Gå til innhold

En hard(ware) nøtt å knekke!

kns

Anbefalte innlegg

Skrevet

Noe er veldig galt med maskinen min, men jeg vet ikke hva. Har brukt ukevis på feilsøking og på å prøve å se et mønster i feilene som oppstår. Har fremdeles ikke anelse, og håper noen av dere i forumet kanskje har noen ideer som kan sette meg på sporet av en løsning. Beklager dersom innlegget virker litt forhastet og informasjonen litt knapp noen steder. Det skyldes at jeg er redd maskinen vil henge midt i innlegget. Jeg har rebootet 4 ganger i løpet av den siste timen.

Av nevneverdige specs i denne sammenheng, er:

Pci: Advansys ASC3030 Scsi-controller, Echo Layla lydkort, nettverkskort (husker ikke navnet).

Agp: Matrox G550 skjermkort.

På Scsi-kabelen står en Plexwriter 12/4/32, samt en Ultraplex Cdrom.

Har 3 IDE hd'er.

Problem 1:

Maskinen henger (uten bluescreen) slik at jeg må reboote, med ujvene mellomrom. I snitt en gang i timen, men egentlig veldig uregelmessig. Det eneste jeg har lagt merke til er at den henger når:

* jeg forsøker å spille av mpeg-filer eller andre liknende formater for video.

* er på nettet (web)

* spiller mp3'er fra hvilket som helst program.

Ergo har dette noe med lyd/bilde å gjøre? Imidlertid svikter denne regelmessigheten noen ganger ved at maskinen henger helt tilfeldig, feks like etter at windows er lastet, og ingen programmer er aktivt startet . Dette skjer likevel sjeldent. Det mest regelmessige er at den henger ift de 3 ovennevnte punktene.

Problem 2:

Tar med dette problemet, fordi det muligens kan ha noe med Problem 1 å gjøre.

Cd'rom'en blir ikke funnet av windows, tross reinstallasjon av driverene til Scsi-kontrolleren. Cd-brenneren vil ikke skrive. Husker ikke helt feilmeldingen.

Jeg har forsøkt:

Reinstallasjon av Windows. Ikke en "clean install", har ikke formattert, bare installert oppå det gamle.

Feilsøking av og reinstallasjon av DirectX. (Kjører 9.0b).

Reinstallasjon av både drivere og bios til skjermkortet.

Reinstallasjon av drivere til lydkortet.

Defragmentert, scandisk'et, kjørt Norton Windoctor, etc, etc.

Forsøkt å kjøre Opera i stedet for IE.

Maskinen er 100% virusfri.

Vel, det var egentlig det. Kommer ikke på mer, og tør egentlig ikke skrive mer i frykt for at maskinen henger seg, hvilket den som regel gjør når jeg er på web.

Dersom noen får noen ideer ved gjennomlesning av dette, hadde jeg satt stor pris på å få høre dem. Jeg står bom fast.

Godt nyttår!

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Win2K og scsi er ikke veldig kompatibelt. Hadde i allefall problemet med at den ikke fant mine scsi cd-rom back in the days når jeg kjørte Win2K og scsi...

Skrevet
Win2K og scsi er ikke veldig kompatibelt.

Nei, men dette har likevel fungert i snart to år. Noe må ha skjedd som gjør at det ikke funker. Tror likevel ikke scsi/cdrom-problematikken er hovedgreia, det mest merkeverdige er at maskinen henger i hytt og pinevær :dontgetit:

Skrevet
Er det noe som heter Win2kPro da.

tror du tok litt feil der

Kan hende jeg tok feil, men jeg mente i hvert fall Windows 2000 Professional :)

Skrevet
Win2K og scsi er ikke veldig kompatibelt.

Nei, men dette har likevel fungert i snart to år. Noe må ha skjedd som gjør at det ikke funker. Tror likevel ikke scsi/cdrom-problematikken er hovedgreia, det mest merkeverdige er at maskinen henger i hytt og pinevær :dontgetit:

Ville likevel fulgt opp denne og plukket ut scsi kontrolleren. Så spilt noen mp3 eller lignende fra hd, for å se om den fremdeles henger.

Skrevet

Om det er en eldre maskin, kan det være en vifte feks på CPU eller skjermkort som har tatt juleferie, slik at det blir problemer med varme. Dette igjen fører til ustabilitet.

Skrevet

Kjør en minnetest. www.goldmemory.cz.

Slike merkelige problemer er slitsome, men i 78,34% (#host"bullshit"host#) av tilfellene (les: flesteparten) har jeg funnet ut at det er minnet som er problemet =) I andre tilfeller har bedre kjøling av kabinett hjulpet. At prosessoren tryner resulterer ofte i blåskjerm, mens det ofte skjer virkelig rare ting når noe annet tryner. Jeg vil heller ikke si at en clean install av win ikke vil hjelpe. Forsøk også det nevnte, å koble fra alt på SCSI busen, og gjerne også hele SCSI kortet om du ikke har systemdisk på SCSI. Hos meg har det hjulpet å sette SCSI kortet i ny PCI slot, for da har windows måttet legge inne driverene fra scratch igjen. Hvis du etter alt dette fremdeles har problemer, kjøp deg en kvalitets PSU.

-Ko_deZ-

Skrevet
Ville likevel fulgt opp denne og plukket ut scsi kontrolleren. Så spilt noen mp3 eller lignende fra hd, for å se om den fremdeles henger.

Tok ut Scsi-kontrolleren, bootet maskinen og spilte av en mpeg-fil. Systemet hang fullstendig etter ca 15 sek :cry:

Om det er en eldre maskin, kan det være en vifte feks på CPU eller skjermkort som har tatt juleferie, slik at det blir problemer med varme. Dette igjen fører til ustabilitet.

Ja, og når du sier det så er vifta bakpå strømforsyningen litt ute og kjører. Dvs, den bråker noe helt sinnsykt når maskinen slås på og vifta starter opp. Nesten som om den er litt skjeiv og treffer borti noe. Et godt gammeldags dunk oppå kabinettet pleier å få den til å fortsette å snurre uten bråk. Så joda, det kan jo være noe her, men likevel: Er det ikke da rart at maskinen henger 9 av 10 ganger når jeg enten spiller mpeg/avi/mov, etc; mp3 eller er på web?

Har forresten lagt merke når det gjelder web, at den som oftest henger når en side oppdateres eller inneholder mye java eller flash. "Stillestående", enkle html-sider pleier å gå greit. Eksempelvis går startsiden.no veldig greit, mens dagbladet.no alltid klikker.. :dontgetit:

Skrevet
Kjør en minnetest. www.goldmemory.cz.

Takk for gode tips. Har lastet ned minnetesten (etter å ha måttet reboote 2 ganger for å få opp url'en du nevnte ;) ). Kjører den i morgen. Må ta kvelden nå.

koble fra alt på SCSI busen, og gjerne også hele SCSI kortet om du ikke har systemdisk på SCSI.

Gjorde dette, men ingenting endret seg.

Hos meg har det hjulpet å sette SCSI kortet i ny PCI slot, for da har windows måttet legge inne driverene fra scratch igjen. Hvis du etter alt dette fremdeles har problemer, kjøp deg en kvalitets PSU.

Hepp, tester det i morgen. Kommer tilbake med resultatet :)

Skrevet

Prøv også www.memtest86.com programmet. Kjør det over natten. Jeg kjenner ikke til goldmemory programmet, gjør sikkert samme nytta.

Spør du meg, så er det enten en teknisk feil på noen av hardware delene dine ... Hvem? Bruk eliminasjonsmetoden. Pell pcen din rein for hardware deler, og sjekk om stabiliteten er den samme. (er dette som er problemet). I følge problem #2, så ville jeg først valgt å kaste ut det SCSI kortet ditt. Dette fungerer tydeligvis ikke, og kan være defekt og lage trøbbel for resten av systemet ditt. Hvis det fungerer bedre ved å skifte PCI port, ville jeg brukt reklamasjonsretten på det. Da du har en defekt PCI port.

Generelt sett, utifra den lille erfaringen jeg har hatt med hardware og dets problemer. Så er problemer som dette, når maskinen bare låser seg uten videre, et tegn på problemer med hardware.

Lykke til!

Skrevet

Høres logisk ut at det er noe galt med minnet. Kom plutselig på at det likner på problemene en kompis hadde med sin maskin for en stund siden. Takk for gode tips så langt og godt nyttår til alle! :)

Skrevet

Du sier den henger f. eks vd video/musikk og internett. Mulig dette har noe med lykortet å gjøre (flash på websider inneholder ofte lyd), så prøv å ta ut det hvis ikke du har gjort det.

Skrevet

Jeg har hatt tilsvarende problemer 2 ganger. Ene gangen var det vifta på northbridgen som hadde røket, andre gangen var det vifta på skjermkortet. Når skjermkort vifta tok kvelden var det mest i 3d apps at det hang seg, men av og til i windows etc også, når NB vifta røyk så hang det seg konstant :p Kan være cpu vifta også, men den tipper jeg du har sjekket.

Skrevet
Er det noe som heter Win2kPro da.

tror du tok litt feil der

Kan hende jeg tok feil, men jeg mente i hvert fall Windows 2000 Professional :)

Nei du tok ikke feil, har selv win2kpro liggende.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...