Gå til innhold

Tips til stasjonær PC, maks 9000,-


Anbefalte innlegg

Blitt bedt om å bistå et familiemedlem med innkjøp av stasjonær pc til maks 9000. Maskinen skal være til en ungdom som da pirmært kommer til å bruke den til spilling (Minecraft, Roadblocks(?), o.l.). Bli sikkert fort Fornite og andre spill etterhvert, så hadde tenkte at kanskje 16GB ram er kjekt å ha, i alle fall mulighet til å oppgradere til det. Ellers skal maskinen i utgangspunktet være plassert i en etasje hvor det pdd. ikke er kablet nettverk til, så til å begynne med må det være WiFi tilgjengelig, enten med noe onboard WiFI på hovedkortet eller at man kjøper et ekstra WiFi-kort.

Skjerm, tastatur, osv er det tilgang på så kun maskin som jeg ønsker tips til i denne omgang.

Har sett gjennom diverse gaming-maskiner fra Komplett, Multicom, osv osv, men sitter med følelsen av at i denne prisklassen fort kan være mer å hente på å finne en maskin fra en av de større produsentene (HP, Lenovo; MSI, etc). F.eks er Kompletts "Entry Gaming PC" til 6999,- ustyrt med Athlon 3000G, oppgraderer man til Ryzen 5 3600X starter den på 9999. Samme med andre maskiner fra andre leverandører, går som regel i eldre AMD eller i3-CPU'er, som jeg helst vil holde meg unna.

Etter litt søking her og der lurer jeg på denne her (og oppgradere til 16 GB ram) kan være en god kandidat i prisklassen: https://www.elkjop.no/product/data/stasjonar-pc/120899/lenovo-ideacentre-t540-stasjonar-gaming-pc
 

Pluss med onboard WiFi (selv om den sikkert suger hardt da det ikke virker å være ekstern antenne), Ryzen 5 3600 er jo en dugendes CPU sammelignet med i5-9400F som virker å være den andre relle kandidaten i denne prisklassen.

Fant også at Komplett.no har en demo-vare av samme maskin bare med nettopp i5-9400F, https://www.komplett.no/product/1158159/demovarer/pc-nettbrett/demo-stasjonaer-pc/lenovo-ideacentre-t540-demo#

Også prøvd å sette sammen tilsvarende deler mtp bygging men det ble fort mer enn budsjett da jeg forsøkte, men om noen har tips til en konfigurasjon på opptil 9000,- så tar jeg gjerne i mot forslag.
 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Takk for innspill, @Svein M og @Motorfreak123 ! Skal videreformidle til eier av lommeboken så får vi se hva de ender opp med. Den Acer-maskinen gikk meg helt hus forbi, det er absolutt en kandidat det også. Jeg tror det fra foresattes side foretrekkes en komplett maskin som ikke må bygges selv, men jeg spilte inn at det å bygge en maskin (med hjelp, selvsagt) kanskje kan være en fin måte for å øke interessen til guttungen for data og elektronikk utover spilling.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...