Gå til innhold

Kjøpe Komplett Gamer Premium PC?


Anbefalte innlegg

Hei, jeg vurderer å kjøpe meg en stasjonær PC igjen. Har de seneste årene ikke spilt noe særlig og har klart meg fint med jobb-PC da jeg har hatt behov for å spille på PC. Har det siste halvåret spilt en del WoW Classic som ikke er noe spesielt ressurskrevende, men hadde vært fint å bytte ut Macbook Pro (2018 modell) med en kraftigere PC for bedre ytelse og grafikk. Da er det kanskje også mer fristende å prøve seg på noen andre mer ressurskrevende spill også. 

Driver også med fotoredigering i Lightroom, så det er en fordel med god ytelse her også. Noe videoredigering kan det også bli, men det er ikke et hovedfokus. Mac'en klarer for så vidt dette ganske bra også.

Har vurdert om jeg skal kjøpe delene hver for seg og bygge selv eller bare kjøpe et ferdig produkt. Tror jeg lander på å kjøpe en ferdigbygd PC fra Komplett, med mindre noen har veldig gode argumenter for å bygge selv. Har hatt god erfaring med ferdigbygd fra Komplett tidligere i garantiordning da noe ble ødelagt. Ser for meg at dette kan være noe vanskeligere om man kjøper delene selv fra forskjellige butikker og noe slutter å fungere. 

Prisklassen har jeg ikke helt bestemt meg for, men ser for meg noe mellom 10-20k. Selv om behovet mitt akkurat nå ikke er veldig krevende så er det viktig for meg at PC'en kan vare noen år og ikke er utdatert etter 2-3 år. Så da kan jeg heller legge litt ekstra penger i det nå om det gjør at PC'en holder stand lenger.

De PCene jeg har sett på er et par som er på tilbud for tiden:

Komplett Premium A150 (15.499 kr) - Her vil jeg nok utvide M.2 lagringen til 1GB eller kjøpe ekstra SSD SATA på 1GB for ekstra lagring til blant annet bilder. 

Komplett Premium A185 (18.999 kr)- i utgangspunktet litt høyere pris enn jeg hadde sett for meg, men om denne PCen vil yte mye bedre og komponentene vil vare lenger enn A150 eller tilsvarende PCer er jeg villig til å gå hit.

På sikt vil jeg muligens også kjøpe 16 GB ekstra med minne da jeg sikkert kommer til å kjøre opp noen virtuelle servere i jobb-sammeng, men det ser ut som hovedkortet støtter 4 minnekortspor så da burde det gå fint.

Er det noen komponenter som burde endres/byttes i disse byggene? 

Eventuelt om det er andre PCer å anbefale her: Komplett Gamer Premium

Setter stor pris på alle innspill, det er lenge siden jeg har fulgt med på dette markedet, så det er sikkert noe jeg ikke har tenkt på eller glemt. :) 

Endret av Christoffer99
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ja, bytt ut minne og M.2.

Største problemet med ferdigbygde PCer slik jeg ser det er at man ikke kan få raskere minne enn 3200mhz, noe jeg mener bare er useriøst av komplett.

Men ville iværtfall aldri kjøpt PC til den prisen med tregere minne enn 3200mhz, helst 3600mhz eller mer.

Intel 660p er på nivå med 2.5 PRO SSDene til Samung, med andre ord waste av M.2 spor. Gå heller for en av de raskere NVME SSDene fra Samsung, så får du faktisk utnyttet M.2 sporet.

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Ja, men da er man også avhengig av å vite hvilket komponent som har feilet så man ikke sender inn feil, og da tar det jo litt mer tid å feilsøke for å finne ut av det. Tenkte det bare er enklere å sende inn hele PCen om det først skulle være noe galt. Men mulig jeg overtenker det.

Kan fint sette sammen PCen selv, selvom kabling osv. ikke blir like pent som de som driver med det på daglig basis. Tanken var at om jeg kan få en av de pakkene på tilbud, så koster det meg kanskje ikke så mye ekstra for selve byggingen. Er åpen for å vurdere selvbygging om det er store ytelse/prisforskjeller i forhold til disse.

Lenke til kommentar

Hva tenker dere om prisforskjellen når det kommer til CPU og GPU (som er hovedforskjellen på de to PCene)? Er det verdt å bruke 3000 kr ekstra på Ryzen 9 3900X og Palit GeForce RTX 2070 SUPER over Ryzen 7 3800X og Gainward GeForce RTX 2060?

Ut ifra det jeg har søkt meg opp på virker det å være liten forskjell i gaming ytelse på CPUene siden de fleste spill ikke bruker nok kjerner uansett, per i dag. Men jeg regner med at Ryzen 9 vil hjelpe litt på foto/videoredigering og eventuelt om jeg kjører opp noen virtuelle servere til jobb-bruk. 2070 Super ser ut til å ha rundt 30% bedre ytelse enn 2060?

Som sagt ønsker jeg å vente lengst mulig med å eventuelt bytte ut deler, så om det å bruke mer penger nå gjør at PCen holder ut en stund ekstra kan jo det også være verdt det.

Lenke til kommentar

Jeg ville hatt spyttet i 3000 ekstra. Men du må jo selv de om du vil ta deg råd til det. PCen vil vare lenger, i tilegg så vil jo nyere spill benytte flere kjerner da det er dette som er "normen". Folk da jo det samme tidligere når man hadde 2 kjerner og skulle opp til 4 kjerner ?

Så, har du råd, kjøp. Skjermkortet er også mye bedre. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Ja, det høres ikke så dumt ut. :) 

Da tror jeg det blir en variant av A185 PCen. Må bare finne ut av hvilke komponenter som skal byttes her.

Tenker da å bytte minne til Corsair Vengeance LPX DDR4 3200MHz 16GB som Emile the rat nevner. Kanskje også sende en forespørsel til Komplett om de kan putte inn 3600MHz varianten isteden. Vet ikke om de er villig til det siden den ikke er i konfiguratoren, men er vel verdt et forsøk. 

Av M.2 SSDene man kan velge mellom er det kun 1 Samsung der. Samsung PM981a. Den finner jeg ikke så mye info om, men det lille jeg kan finne så virker det som denne funker fint? Er dette det beste valget av M.2 SSDene når det kommer til pris og ytelse? 

Vurderer også om jeg heller skal gå for en av 500 GB variantene. Kingston A2000 eller Corsair Force Series MP510 som blir 11-1200 kr billigere enn den fra Samsung og heller ta en Sata SSD for ekstra lagring. 

Er også usikker på den CPU kjøleren som er valgt. Ser at den har fått noe kritikk for at den bråker på Komplett sine sider. Ser også på tester at den gjør det helt passe. Vurderer om jeg heller skal gå for Corsair H60Noctua NH-U12S eller en av de andre som er mulig å velge der.

Noen tanker om dette? :) 

Lenke til kommentar
Christoffer99 skrev (På 12.4.2020 den 10.42):

Ja, det høres ikke så dumt ut. :) 

Da tror jeg det blir en variant av A185 PCen. Må bare finne ut av hvilke komponenter som skal byttes her.

Tenker da å bytte minne til Corsair Vengeance LPX DDR4 3200MHz 16GB som Emile the rat nevner. Kanskje også sende en forespørsel til Komplett om de kan putte inn 3600MHz varianten isteden. Vet ikke om de er villig til det siden den ikke er i konfiguratoren, men er vel verdt et forsøk. 

Av M.2 SSDene man kan velge mellom er det kun 1 Samsung der. Samsung PM981a. Den finner jeg ikke så mye info om, men det lille jeg kan finne så virker det som denne funker fint? Er dette det beste valget av M.2 SSDene når det kommer til pris og ytelse? 

Vurderer også om jeg heller skal gå for en av 500 GB variantene. Kingston A2000 eller Corsair Force Series MP510 som blir 11-1200 kr billigere enn den fra Samsung og heller ta en Sata SSD for ekstra lagring. 

Er også usikker på den CPU kjøleren som er valgt. Ser at den har fått noe kritikk for at den bråker på Komplett sine sider. Ser også på tester at den gjør det helt passe. Vurderer om jeg heller skal gå for Corsair H60Noctua NH-U12S eller en av de andre som er mulig å velge der.

Noen tanker om dette? :) 

Samsung PM981a har ca samme read/write speed som EVO nvme fra Samsung. Bedre alternativ enn Kingston A2000 og Corsair Force, disse er begrenset og kan få tilsvarende ytelse med Samsung Pro (2.5 SSD), det blir å waste M.2 slot etter min mening.

Er ikke noe fan av cooler master, og skal du gå for AIO går du for minimum 2-rad, helst 3-rad om du skal ha i9 eller Ryzen 7.

Mitt tips er Corsaird H100 eller bedre, Noctua er fint på kjøling, men dårlig valg om man har dårlig airflow i kabinett. Som er grunnen til at jeg alltid anbefaler AIO, siden det i motsetning til air-cooler faktisk frakter den varme luften ut av kabinettet.

Siste tanke, kjøp heller 2080S og gå ned på prosessor, prioriter alltid skjermkort over CPU :)

 

Sorry sent svar, mulig jeg var for sent ute her ?

Endret av Emile the rat
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Takk for svar. Du var nok akkurat litt for sent ute, PCen ble bestilt litt tidligere på dagen, men setter pris på svar uansett. :) 

Jeg endte til slutt opp med å gå for Intel 660p 1TB. Ser at den ikke er like god som Samsung sine, men ut ifra de testene og erfaringene jeg leste virket det som et greit kjøp for mitt bruk, da den største flaskehalsen ser ut til å være håndtering av konstant store kopieringsjobber. Svært sjeldent jeg har behov for det, og i de tilfellene er ikke hastigheten veldig viktig. Den virker å ha fin hastighet til dagligdags bruk. Skulle den vise seg å være for dårlig så kan jeg heller oppgradere til noe bedre når prisene går litt ned etter hvert.

Jeg gikk også for Noctua kjøleren siden den virker å være en god og stabil kjøler som varer lenge. Har ikke hatt vannkjøler til CPU før, men så vidt jeg forstår må de ofte byttes ut etter 2-3 år og da tenkte jeg det var like greit å gå for Noctua isteden. 

2080S ville kostet 6500 kr ekstra i konfigureringen av PCen, mens det ikke var noe å spare på å gå ned i CPU. Det virker som Komplett har satt ned prisen på den valgte CPU, GPU og HK i sin konfigurering så der er det lite valgmuligheter.

Kunne nok fått bedre PC om jeg hadde bygd selv, men tror jeg ender opp fornøyd med denne også. Uansett en stor forbedring i forhold til hva jeg har. ?

Lenke til kommentar

Bra valg av oppgraderinger!
Jeg kjøpte selv komplett.no ferdigbygget pc på blackfriday salg, og endte opp med og bytte ut en del ting i ettertid som jeg ser du har vært smart å bare inkludere fra starten av! Da minnet fra 2666mhz til 3600mhz, og ikke minst den trasige vannkjølingen. Etter mye diskusjon om hva som faktisk er verdt å kjøpe falt valget på en Noctua D15 da  Er godt fornøyd nå, håper du får samme opplevelse!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...