Gå til innhold

Innføring i verdiinvestering


Fylliksen

Anbefalte innlegg

Prøver å sette meg inn i prinsippene for verdiinvestering, og har noen spørsmål i den forbindelse. Forhåpentligvis kan denne tråden hjelpe andre som har fattet interesse for verdiinvestering og sitter med de samme spørsmålene. Evt om de har noen egne. 

Jeg er snart ferdig med å lese "Den lille boka om verdiinvestering", og tenkte å begynne på "Den intelligente investoren" etterpå, siden det er klassikeren. Etter å ha bladd kjapt igjennom den boka virker den endel tørrere og tyngre å komme seg gjennom enn førstnevnte.... Men tilbake til spørsmålene.

For det første, hvor er det beste stedet å finne relevant info om de forskjellige aksjene? Jeg har funnet Morningstar, som har veldig mange av tallene som nevnes i Den lille boka... Zack og Yahoo nevnes også, men jeg ble ikke helt klok på de. Et problem er at jeg leser boka på norsk, og på mange av nettsidene er benevnelsene på engelsk. Det virker også som at Morningstar bruker litt andre benevnelser enn det som brukes i boka. Nederst har jeg laget en liste med ordene jeg lurer på, og oversatt de som jeg tror jeg har funnet. Er veldig takknemlig for hjelp med de jeg ikke har funnet, eller de jeg har oversatt feil.

Hvor finner jeg tall fra langt tilbake i tid? På Morningstar har jeg bare greid å kunne se 5 år bak i tid, og kun på enkelte tall.

Jeg prøver å bruke Excel eller Numbers til å lage et regneark for å lett kunne sammenligne forskjellige aksjer og notere ned endringer over tid. Noen som har noen tips til hvordan jeg bør gjøre det? Vet ikke helt hvordan jeg skal få til å lage en sammenligning av flere aksjer over tid på ett og samme ark. Foreløpig bruker jeg ett ark pr selskap, og verdiene som P/E, P/B, P/S, EPS, markedsverdi, Free cash flow, kortsiktig gjeld etc etc på Y-aksen og tid på X-aksen. Skal se om jeg får lagt ved et bilde av hvordan jeg har gjort det. Er det noen måte å laste tall automatisk inn i et Excel-ark fra en aksjeside, noe som vil forenkle prosessen veldig? Noen av tallene forandrer seg vel ikke like ofte som andre også, og noen av de jeg har med er vel kanskje ikke relevante...?

Ordliste - Nedenfor er de uttrykkene jeg har notert meg ned enten for å huske betydningen av de, eller for å kunne finne de igjen i rapportene til de forskjellige aksjeselskapene. Er også interessert i å diskutere i hvilken grad de forskjellige termene er relevante, og hvordan man tolker de.

Engelsk - Norsk
? - Markedsverdi
Earnings pr share (EPS) - Fortjeneste pr aksje
P/E (Price to earnings) - ? Kun sett P/E på norsk også
P/B (price to book) - Pris/Bokverdi
P/S - aksjekurs/salgsinntekter pr aksje eller markedsverdi/total salgsinntekt 
PEG ratio (Price/earnings-to-growth) - ?
Net debt - Netto gjeld
Total debt - Sum gjeld
Total assets - Sum eiendeler
Cash flow - Kontantstrøm
Net income - klarte ikke å skjønne hvilken dette var på Morningstar....
Total revenue - samme med denne
Dividends yield - Utbytteavkastning/utbyttegrad
Return on Equity (ROE) - Egenkapitalavkastning 
Debt to equity ratio - Gjeldsgrad 
Enterprise Value (EV) - Selskapsverdi
? - Egenkapitalverdi

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...