Gå til innhold

Altfor varm Radeon 9600

unwill

Anbefalte innlegg

Skrevet

Skjønner ikke hvorfor de produserer det med en bittebitteliten passiv kjøler som ikke holder mål. Kortet mitt blir altfor varmt og jeg trenger noe bedre fort.

Noen som har noen anbefalinger til hva som kan gjøres for at 1. Skjermkort avgir mindre varme. 2. En annen kjøleløsning som kjøler den bedre.

Syns Zalman Heatpipe er i det dyreste laget, 250 kr for kjøling der hele kortet bare kostet 800 kr er for mye.

Noe bra til under 100 lappen?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg har et 9600 Pro kort med kjerne som jeg kjører på 450MHz. Dette er 125MHz over din kjerne, men bortsett fra det er de identiske.

Jeg tok av den orginale vifte-kjølinga, og monterte en slik som jeg hadde liggende. Dette ble gjort med omhu. (Litt plansliping, rengjøring med sprit, AS3). Kabinettets kjøling består av en 19dB Papst vifte i fronten som blåser innover.

Holder jeg en finger på ribba så merker jeg at den er varm, men kortet er stabilt og dermed gjør det ingen verdens ting.

Jeg foreslår at du tar av den eksisterende ribben og plansliper den og monterer på nytt med ordentlig kjølepasta. Eventuelt få tak i en større ribbe som den jeg bruker. Å få ned temperaturen i kabinettet bør så være din prioritet.

Skrevet

50% useriøst svar som ikke fører til noen ting... er det virkelig nødvendig?

Magnus: Hva brukte du for å sette på ribben på plass? (termisk lim?)

Når du sier at du kjenner varme, er det så varmt at du kan holde der uten problemer, eller vil det si at det fingeren din "brenner" etter noen få sekunder?

At ribben blir varm betyr jo at det er bra kontakt med kjernen gjør det ikke?

Skrevet (endret)

Hvis du har en 80mm vifte, kan du lage en brankett og sette den i kortplassen under.

Ta et deksel og sølvlodd eller skru på en liten plate med to hull i. Monter på vifta.

Jeg laget en branket og satte på en 80mm vifte. Den blåser 10x så mye som den lille vifta på mitt ATI RAEDON 9700 Pro.

Tempen under kjøleribba sank fra 50 til 33 grader og kun 21dB.

Som du kan se av bildene er dette målt med tempføleren til Cool Master 4.

skjermkortvifte%20mod.jpg

Endret av bluesman
Skrevet
50% useriøst svar som ikke fører til noen ting... er det virkelig nødvendig?

Når du sier at du kjenner varme, er det så varmt at du kan holde der uten problemer, eller vil det si at det fingeren din "brenner" etter noen få sekunder?

Du kan bruke termisk lim (følger med), me kommer også med noen løse ører du kan feste på,(vist du ser sporene i bunnen av den)og dermed bruke sånne klips som kjølerene normalt er festet med.

Det beste er vell å finne en gammel cpu kjøleribbe å sette på,bore noen hull,og feste med små bolter.

Skrevet

Jeg brukte de samme hullene i skjermkortet som den orginale kjøleløsningen var festet med. Liker ikke tanken om å bruke termisk lim på kjernen. En ting er ihvertfall sikkert: limer du ribba på så kommer den aldri av igjen uten å skade kjernen.

Har egentlig ikke drevet å tatt så mye borti kortet mitt siden jeg monterte, men jeg husker at ribben etter en liten stund ble så varm at det var veldig ubehagelig å holde fingeren på den. Kan tenke med at den er for varm for berøring etter spilling. Det gjør uansett ikke noe, for disse kjernen tåler mye varme. Har sett folk med Radeon 9800 (mye varmere enn 9600) der kjølingen mistet helt kontakt med kjernen, og det kortet overlevde fint det. Det rare var at maskina ikke hang seg før etter en god stund heller.

Varm ribbe betyr at du har bedre kontakt med kjernen.

Skrevet
En ting er ihvertfall sikkert: limer du ribba på så kommer den aldri av igjen uten å skade kjernen.

det tror jeg ikke,spørs hvilken termisk lim du bruker,nå har jeg aldri brukt AS sin,men alle det andre jeg har prøve,så har den kjøleren løsna relativt greit,(2 på chipsett og en var på skjermkort).

Skrevet
En ting er ihvertfall sikkert: limer du ribba på så kommer den aldri av igjen uten å skade kjernen.

det tror jeg ikke,spørs hvilken termisk lim du bruker,nå har jeg aldri brukt AS sin,men alle det andre jeg har prøve,så har den kjøleren løsna relativt greit,(2 på chipsett og en var på skjermkort).

Løsnet ganske greit? Hvordan da?

Er det bare å bruke makt å dra den løs?

Skrevet

Løsnet ganske greit? Hvordan da?

Er det bare å bruke makt å dra den løs?

jepps,trengte ikke ta i så veldig hardt en gang,men husk,alt med måte da ;)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...