Gå til innhold

Sekulært snøfnugg sine blogger


Anbefalte innlegg

Vil her legge ut mine blogginnlegg. Dette vil være fokus på mest politikk.Det kan være både norsk og amerikansk. Og kanskje andre emner også. Håper jeg får skrevet ofte. Men tok lang tid mellom det forrige innlegget og dette. Så får se. Har også en blogg på engelsk, så vil forhåpentligvis få lagt ut innlegg fra den også.

 

I det aller første innlegget, tar jeg opp hvordan Sylvi Listhaug og Jon Georg Dale, ikke er nevneverdig bekymret over at oljen vil bli utkonkurrert av grønn energi, og gjort verdiløs. Uavhengig av hva man synes om temaet klimaendringer, så er det ett faktum at oljen vil bli utkonkurrert. Og da må man være partisanstyrte roboter, med sine faste talepunkter, for å ha så store skylapper som Dale og Listhaug har!

 

https://nouw.com/sekulaertsnoofnugg/frps-kandidater-til-a-ta-over-som-leder-37290750

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Noen eksperter vet mye, men eksperter har tatt feil mange ganger før. 

Oljen kommer til å ha høy verdi i mange tiår fremover, men den kommer etter det til å bli utkonkurrert. Da er det lurt at Norge prioriterer å ca$he inn nå, mens vi kan, med olje og gass. Samtidig er Norges utvinningsmetoder blant de mest klimavennlige i verden. 

Å ca$he inn på den fulle sparegrisen som er olje&gass mens man kan er å tenke på kommende generasjoner. 
Samtidig som Norge fokuserer på fornybare teknologier og annen innovasjon, selvsagt. 

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
debattklovn skrev (På 12.6.2020 den 23.40):

Noen eksperter vet mye, men eksperter har tatt feil mange ganger før. 

Oljen kommer til å ha høy verdi i mange tiår fremover, men den kommer etter det til å bli utkonkurrert. Da er det lurt at Norge prioriterer å ca$he inn nå, mens vi kan, med olje og gass. Samtidig er Norges utvinningsmetoder blant de mest klimavennlige i verden. 

Å ca$he inn på den fulle sparegrisen som er olje&gass mens man kan er å tenke på kommende generasjoner. 
Samtidig som Norge fokuserer på fornybare teknologier og annen innovasjon, selvsagt. 

Så ikke denne siden du ikke siterte. Etterspørselen når altså sin topp om veldig kort tid. Som saltvedt sier, på flere områder blir den utkonkurrert. Så det er ikke etter det. Det skjer når etterspørselen når sin topp.

Greit at noen eksperter har tatt feil. Jeg vil helst høre argumenter.

Og siden du først tok det opp. Folk kan jo på samme måte nekte å høre på eksperter som advarer mot orkan i løpet av få dager, men det er ikke veldig lurt.

 

https://e24.no/olje-og-energi/i/LAQQxP/rystad-energy-tror-oljetoppen-naas-om-mindre-enn-ti-aar

 

Så det er ikke bare å cashe inn. Da har man fundamentalt misforstått dette. Hele poenget er at oljen må utfases mye raskere nå, for å rekke å omstille, og erstatte tapet når kranene stenges. Man kan jo ikke hente opp olje som blir verdiløs, fordi den er utkonkurrert.

 

Sitat

Det kan gjøre vindmarkedet like stort som markedet for offshore oljeproduksjon er i dag, ifølge Rystad. Dette er en trussel for olje- og gassbransjen og leverandørene i dette markedet

 

https://www.tu.no/artikler/jarand-rystad-om-oljepriskollapsen-ligner-ikke-pa-noe-annet-i-verdenshistorien/490408?key=GTgGMI4z

 

Sitat

Kanskje var peak oil i fjor, det vet vi ikke ennå

 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
1 minute ago, Sekulært Snøfnugg said:

Og siden du først tok det opp. Folk kan jo på samme måte nekte å høre på eksperter som advarer mot orkan i løpet av få dager, men det er ikke veldig lurt.

Meteorologi er en ganske eksakt og presis vitenskap. Mens å spå når etterspørselen når en topp blir ganske mye gjetning. Oljen kommer ikke til å bli utkonkurrert i lang, lang tid. Bilfabrikantene lager idag bedre og bedre bensinbiler, og de kommer til å fortsette å lage de i mange år. Disse bilene er helt nye og får en levetid på minst 20-30 år der de kommer til å bruke bensin. 

 

Lenke til kommentar
6 minutes ago, Sekulært Snøfnugg said:

Så det er ikke bare å cashe inn. Da har man fundamentalt misforstått dette. Hele poenget er at oljen må utfases mye raskere nå, for å rekke å omstille, og erstatte tapet når kranene stenges. Man kan jo ikke hente opp olje som blir verdiløs, fordi den er utkonkurrert.

Det er bare å ca$he inn mens man kan, som er det FrP har skjønt. Oljen kommer ikke til å bli verdiløs på mange, mange årtier frem i tid. 
Staten har ca 250. mrd kr i inntekter fra olje i 2019. Da er gass ikke medregnet. Det kommer til å bli mindre i år p.g.a covid-19. 
Men tenk hvor mye penger det blir i statskassa om 250 mrd er gjennomsnittet for de neste 20 årene. 
 

Lenke til kommentar
debattklovn skrev (På 22.6.2020 den 22.10):

Meteorologi er en ganske eksakt og presis vitenskap. Mens å spå når etterspørselen når en topp blir ganske mye gjetning. Oljen kommer ikke til å bli utkonkurrert i lang, lang tid. Bilfabrikantene lager idag bedre og bedre bensinbiler, og de kommer til å fortsette å lage de i mange år. Disse bilene er helt nye og får en levetid på minst 20-30 år der de kommer til å bruke bensin. 

 

Det samme prinsippet gjelder. å ikke høre på eksperter er like farlig. og forresten:Det lynte i dag. Verken storm eller yr meldte det.

 

Mye gjetning? nei, det er også ganske eksakte elementer inne i bildet.det eneste du gjøregentlig er å si:"Jeg skal nå av en eller annen grunn ikke høre på eksperten, og fortsette med å tro mine egne teorier".

 

Der sier ekspertene når toppen kommer, så ikke noe gjetning der.

Endret av Sekulært Snøfnugg
Lenke til kommentar
debattklovn skrev (På 22.6.2020 den 22.15):

Det er bare å ca$he inn mens man kan, som er det FrP har skjønt. Oljen kommer ikke til å bli verdiløs på mange, mange årtier frem i tid. 
Staten har ca 250. mrd kr i inntekter fra olje i 2019. Da er gass ikke medregnet. Det kommer til å bli mindre i år p.g.a covid-19. 
Men tenk hvor mye penger det blir i statskassa om 250 mrd er gjennomsnittet for de neste 20 årene. 
 

Allerede i dag blir oljen utkonkurrert på flere felter. som sagt, over ser du når etterspørselen når sin topp, og det kommer til å bli mindre og mindre lønnsomt etter det. 

Er umulig å tenke på noe som aldri kommer til å skje.

Her har du store verdier:

https://www.nettavisen.no/okonomi/norske-forskere-med-kjempefunn---kan-vaere-verdt-over-1000-milliarder/3423916218.html

Lenke til kommentar
10 hours ago, Sekulært Snøfnugg said:

Mye gjetning? nei, det er også ganske eksakte elementer inne i bildet.det eneste du gjøregentlig er å si:"Jeg skal nå av en eller annen grunn ikke høre på eksperten, og fortsette med å tro mine egne teorier".

Nei, samfunnsøkonomi er en svært usikker vitenskap. Dette så vi i 2008 når tidenes største økonomiske boble sprakk og svært, svært få av disse ekspertene klarte å se den. 

Verken du, jeg eller ekspertene kan fastslå om oljeprisen skal opp eller ned de neste årene, og hvor mye. 

Endret av debattklovn
  • Liker 1
Lenke til kommentar
debattklovn skrev (På 28.6.2020 den 11.42):

Nei, samfunnsøkonomi er en svært usikker vitenskap. Dette så vi i 2008 når tidenes største økonomiske boble sprakk og svært, svært få av disse ekspertene klarte å se den. 

Verken du, jeg eller ekspertene kan fastslå om oljeprisen skal opp eller ned de neste årene, og hvor mye. 

Fulgte ikke så mye med på dette i 2008. Det jeg kan si deg, er at USA er i en ny boble nå, og den kommer til å sprekke, så har du hørt det. (Dette ville jeg sagt før covid-19 også)Men jeg tror ikke det er så vanskelig for oss vanlige dødelige som ikke er eksperter å kunne gi ett tips. Hvis man legger to og to sammen, så klarer ekspertene å gi en solid spådom. 

 

De er ihvertfall eksperter, og kan gi en mer solid spådom enn deg og meg. Det kommer an på hvilke eksperter du hører på. Hvis det er mange som er tilhengere av en viss president, så vil de gi en helt annen spådom enn en populist, som vil være mer nøytral og ikke blasert.

Endret av Sekulært Snøfnugg
Lenke til kommentar
On 7/3/2020 at 2:48 PM, Sekulært Snøfnugg said:

 Det jeg kan si deg, er at USA er i en ny boble nå, og den kommer til å sprekke, så har du hørt det. 

Jeg sier ikke at du tar feil, men slike skråsikre uttalelser fra en anonym nettbruker har ikke særlig mye vekt i mine øyne. 

Quote

Hvis man legger to og to sammen, så klarer ekspertene å gi en solid spådom. 

Majoriteten av ekspertene tok helt feil i 2008. 

Quote

De er ihvertfall eksperter, og kan gi en mer solid spådom enn deg og meg. Det kommer an på hvilke eksperter du hører på. Hvis det er mange som er tilhengere av en viss president, så vil de gi en helt annen spådom enn en populist, som vil være mer nøytral og ikke blasert.

Du kan tro på de ekspertene du vil. 

 

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...
debattklovn skrev (På 5.7.2020 den 22.30):

Jeg sier ikke at du tar feil, men slike skråsikre uttalelser fra en anonym nettbruker har ikke særlig mye vekt i mine øyne. 

 

Right back at you.

 

Sitat

Majoriteten av ekspertene tok helt feil i 2008. 

Veldig mange såkalte eksperter hadde sikkert egeninteresse av å spå slik de gjorde. 

 

Sitat

Du kan tro på de ekspertene du vil. 

VI bør absolutt lytte til eksperter om dette, så det er lurt.

 

Lenke til kommentar

Å kalle noe for rasisme vil stoppe/avfeie all debatt om emnet og det polariserer alle som har en mening om det...

Når all fornuftig debatt rundt et emne stopper vil frustrasjon og sinne bygge seg opp i alle som føler de ikke blir hørt...

Hver nye ting som blir kalt rasisme vil gjøre det sosialt uakseptabelt å debattere den tingen.

Derfor innskrenkes gradvis alle menneskers mulighet til å uttrykke seg om ting uten å bli uthengt som rasist.

Da vil fremmedfrykten vokse siden ingen kan prate folk til fornuft og komme til enighet.

Frustrasjon, sinne, polarisering og reell rasisme vil tilslutt eksplodere som en trykk-koker uten sikkerhetsventil.

Da er demokratiet dødt og sivilisasjonen på ekspressfart mot avgrunnen...

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...
muthalova skrev (På 29.8.2020 den 2.43):

Å kalle noe for rasisme vil stoppe/avfeie all debatt om emnet og det polariserer alle som har en mening om det...

Når all fornuftig debatt rundt et emne stopper vil frustrasjon og sinne bygge seg opp i alle som føler de ikke blir hørt...

Hver nye ting som blir kalt rasisme vil gjøre det sosialt uakseptabelt å debattere den tingen.

Derfor innskrenkes gradvis alle menneskers mulighet til å uttrykke seg om ting uten å bli uthengt som rasist.

Da vil fremmedfrykten vokse siden ingen kan prate folk til fornuft og komme til enighet.

Frustrasjon, sinne, polarisering og reell rasisme vil tilslutt eksplodere som en trykk-koker uten sikkerhetsventil.

Da er demokratiet dødt og sivilisasjonen på ekspressfart mot avgrunnen...

Alt det du skriver her er stråmenn. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
debattklovn skrev (På 29.8.2020 den 11.15):

Tingen er jo at det er du her som kommer med skråsikre påstander. 

Det er en antakelse uten backing av fakta. 

Det gjorde du og.

Ikke mer enn dine kommentarer. Men da bør du lese deg opp på hvordan tingene virker i USA. Veldig mange "eksperter" som er hyret inn av msm, har som oftest sterke egeninteresser i å si usannheter, snakke misvisende om div. temaer. 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...