Gå til innhold

Ny stille, moderne hjemme-PC, hva har jeg glemt?


Anbefalte innlegg

Blir lengre og lengre mellom hver gang jeg setter sammen egen PC nå, så jeg tenkte det kunne være kjekt å se om valgene mine gir mening. Har ikke bygget egen PC siden 2012! Ønsker en maskin som er rask, men stillegående. Spiller lite moderne, krevende spill. Mest spent på M.2 disken, har ikke brukt det før, tror det vil jeg mest boost i forhold til min gamle maskin. I tillegg til komponentene nedenfor tar jeg med 6 stk 3.5" SATA-disker og en DVD-leser. Noen tips eller anbefalinger til justering av dette oppsettet, eller noen som ser noen deler som ikke passer sammen?

Kabinett: Cooler Master Silencio 452
CPU: Intel Core i5-9600, 3.1 GHz, Socket-LGA1151
CPU-kjøler: Cooler Master Hyper 212 Black Edition

M.2: Kingston A2000 1TB NVMe M.2 SSD

Hovedkort: ASUS PRIME B365-PLUS, Socket-1151
Skjermkort: ASUS GeForce GT710 2GB

Strømforsyning:  Corsair CV650, 650W
RAM: Crucial DDR4 2400MHz 16GB, 2x8G, 288pin

Wifi:  ASUS PCE-AC56

Kabinett er i hovedsak valgt fordi jeg ønsker et som er stille og som har plass til mine 6 stk 3.5 HDD. Driver ikke med gaming, kunne nok klart meg uten skjermkort men har valgt et enkelt skjermkort uten vifte. Prosessor valget var vanskelig, men foretrekker Intel og føler jeg har strukket meg på prisen. Kunne kanskje valgt i5-9600K i stedet for i5-9600, fristet av høyere klokkefrekvens, og bytter jo ut kjøleren, men den kom med litt høyere strømforbruk og usikker på det vil gi meg noe særlig ekstra for mitt typiske kontorbruk.

 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ble usikker på kabinettet og viftene som følger med. Hovedkortet jeg plukket ut har støtte for tre 4-pins vifter, men ser at Cooler Master Silencio 452 er fra 2014 og finner ikke dokumentasjon fra produsenten på antall pin som viftene har. Da går jeg heller for Fraktal Define R6.

Fraktal Define R6 har en vifte hub som krever strøm fra en sata-kabel, det er problem siden strømforsyningen jeg hadde valgt hadde akkurat nok sata-koblinger for de seks harddiskene mine. Oppgraderer strømforsyningen til Cooler Master MWE Gold PSU 650W.

 

 

Lenke til kommentar

Høres ut som et godt bygg. Jeg vil anbefale å gå for et hovedkort med integrert Wifi i stedet for å bruke penger på et separat Wifi-kort siden du kjøper et nytt hovedkort uansett.

Hvis det er penger å spare, kan du sannsynligvis hoppe over grafikkortet eller kjøpe et brukt (selv om jeg forstår støyen)

Slik gjør jeg det. Jeg oppgraderte RAM til 3200 Mhz siden RAM er så billig i disse dager. Jeg vil hjelpe deg med forskjellige alternativer, men jeg la merke til at du ikke ser ut til å ha et budsjett?

huzSK.png

  • Liker 1
Lenke til kommentar

@subutaiTakk for forslag! Har ikke noen stramme budsjettrammer, men 10-12.000 er passende. Tror jeg likevel har lyst til å ha egen WiFi-mottager, som kan plasseres litt rundt omkring i nærheten av PCen for å fange opp signalene. Har ærlig talt ingen erfaring med WiFi på hovedkortet, men litt skeptisk til det.

Men har oppdaget et problem til, hovedkortet må støtte USB-C. Noe av poenget med å velge den varianten av Fractal R6 kabinettet som jeg gjorde var at det hadde en USB-C port på toppen. USB-C er ikke så veldig viktig for meg akkurat nå, men jeg bruker Mac laptop i jobb-sammenheng og da tenkte jeg det kunne være litt fremtidsrettet å ha med støtte for USB-C og diverse fremtidige enheter. Ser flere hovedkort som har USB-C på baksiden, men som mangler intern kontakt for det. Da må man vel ha en USB 3.1 Gen 2 kontaktor?

Veldig morosomt med den buildapc-linken, kjente ikke til den siden.

Lenke til kommentar

Har bestemt meg for å droppe USB-C på toppen av kabinettet fordi det er så vanskelig å finne passende hovedkort. Er i det hele tatt veldig lite imponert over hovedkort-produsentene og hvor lite de har utviklet seg. Siden 2012 kunne de godt å droppet PS/2, VGA, DVI, og USB 2.0 porter. Og Wifi og nok av SATA-kontaktorer burde vært standard. M.2 har de fleste i allefall.

Mitt endelig oppsett:

jHxox.png

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...