Gå til innhold

Hull etter flykrasj


Anbefalte innlegg

Energien i et objekt i bevegelse er avhengig av masse og hastighet, visstnok ut fra formelen e =mv2 (her er jeg på tynn is - dette er ikke mitt fag!)  og vi får et svar i Joule. Dette kan konverteres direkte til kilo eller tonn TNT, og til sist kan man spørre en sprengningsekspert hvor stort hull dette vil lage i bakken. Jeg er ute etter utregning for hhv. et fly på 80 tonn i 800 km/t og for en flymotor på 3 tonn i samme fart og vil vite hvor stort hull dette kan lage i bakken på et jorde med skrinn jord med endel småstein. Dette ønsker jeg sammenlignet med hull etter flyet som krasjet i Shanksville, Pennsylvania den 11. september 2001 (vedlagt lenke til et bra foto tatt om morgenen 12. september).

http://hvamenerpartiene.com/grafikk/shanksville.jpg

Jeg er ute etter å få bekreftet hvor stort objekt som kan ha laget et slikt hull. Noen som kan hjelpe?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Bør vel også regne inn den eksplosive kraften av X antall tonn drivstoff?

Og det vil vel også være forskjeller her basert på konstruksjonen. En massiv metallkule kontra et stort flyskrog kan ha samme vekt. Flyet vil gå i oppløsning og energien distribueres ganske forskjellig kontra en "klump metall" som ikke ødelegges på samme måte.

 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...