Gå til innhold

Valg av brukt server til ESXI og lagring

minim

Anbefalte innlegg

Jeg har til nå hatt 3.5" lagrings diskene i primær maskinen min og kjørt ESXi på en gammel pc fra 2011. Har egentlig ikke behov for noe særlig mer ytelse, men ønsker å øke på med noen disker til og det beste hadde vært å fått alt samlet i en maskin. ECC minne er også et "must" pga ZFS raid. Det ligger jo mye servere på finn, men hva er akseptabel alder å kjøpe for å fortsatt ha en server som kan fungere i noen år til? Veldig mange har cpu fra 2008-2010-ish. Jeg må også ha plass til 3.5" disker.

Hva må man regne med å betale for sånt? Ser nå servere som er 10-12år gamle ligger ute for 5-6000kr, men har ikke disse nærmest passert forventet levetid eller kan man trygt kjøpe noe slikt? 

Videoannonse
Annonse

Hva en del legger det ut for og hva de ender opp med å få for det, kan jo være to helt forskjellige ting....

Sjekker du også arbeidsstasjoner, eller er du spesifikt ute etter noe som f.eks. kan settes i en rack? For arbeidsstasjoner er det også ofte ECC-minne som benyttes - og Xeon-prosessor, samt hw som ellers i utgangspunktet skal holde høyere kvalitet enn vanlige pc-er. Samt at støynivået kan være ganske OK. Spørsmål er kanskje hvor mye disker som skal inn og hvilken type.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...