Gå til innhold

Hva er korrekt fremgangsmåte når man skal få anbud fra flere aktører?


Anbefalte innlegg

I min jobb må jeg ofte få inn anbud på diverse jobber.

Hva er korrekt fremgangsmåte?

Skal man kontakte flere bedrifter samme dag og avtale befaring?

Skal man først få pris og anbud fra en aktør for så og kontakte neste?

Skal man oppgi til noen av aktørene at man har flere inne for og se på jobben?

Skal man opplyse aktørene om de andre tilbudene for og se om de kan levere en bedre pris?

Hvis en aktør sender meg tilbud på E-post, Kan jeg da direkte videresende dette til en annen aktør for og se om de kommer med ett bedre tilbud eller skal jeg kun fortelle den andre aktøren om prisen?

Eller skal jeg bare si at jeg har mottatt et bedre tilbud fra en annen aktør uten og oppgi pris slik at de må utarbeide et nytt tilbud for så og håpe på at de legger seg lavere/bedre? Slik at de ikke legger seg rett under gjeldende tilbud.

 

Endret av Eriksendrul
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Er  og har vært på begge sider av bordet i mange sammenhenger. (Jobb, forening, privat.)

Er helt greit å hente inn pris fra flere samtidig. Regner dette som helt vanlig. Ingen i dag som har tid til å bruke flerfoldige dager/uker på å hente inn anbud. I tillegg risikerer du at tilbudsfristen på den første går ut før du er ferdig med anbudsrunden.

Ikke uvanlig at det kommer ut anbud hvor avsender har glemt å skjule hvem det er sendt til. Er også vanlig at det er felles anbudsbefaring slik at man lett ser hvem man konkurrerer med, men dette må selvsagt avpasses jobben. Blir fort trangt med 5 rørleggere samtidig på toalettet man skal pusse opp. ?

Sende videre tilbud fra en aktør til en annen er noe som skjer, men er uglesett i de fleste bransjer. Kan være i alt fra juridisk gråsone til ulovlig alt etter hvordan tilbudsbrev, vedlegg og avtaler er utformet. På offentlige anbud for eksempel er det normalt at man sender et fult tilbud og et sladdet som kan offentliggjøres. Dette for å holde personinformasjon og bedrifthemmelig informasjon unna konkurrenter som kan be om innsyn.

Pruting på tilbud er noe jeg personlig ikke er noen stor tilhenger av. Tilbud jeg leverer er ofte det beste jeg kan få til innenfor marginene jeg må sitte igjen med. En ting er om en kunde ønsker å endre på varer som tilbys, men å spørre om lavere pris for samme leveranse blir bare frekt i mine øyne. Unntaket er om to konkurrenter er relativt like i pris og kunde har tidligere brukt en av leverandørene og ønsker å benytte disse igjen. Da kan man ofte strekke seg litt ekstra for å beholde kundeforholdet.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...