Gå til innhold

UV rør til etsing av kretskort

inoxx

Anbefalte innlegg

Skrevet

Holder det med et Kald Katode lys rør som man kan kjøpe fra netconnection.no osv.... (med uv/blacklight sef.)

Takker for alle svar

Videoannonse
Annonse
  • 4 uker senere...
Skrevet

trudde å ha hørt at slike pennar som er i settet frå clas ikkje virka så godt

men ein slik kombinasjon skulle då fungere:

49-577-26 etsepulver

49-553-24 kortlaminat

49-523-39 penn

nummer frå elfa

og er de problem ved å bruke penn? vil ikkje bruke UV for å sleppe å lage til UV-lys, og det vert smått med sol før påske

kanskje berre eg som er dårleg til å søke, men er det noko guide til bruk av slik penn, berre for å sjå korleis det er gjort?

Skrevet

Jeg hvet ikke om noen guide, men jeg tror det er ganske rett fram.

bruk linjal og tenk tre ganger før du gjør noe.

Hvis ikke pennene virker kan du bruke en hvilkensomhelst annen sprit tusj...

• 3 uker senere...
Skrevet

Jeg brukte nettopp et par små UV-katoder til belysning av PCB, og det fungerte sånn noenlunde. Jeg brukte to 10cm katoder, men de er så svake at de anbefalte 6 minutter belysning var altfor lite. Jeg vil også anbefale å bruke lengre katoder for å få jevnere belysning.

Når det er sagt bør du ikke bruke katoder til belysning med mindre du tilfeldigvis har noen liggende. Lysrør/pærer som du får bl.a. hos ELFA har mer passende bølgelengde og er ikke minst kraftigere, så du får jevnere resultat og kortere belysningstid.

Skrevet

Tenkte å ta med meg et par sånne da jeg var innom sist, men jeg tenkte jeg skulle teste med katodene først. Blir nok likevel et par sånne, katodene blir litt små å bygge inn i eksponeringskasse. Uansett må jeg ha dem i kassa etterhvert :-)

Skrevet

Hei :)

Gi beng i pennene de er ikke nøyaktige! Kjøp wafere med photo og legg en print over.

Så bruk en sol lamp eller solarie. En sollamt a 300w funker etter 12-15 minutter.

Legg det i Fixer, vask. Til slutt ha syren i ett bad og la syren vask frem og tilbake over kortet til det er ferdig...

Det er dog å anbefale å kjøpe UV rør/lampe og bruke en plotter til å skrive med. Eller skriv ut på 2 filer og legg over hverandre...

Mvh

Per :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...