Gå til innhold

Hvor høy volt tåler XP2400+?


Joddze

Anbefalte innlegg

Jeg tror 1,85 volt er greit i det lange løp. 2,1V(++) kan være greit i noen timer, men jeg ville ikke satset noe særlig på det.

 

Jeg så en eller annen ligning et sted på nettet der de regnet ut hvor mye 0,13micron teknologien tåler av spenning før den etter en stund vil klikke. Så vidt jeg husker, var det et sted mellom 1,85 og 1,9V.

 

0,18micron (Som var i de gamle T-bird og duron prosessorene) tåler godt over 2V tror jeg.

 

Det har med avstanden mellom transistorene å gjøre. Jo kortere avstand, jo lettere er det for elektroner å "hoppe" fra en transistor til en annen. Derfor trenger de mindre elektrisk "trykk" (spenning) for å klare det. Alt for mange elektroner som hopper kan være skadelig, dessuten kan det føre det til økt elektromigrasjon.

 

Dette er en tilstand (enkelt forklart) der elektronene "tar med seg" selve atomene fra stedet hvor de ligger og hopper til et annet sted. Dermed blir det færre og færre atomer helt til transistoren er ødelagt.

 

Elektromigrasjon foregår i alle transistorer. Man kan få reaksjonen til å gå seinere ved å kjøle godt, eller ved å sette ned spenningen.

 

Ååå. Fillern. Jeg skriver alltid for mye! :no:

 

Håper bare jeg ikke klarte å skrive for mye feil... :cry:

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...