Gå til innhold

Busselskapet bruker moderne bestikk­regning for sporing uten GPS-signaler [Ekstra]


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Samme løsningen lå til grunn for første «GPSen»/bilnavigasjon som kom i 1985, men da uten bruk av satellitt. Klarte å posisjonere kun ved å koble bevegelser opp i mot kart https://www.fastcompany.com/3047828/who-needs-gps-the-forgotten-story-of-etaks-amazing-1985-car-navigation-system

Antar det er er uBlox de sikter til som leverer fiktiv GPS:

https://www.u-blox.com/en/technologies/udr-untethered-dead-reckoning-0

Bedre løsning enn akselerometer og odometer får man ved å legge på barometer, kompass og gyroskop. Drar selvsagt opp 20-50kr på en mikrochip, men småpenger i denne sammenhengen.

Barometer kan fortelle høyden med 0,5m nøyaktighet om man korrigerer for barometrisk trykk (været).

Gyroskop vinkelen på bussen og kompass retningen.

Spesielt barometer er nok for å kunne gi en god posisjon i en tunnel, ettersom de færreste er helt rette. Disse sensorene gjør også at man kan oppdage hvilken tunnel man har kjørt videre i, hvis det er avkjørsler under bakken.

Dette med avkjørsler er uansett ikke så viktig i denne sammenhengen, ettersom en bussrute ikke vil oppdatere seg så ofte.

Det viktige her er LOGG over tid fra sensorer opp i mot når bussen kjørte inn/ut fra en tunnel. Bestikkmetoden, som nå er treghetsberegning med Kalmanfilter ol, er en fattigmannsløsning eller til bruk hvor man har null informasjon om kart eller rute.

Mye av dette er allerede innebygget i de fleste GPSer man har medfølgende i bil, og husker at mye av dette var på plass i gamle TomTom. Dessverre har mye av dette gått «tapt» nå i rene GPS løsninger.

Med andre ord fint at dere har funnet opp kruttet på nytt ☺️

  • Liker 1
Lenke til kommentar

  

mo-rt-en skrev (På 22.7.2020 den 18.54):

Samme løsningen lå til grunn for første «GPSen»/bilnavigasjon som kom i 1985, men da uten bruk av satellitt. Klarte å posisjonere kun ved å koble bevegelser opp i mot kart https://www.fastcompany.com/3047828/who-needs-gps-the-forgotten-story-of-etaks-amazing-1985-car-navigation-system

Antar det er er uBlox de sikter til som leverer fiktiv GPS:

https://www.u-blox.com/en/technologies/udr-untethered-dead-reckoning-0

Bedre løsning enn akselerometer og odometer får man ved å legge på barometer, kompass og gyroskop. Drar selvsagt opp 20-50kr på en mikrochip, men småpenger i denne sammenhengen.

Barometer kan fortelle høyden med 0,5m nøyaktighet om man korrigerer for barometrisk trykk (været).

Gyroskop vinkelen på bussen og kompass retningen.

Spesielt barometer er nok for å kunne gi en god posisjon i en tunnel, ettersom de færreste er helt rette. Disse sensorene gjør også at man kan oppdage hvilken tunnel man har kjørt videre i, hvis det er avkjørsler under bakken.

Dette med avkjørsler er uansett ikke så viktig i denne sammenhengen, ettersom en bussrute ikke vil oppdatere seg så ofte.

Det viktige her er LOGG over tid fra sensorer opp i mot når bussen kjørte inn/ut fra en tunnel. Bestikkmetoden, som nå er treghetsberegning med Kalmanfilter ol, er en fattigmannsløsning eller til bruk hvor man har null informasjon om kart eller rute.

Mye av dette er allerede innebygget i de fleste GPSer man har medfølgende i bil, og husker at mye av dette var på plass i gamle TomTom. Dessverre har mye av dette gått «tapt» nå i rene GPS løsninger.

Med andre ord fint at dere har funnet opp kruttet på nytt ☺️

Vi bruker en chip fra Ublox ja. Den tar også med gyroskop i beregningene.

Du kan for så vidt kalle det en fattigmannsløsning, men det er nettopp det som gjør det attraktivt, at det legger opp til en enkel arkitektur, hvor man kan bruke signalet rett fra GPS-chipen.

Men som nevnt i artikkelen etterbehandler vi signalet ved å ta hensyn til kart og rutedata.

Mvh

Håkon Hapnes Strand, Webstep

Endret av hhstrand
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Acurus skrev (På 22.7.2020 den 8.49):
Sitat
Prosjektet baserer seg på fire IT-strategier: Cloud, big data, IoT og machine learning.

Her er det en mellomleder som har hatt lyst til å briefe med buzzordene han lærte på konferanse i utlandet. haha

Nå er det sånn at det har vært konkrete behov for å bruke alle de fire teknologiområdene tungt i dette prosjektet. Faktisk har prosjektleder selv bidratt aktivt til å løse de tekniske utfordringene.

 

Mvh Håkon Hapnes Strand, Webstep

Endret av hhstrand
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...