Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

Klarer du å hjelpe meg med dette problemet?


Anbefalte innlegg

Mitt problem startet for 3 dager siden. Når jeg åpner WoW Classic vil pcen fryse i noen sekunder, uten noen error for så og restarte seg selv. Noen ganger blir pcen bare stående og kjøre med svart skjerm etter krasjen.

Jeg har overklokken pcen, så jeg prøvde og slå av overklokkingen i bios, og Afterburner. Uten suksess, Classic krasjer fortsatt. 

Problemet som utviklet seg nå var at PCen kunne få krasjer mens jeg prøvde "test" funksjonen på afterburner, da den begynte og belaste skjermkortet.

Noen ganger etter dette ville pcen fryse og bare krasje/restarte mens jeg bare var i desktop.

Etter mye frem og tilbake på nettet, og uten hell, formaterte jeg PCen. Dette og ha prøvd forskjellige Nvidia drivere, bioser, osv..

Temperaturen holdt seg alltid på rundt 50/60 grader når krasjen kom da jeg kjørte "test" funksjonen på afterburner. Viftene har alltid stått på rundt 70/95% og varme har aldri vært et problem. Ikke for CPU heller som er vannkjølt.

Det må noteres at da pcen startet og fryse i wow classic, så startet RGB stripa i pcen og slå seg av og på noen ganger.. ?!

Alt virket flott etter formateringen, tok meg til og med en Warzone game, her kjøres alt på maks uten problemer. Jeg fyrte opp Classic for og teste, det kjørte i noen minutter, for så og krasje pcen og restarte den.

Jeg har denne  gangen klart og kjøre afterburner igjen ved å teste/og auto clocke den uten at noe crasher. 

Det må noteres at jeg aldri har hatt slike problemer før på pcen, da den er ganske ny, og jeg har spillt timer i wow classic uten dette problemet. 

Jeg har prøvd å analysere og gå mentalt tilbake i tid på hva jeg kan ha gjort selv for at dette problemet kan ha oppstått, uten hell. 

Etter noen av restartene ville pcen automatisk sjekke for feil i hardisken, uten at den fant det. 

Pcen er sirka 1 år gammel fra den ble startet opp første gang.

Et tilleggs problem som jeg kanskje også kan få hjelp til nå etter formateringen er at når jeg skal oppdatere biosen min, så vil den ikke bli lest "fra bios" Kan det ha noe med at filen av en eller annen grunn ønsker å åpnes i et bilde leser program? og derfor ikke vil bli startet opp når jeg går inn i biosen?

Legger med komponenter på pcen, og vit at alle har vært oppdatert før formateringen. Tusen takk for forsøk på hjelp :)

 

 

 

     
1004640
 
     
1097872      
1103079
S
     
 

 

     
 

 

     
1113840
 
791774
1076307
 
       
Endret av spaks
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Takk for svar! Nei jeg får ingen artifacter. Skjermen blir svart, jeg får opp "no signal input" på skjermen. Noen ganger kjører pcen fortsatt, med svart skjerm, andre ganger restarter den ordentlig. Jeg holder på å kjøre RAM diagnostikk nå. Skal sjekke når jeg kommer hjem. Den harnok kjørt rundt 10 timer da, men tviler jeg finner en feil dær. Må få testet CPU og skjermkort på en måte også. Tips? Hva om det er strømforsyning?

Er ikke alt dette litt rart med så mye nytt hardware? Kan jeg reklamere på noe evnt på komplett.no?

Endret av spaks
Lenke til kommentar

Jeg har litt dårlig erfaring med Coolermaster sine strømforsyninger. Jeg har sendt inn RMA på 2stk som tok kvelden i løpe av 10 måneder. Jeg opplevde lignende problemer som det du har hvor PC bare plutselig restarter. 

Nå vet jeg ikke om det var bare meg som var uheldig, men det kan jo virke som det har hvert en dårlig batch jeg har fått. Den siste PSUen jeg fikk har fungert fint nå i over 1 år. 

Visst du ikke finner annen løsning, så kan du jo teste med en annen PSU for å se om problemet vedvarer.

V750 jeg har btw

Lenke til kommentar
TheKims skrev (5 minutter siden):

Jeg har litt dårlig erfaring med Coolermaster sine strømforsyninger. Jeg har sendt inn RMA på 2stk som tok kvelden i løpe av 10 måneder. Jeg opplevde lignende problemer som det du har hvor PC bare plutselig restarter. 

Nå vet jeg ikke om det var bare meg som var uheldig, men det kan jo virke som det har hvert en dårlig batch jeg har fått. Den siste PSUen jeg fikk har fungert fint nå i over 1 år. 

Visst du ikke finner annen løsning, så kan du jo teste med en annen PSU for å se om problemet vedvarer.

V750 jeg har btw

Tusen takk for svar! Dette skal jeg ta med i bakhodet videre!

Lenke til kommentar
spaks skrev (1 time siden):
SteinarN skrev (3 timer siden):

Det kan virke som feil med hardware. Siden du har formatert og fortsatt samme feil.

Sier du at du har sett artifacter på skjermen før/under krasj?

 

 

IMG_20200605_233225_9.jpg

Finner ingen problemer ved RAM.

Endret av spaks
Lenke til kommentar

Teoretisk kan man vel ikke utelukke noen komponenter på dette stadiet.

En ting du kan prøve er å ta ut skjermkortet og kjøre på innebygget grafikk. Det vil selvsagt ikke være mulig å kjøre noe særlig til spill, men i det minste finner du ut av om skjerm blir svart når pc bare står der eller du surfer nettet ol. Er problemet der fortsatt så vet man at det er noe annet enn skjermkortet.

 

Du kan også prøve med bare en rambrikke, men ram er kanskje det jeg vil si er minst sannsynlig ut fra dine symptomer.

Du kan også laste ned programvare som viser spenning på de forskjellige nivåene på strømforsyning. Du vil selvsagt ikke være i stand til å se kortvarige dipper hvis skjermen blir sort i samme øyeblikk, men du vil kunne se om spenninger er riktige og stabile generelt.

Aida64 viser spenninger, men jeg er ikke sikker på om du må ha betalversjon for å vise disse. Gratisversjonen har noen funksjoner deaktivert. Vet ikke om Cooler Master har programvare for å vise data fra strømforsyningen?

Endret av SteinarN
Lenke til kommentar

Fyrte opp rust akkurat, jeg kom meg akkurat igjennom loading screen og inn i spillet, da jeg fikk blackscreen, mens pcen fortsatte og kjøre. Jeg måtte starte pcen på nytt manuelt. Når jeg kom meg inn i windows så started pcen og stuttere hardt i desktop. Det lagget så mye at jeg måtte bare slå av pcen manuelt igjen. Igjen så sutteret den hardt i desktop. Etter å ha restartet pcen manuelt igjen, kan det virke seg som den har roet seg ned. 

Så sitter jeg her helt fortvilet med en "super bra" ny pc, som ikke vil fungere..!!

Lenke til kommentar

Jeg regner med at du kjører uten overklokk på CPU og grafikkort nå for å finne ut om det er stabilt.

Grafikkort er oppgitt til 1350 MHz kjernefrekvens, 1635 MHz boost frekvens.

Minne er oppgitt til 3200MHz C16. Er det XMP som er brukt for å sette ram-parameter verdier som brukes?

Kan være verdt et forsøk å kjøre minne på 2666 eller 2133. Eller kjøre skjermkortet på lavere frekvens enn standard.

Endret av Svein M
Lenke til kommentar

Ser nå at du ikke får oppdatert bios. Jeg lurer på om du skal prøve å ta reset av bios. Også sette opp bios på nytt. Det har at den ikke leser bios filen har ikke noe med at Windows tror det er bildeprogramfiler å gjøre. Har mer tro på at det skyldes en feil i maskinen. Og da er mistanken i hovedsak mot en av komponentene strømforsyning, hovedkort, ram og cpu.

Virker foresten maskinen så lenge den ikke drar på med skjermkortet. Altså så lenge du ikke har startet et spill.

Endret av Svein M
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...