Gå til innhold

Mulighet for simpelmode etc på samsung nettbrett? For eldre personer


Anbefalte innlegg

Hei. 

Må innføre bruk av nettbrett til min bestemor for å ringe med, evt. SMS da fasttelefon skal fases ut. 

 

Idag bruker hun mobiltelefon når hun er borte TIL NØD. Hun har relativt godt syn men er noe ustabil på fin motorikk så å bruke mobilen til dagligdags ringing fungerer dårlig. 

 

Derfor må vi prøve å innføre nettbrett som erstatning for fasttelefon. 

 Samsung Galaxy tab A 4g er innkjøpt og vi er på jakt etter noe easy mode med store ikoner og relativt enkelt "skrivebord system" dvs. Kun ikon for å ringe og lese sms. Kanskje og et bilde galleri vis det er gjennomførbart. 

 

Ringe "appen" (vis det kan kalles det), må være enkel og oversiktlig. Med mulighet for kontakt liste. 

 

Noen som har noen tips og komme med her? 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det finnes egne launchers beregnet for senior. Se f.eks "Big Launcher" i Google play (jeg går ikke god for den, det er bare et eksempel). 

Se om noe sånt kan funke. 

Ellers går det an å låse startskjermen for redigering.. Med litt opplæring så funker det sikkert like bra. 

 

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Off topic: Å ringe fra et nettbrett høres tungvindt ut. Hva med en mobil med stor skjerm? Ev. kan brukeren lære seg å bruke stemmestyrt oppringing? Som for eksempel "Hei Siri / Hey Google - Ring Petter", og få hjelp til å sette opp en passende kontaktliste?

Lenke til kommentar

Hei. Skal se på muligheten du nevnte. 

 

Ringe fra nettbrett er vel ikke noe problem da de har høytaler funksjon? Like greit å ha brettet i fanget istedenfor en mobil ved øret. 

 

Testet med mitt surface brett, og var god og klar lyd både på mikrofon og hlytwker6. 

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132

Det er bedre med mobil enn nettbrett for gamle folk. Litt fordi det ligger innøvd at når man snakker i telefonen løfter man den til øret.  Man setter telefonen i "gamlis-modus", tror både Samsung og Huawei har dette, slik at man får få og store ikoner.

Alternativt fjerner man alle snarveier på startskjermen og legger inn "direkte ring på ikoner" med bilde av personene hun vil ringe. Dette er så og si idiotsikkert og er den metoden jeg vil anbefale.

Lenke til kommentar
2 hours ago, Nidar2 said:

Det er bedre med mobil enn nettbrett for gamle folk. Litt fordi det ligger innøvd at når man snakker i telefonen løfter man den til øret. 

Min gamle mor har en noen år gammel (= liten) mobil, og hun flytter den mellom øret og munnen avhengig av om hun snakker eller lytter. Kanskje et gammeldags telefonrør gjør det enklere? Noe slikt: https://www.24hshop.no/mobiltilbehor/iphone-tilbehor/iphone-handsfree/sort-handsfree-retro-telefon

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...