Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

System for nettverkskameraer (IP-kamera)


Anbefalte innlegg

Trenger litt tips til hvordan jeg kan sette opp et system for styring / kontrollering av IP-kameraer som skal vises på skjerm.

Har en del IP-kameraer av merke Foscam, har også noen ukjente IP-kameraer fra kina av billigere kvalitet, men greit bilde.

Det jeg trenger tips om er et system som gjør at jeg kan vise bilde fra disse IP-kameraene på forskjellige skjermer som står stående.
Pr nå er det snakk om 2 skjermer, så det beste hadde nok vært om det hadde holdt med 1 maskin som drifter "trafikken" fra IP-kameraene til skjermen. Men trenger også noe programvare som gjør at man enkelt kan bytte kilde, sånn at man får inn andre IP-kameraer inn på skjermen.

Må også kunne styres via app, da det i all hovedsak herfra man ønsker å endre på kilden.

Litt usikker på hva som er best når det gjelder å sende bilde fra maskin til skjerm.. om man kunne ha brukt Chromecast så hadde det vært fordelaktig. 

Dårlig forklart, men noen som har noen tips til en løsning her? ? 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg har ikke testet noen av disse selv enda, men jeg har bare sett litt rundt etter løsninger selv for en stund siden. Så kom jeg over Zoneminder, Shinobi og Blue Iris. De 2 første er gratis og open source. Jeg går utifra det er noe sånt du er ute etter? Tror ikke du trenger noe spesielt for å "sende bilde til skjerm" IP kameraer sender jo video over lokal nettet eller evt internett hvis du vil. Så det er bare å sette opp programvaren på en hvilken som helst maskin som er koblet til nett så kan du velge hvilket kamera du vil ha på hvilken skjerm. Og du kan ha mange kamera på 1 skjerm.

Edit: Linker:

https://zoneminder.com/

https://shinobi.video/

https://blueirissoftware.com/

Endret av strike_
Lenke til kommentar

Takk for input, skal sjekke ut linkene dine.

Det jeg mente med å sende "bilde til skjerm" var egentlig bare hvordan jeg på en grei måte kan streame IP-bildet over på skjermen.
Kobler jeg til maskinen med vanlig HDMI feks, så vil man jo i stor grad få opp "alle andre elementer". Vil kun vise selve IP-kameraet.

Så derfor jeg lurte litt på Chromecast, dersom PCen kan sende bilde til 2 forskjellige chromecast samtidig.

Beklager dårlig forklaring fra min side ;) 

Lenke til kommentar
3 minutes ago, Merko. said:

Kobler jeg til maskinen med vanlig HDMI feks, så vil man jo i stor grad få opp "alle andre elementer". Vil kun vise selve IP-kameraet.

Dette kan du nok enkelt styre i programvaren vil jeg tro. Du kan ha ett stort bilde fra ett kamera eller flere mindre bilder fra flere kameraer på 1 skjerm. Helt unødvending med chromecast. Det blir som å streame streamen, eller smør på flesk om du vil.

Lenke til kommentar
strike_ skrev (1 minutt siden):

Dette kan du nok enkelt styre i programvaren vil jeg tro. Du kan ha ett stort bilde fra ett kamera eller flere mindre bilder fra flere kameraer på 1 skjerm. Helt unødvending med chromecast. Det blir som å streame streamen, eller smør på flesk om du vil.

Pr i dag har jeg en PC eller "server" som kjører på ESXI, som vil si at jeg kan kjøre flere Windows, Linux klienter ol samtidig som kjører sine egne ting, så da er egentlig HDMI ut fra boksen litt vanskelig med dagens oppsett.

De programmene du linket til, ser ut som greie verktøy for administrering av IP kameraer / overvåking ol, men var mest ute etter noe som kunne sende IP-bildet til skjerm, så kan man bruke en mobil app som endrer denne kilden, slik at den viser et annet IP-bilde.

Så vidt jeg ser så kan disse appene bare se kameraene som er fra før av, kan ikke endre hva som skal vises på skjermene.
Men skal ta en dypere kikk :) 

Chromecast er jo et greit alternativ, spesielt når PCen står i et annet rom en der skjermen skal være.

Veldig enkelt forklart (tror jeg) så ønsker jeg noe ala:
PC'en kjører et veldig simpelt program som tar imot videostrøm fra IP-kamera1 og et IP-kamera2.
Denne videostrømmen sendes til skjerm#1 og evt skjerm#2 via Chromecast (x2)

Så skal man kunne via app / nettside kunne endre hvilket IP-kamera som skal sendes til PCen, som igjen oppdaterer Chromecasten med riktig videostrøm. (Feks IP-kamera5).

Har ingen behov for avanserte funksjoner som opptak, bevegelesedetektor ol.

Lenke til kommentar

Aha, det synes jeg du forklarte frykelig dårlig i de forige postene dine. Så basically vil du ha en skjerm som tilsynelatene ikke er koblet til noe annet enn en chromecast som du fra serveren caster bilde til skjermen på?

47 minutes ago, Merko. said:

Så vidt jeg ser så kan disse appene bare se kameraene som er fra før av, kan ikke endre hva som skal vises på skjermene.

Dette er også fryktelig dårlig formulert, hva mener du egentlig? Fra før av? Du kan vel ikke streame noen kameraer du ikke har tilgang til.. Så ja du kan bare streame de kameraene du har fra før av og evt andre du skaffer i ettertid. Du kan vel fint endre hva som skal vises på skjermene. Det bestemmer du jo selv, vis kamera 1 der vis kamera 2 der. Eller bytt tvert om.

Litt vanskeligere blir det jo når skjermene ikke skal være tilkoblet noe. Du må jo ha en klient i en eller annen form tilkoblet skjermen, noe jo forsåvidt en chromecast er på en måte.

Må jo evt blitt en kombinasjon av https://chrome.google.com/webstore/detail/cctv-view/oajmcmcpiboagipoflploplebgicaadj?hl=en og https://chrome.google.com/webstore/detail/castbuddy/ghagedffjalchgcgdgfindabkpnmalel?hl=en hvis du absloutt skal bruke chromecast. Uansett må du jo ha en klient tilkobelt skjermen i tilegg til chromecasten siden den ikke har noen nettleser. Men til det kan du jo bare bruke en raspbery pi eller noe.

Evt har du andre løsninger hdmi over ethernet f.eks, må jo strekke kabel da. Eller "streamingsboxer" hvor du har en hovedenhet som streamer bare bilde trådløst over til en klient fins også. Men som sagt må du uansett ha en klient tilkoblet skjermen.

 

Lenke til kommentar
strike_ skrev (7 minutter siden):

Aha, det synes jeg du forklarte frykelig dårlig i de forige postene dine. Så basically vil du ha en skjerm som tilsynelatene ikke er koblet til noe annet enn en chromecast som du fra serveren caster bilde til skjermen på?

Ja, du har helt rett at det ble veldig rotete i postene over, beklager det. Skylder litt på medisinene jeg har i meg. :) 

strike_ skrev (7 minutter siden):

Dette er også fryktelig dårlig formulert, hva mener du egentlig? Fra før av? Du kan vel ikke streame noen kameraer du ikke har tilgang til.. Så ja du kan bare streame de kameraene du har fra før av og evt andre du skaffer i ettertid. Du kan vel fint endre hva som skal vises på skjermene. Det bestemmer du jo selv, vis kamera 1 der vis kamera 2 der. Eller bytt tvert om.

Litt vanskeligere blir det jo når skjermene ikke skal være tilkoblet noe. Du må jo ha en klient i en eller annen form tilkoblet skjermen, noe jo forsåvidt en chromecast er på en måte.

Poenget med "appen" er at de kun skal endre hva PCen sender til skjermen. Man behøver ikke å se selve IP-streamen på mobilen.

Var bare usikker på om de programmene du linket til lengre opp hadde denne funksjonen, at den kunne endre hva hosten sender til Chromecast via appen. :)

Ellers vil jo klienten være tilkoblet skjermene via Chromecast, det spiller forsåvidt ingen rolle om det er HDMI, Ethernet eller Chromecast, da det er samme innhold den vil vise. Bare i dette tilfellet så er PCen i et annet rom, så ble litt upraktisk med andre måter enn Chromecast.

Når det er sagt, så er det "enkleste" kanskje bare å sette opp en nettside som viser IP-streamen, deretter "Caste" denne nettsiden direkte til Chromecasten? Eller må man styre med noe form for videoserver for at man skal få inn "streamen" på nettsiden? (Muligens ikke noe du kan svare på, men verdt et forsøk. :) ) - Hadde det vært mulig på en enkel måte, så kan man jo enkelt erstatte innholdet på nettsiden med noen knapper på nettsiden som man kan trykke på via mobilen..

Lenke til kommentar
34 minutes ago, Merko. said:

år det er sagt, så er det "enkleste" kanskje bare å sette opp en nettside som viser IP-streamen, deretter "Caste" denne nettsiden direkte til Chromecasten? Eller må man styre med noe form for videoserver for at man skal få inn "streamen" på nettsiden? (Muligens ikke noe du kan svare på, men verdt et forsøk. :) ) - Hadde det vært mulig på en enkel måte, så kan man jo enkelt erstatte innholdet på nettsiden med noen knapper på nettsiden som man kan trykke på via mobilen..

Det jeg ville gjort er å ta i bruk enten zoneminder eller shinobi, skaffet meg et domene og kjørt reverse proxy på den. Eneste du trenger på skjermene dine da er en liten klient med en nettleser hvor du da kan styre absolutt alt. Du kan styre alt fra nettleseren på mobilen også. Men det er hva jeg ville gjort :)

Lenke til kommentar

Ja, skal sjekke ut shinobi, da det å ut om det beste alternativet med første øyekast. Dersom det kan styres via nettleser så er det kanskje et godt alternativ. Ellers tenker jeg at jeg bare kjører en webhost lokalt (trenger ikke ekstern tilgang).

takk for tipset.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...