Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

Smerte/ømhets følelse i mage/rygg etter en liten slurk alkohol


Gjest e234c...d5e

Anbefalte innlegg

Gjest e234c...d5e

 

Det som jeg merker er, at 1-2 minutter etter at jeg har tatt første slurk med øl så får jeg en slags smerte/feeling i rygg og høyre side av mage.
Litt random hvor det ''begynner'' eller om det merkes begge plasser.
Hopper litt rundt virker det som,hehe.
Litt som at det forsvinner om jeg glemmer det ut.
 

Merker ikke noe forverring eller noe om jeg drikker mer, og plutselig så kjenner jeg ingenting, og så kan jeg kjenne det igjen.
Er ikke snakk om smerter akkurat, men ''noe'' er det.

Drikker 2-3 t øl i helgene (Fredag og Lørdag), ellers ingenting i ukene. 

Frisk og rask og har ingenting ellers som plager meg, eller noen andre symptomer. 
Beveger meg mye om dagene, spiser sunt.

Kan dette være noe jeg bør passe på, eller kan det rett og slett bare være innbilning? 
Er jo slik nå at ved første slurk så forventer jeg jo at jeg skal merke dette igjen.

Anonymous poster hash: e234c...d5e

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Vil gjerne svare utfyllende på denne. 

 

Ved inntak av alkohol, og alle andre drikker, så vil kroppen igangsette en prosess for å bryte ned evt næringsstoffer som skulle være en del av det du svelger. Det er flere reflekser som spiller inn her og er en sammensatt mekanisme.

Det du drikker vil først gå ned i magesekken. Der stimuleres motilitet av magesekken, og evt sekresjon av saltsyre og enzymer. Etter en kort stund, vil væsken bevege seg fra magesekken og mot "pylorus" som er enden på magesekken. Litt etter litt slippes væsken ned til tolvfingertarmen.

Fra dette punktet vil tynntarmen begynne å kontrahere seg for å føre væsken videre langs tynntarmen. Her vil også absorberingen av alkohol begynne.

Alkoholen absorberes i et venesystem som går gjennom leveren. Her blir etanol metabolisert til aldehyder og acetat. Det vil også i denne reaksjonen produseres en liten mengde energi.

Så hvor kommer smerten fra? Aner ikke, og jeg tror det er innbilning. 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...