Jump to content
Kontorpult (Øystein)

Skattesmell, hvor mye i renter?

Recommended Posts

Heisann, jeg har i år fått skattesmell på 10000,- grunnet et veldig usikkert år ifjor mtp hvor mye jobb osv, dette er rettet for i år. 

Uansett - Jeg lurer på hvor mye renter jeg får på dette om jeg venter til fakturaen kommer i August? Jeg blir ikke helt klok på prosentregningen her, er det 1,17% per måned, per år.. ? 

Jeg har en kontokreditt med høy rente som jeg lurer på om er mer lønnsomt å betale ned nå når jeg får feriepengene - Og heller betale skattesmellen med penger jeg uansett får inn ila sommeren. 

På forhånd takk ??

1 hour ago, Kontorpult (Øystein) said:

Heisann, jeg har i år fått skattesmell på 10000,- grunnet et veldig usikkert år ifjor mtp hvor mye jobb osv, dette er rettet for i år. 

Uansett - Jeg lurer på hvor mye renter jeg får på dette om jeg venter til fakturaen kommer i August? Jeg blir ikke helt klok på prosentregningen her, er det 1,17% per måned, per år.. ? 

Jeg har en kontokreditt med høy rente som jeg lurer på om er mer lønnsomt å betale ned nå når jeg får feriepengene - Og heller betale skattesmellen med penger jeg uansett får inn ila sommeren. 

På forhånd takk ??

Renten er 1,17 prosent per år, beregnet fra 1. juli i inntektsåret frem til forfall for første termin for restskatt i det påfølgende skatteåret. 

Dette er et eksempel på hvor mye rentene på restskatt kan være:

Beregnet skatt – inntektsåret 2019: 100 000 kroner
Forskuddstrekk: 80 000 kroner
For lite betalt: 20 000 kroner

Rentetillegg 0,59 % fra 01.07.2019 til 20.8.2020 (417 dager) = 134 kroner
Å betale: 20 134 kroner
  • Like 1

Geirr skrev (4 timer siden):

Renten er 1,17 prosent per år, beregnet fra 1. juli i inntektsåret frem til forfall for første termin for restskatt i det påfølgende skatteåret. 

Dette er et eksempel på hvor mye rentene på restskatt kan være:

Beregnet skatt – inntektsåret 2019: 100 000 kroner
Forskuddstrekk: 80 000 kroner
For lite betalt: 20 000 kroner

Rentetillegg 0,59 % fra 01.07.2019 til 20.8.2020 (417 dager) = 134 kroner
Å betale: 20 134 kroner

Tusen takk! Da går pengene på å betale ned kontokreditten nå, og skattesmell en I August ?