega på jobben som skulle ha kjørt noen Linux programmer, men han tør ikke installere Linux på maskinen sin for han er redd for å miste verdifull data. Han har kun en partisjon, og tør ikke dele denne. (Har prøvd å overtale han, men han vil ikke).

 

Jeg kom over Cygwin etter å ha tittet litt her på forumet og tenkte kanskje det kunne være løsningen for han. Men, hvoran fungerer det egentlig? Er det et program som lar deg kjøre linux programmer i windows, eller er det mer som VMWare, som emulerer en hel pc, slik at du kan installere Linux på en virtuell pc?

 

Har testet VMWare, men synes det var noe tregt.

 

Noen som har lyst til å forklare meg hvordan det fungerer? Er det vanskelig å sette opp osv?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Du laster ned Cygwin.exe og instalerer det du trenger/vil ha. Da laster Cygwin det du ville ha med, som kan ta en tid. Cygwin fungerer som ett linux-shell ja. Men det kjøres "igjenom" dos/konsoll, tror jeg :p Står noe om at du kan kjøre X i cygwin også, men det har ihvertfall ikke jeg fått til. Cygwin er vel en liten distro som kjører oppå windows. Blir kanskje litt begrenset med pakker og slikt i cygwin men. Prøv det, det skader ikke noen..

Lenke til kommentar
Er ikke dos i XP vet du... (Bare for å pirke). X'en lagger ikke i det hele tatt. Holder på å legge inn KDE 3.1 nå. Skriver her så for jeg ser hvordan det går. :-)

Vet det ikke er DOS i Xp. Derfor jeg trodde det var det som var problemet. Men Xp har en DOS erstatning da. Som er dårlig. Kan du ikke suse opp ett screenshot da? :cool:

Lenke til kommentar
Jo, men KDE har en egen installasjon for Cygwin som virket ganske enkel. Tenkte jeg skulle prøve den først. Sliter litt med å få den til å virke. Tror jeg har tullet til installasjonen litt, så jeg holder på å legge inn på nytt nå. Dette blir en lang natt. :D

Hm. Hvor fant du det om KDE? Kan du gi meg noen linker? :dontgetit:

Lenke til kommentar
Starting KDE on my computer (1900+GHz, 512 MB DDR ram, 100 Gig HD, w/ GAIM, and Windows Media Player running) takes almost exactly 30 seconds to start up, which i wouldn't say is bad, for a linux program in windows. It took me 2 trys to get KDE to work (may of just been me being stupid) but it runs beautifully. I have never been able to get my wireless device to run in Linux, so this is really a blessing.
Genialt med KDE og/eller FluxBox kjørende i windows da!

EDIT: Skriveleif :blush:

Endret av moesen
Lenke til kommentar

Jepp. Håper bare jeg får det til å funke som det skal nå. :dribble:

Tar en full reinstall av både cygwin og kde for å være på den sikre siden. Har også sjekket litt i KDE faq'en hvor det stod en del nytting informasjon. Jeg eier ikke peiling på linux (bittelitt kan jeg da), så det hadde vært genialt å fått dette til å funke. :D

Lenke til kommentar
Jepp. Håper bare jeg får det til å funke som det skal nå. :dribble:

Tar en full reinstall av både cygwin og kde for å være på den sikre siden. Har også sjekket litt i KDE faq'en hvor det stod en del nytting informasjon. Jeg eier ikke peiling på linux (bittelitt kan jeg da), så det hadde vært genialt å fått dette til å funke. :D

Går det an og instalere aterm og slikt også kanskje? Screenshot? :roll:

Lenke til kommentar

Hahahahha, nå skal jeg ødelegge postegalskapen deres i denne tråden ;p

 

Cygwin virker stress. Tilogmed mer stress enn å dualboote. Greit nok hvis du skal kjøre et linuxprogram en eller annen gang, men å kjøre et helt desktop i cygwin synes jeg blir litt teit.

Lenke til kommentar
Hahahahha, nå skal jeg ødelegge postegalskapen deres i denne tråden ;p

 

Cygwin virker stress. Tilogmed mer stress enn å dualboote. Greit nok hvis du skal kjøre et linuxprogram en eller annen gang, men å kjøre et helt desktop i cygwin synes jeg blir litt teit.

Han sa han ikke ville dele opp hardisken sin, så dualboot er utelukket. Da MÅ det bli CygWin da!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...