Gå til innhold

Bør jeg ta ut utbytte eller lønn?


Anbefalte innlegg

Jeg har siden 01.01.20 drevet et lite selskap hvor jeg er eneste ansatt. Jeg har vært nøktern med å ta ut lønn, og nå i juni/juli har jeg tenkt å ta ut 130.000 som ekstra feriepenger i tillegg til vanlig lønn. Hva lønner seg i dette tilfellet?  Bør jeg ta ut alt som vanlig lønn? Eller er det mest fornuftig å ta det ut som utbytte fra selskapet?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Geirr skrev (57 minutter siden):

Tommelfingerregelen er vel at dersom samlet lønn er under 6G tar en heller ut mer lønn en å ta utbytte.

Ok. Jeg har tatt ut 60K /mnd til nå, så da ligger samlet lønn over 6G. Da vil det være mest fornuftig å ta ut utbytte?

Lenke til kommentar

6G, 7.1G eller 640.000 er grensene de fleste bruker som skillet hvor det ikke lønner seg å ta ut mer lønn.

- 6G fordi de fleste ytelser fra staten ignorerer lønn over det

- 7.1G fordi du får folketrygd for lønn opp til dette beløpet.

- 640.000 fordi marginalskatten på lønn inkl aga er høyere enn marginalskatten på utbytte etter dette.

 

Med 60.000 i mnd ender du på 720.000 i løpet av året og bør slik sett ta det overskytende som utbytte. For å kunne betale ut utbytte må du vedta dette på generalforsamling. Siden du ikke drev firma i fjor må du vedta å ta det fra det løpende overskuddet du har og da må du følge disse reglene https://lovdata.no/lov/1997-06-13-45/§8-2a - så vidt jeg har forstått i hvert fall. Jeg tror dog du slipper revisjon hvis du har fravalgt revisjon ellers også.

Endret av nirolo
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...