Gå til innhold

Krav til sikkerhet - boliglån


Anbefalte innlegg

Hei folkens :)

Jeg skal refinansiere boliglånet mitt, og har følgende spørsmål:

den nye banken skal ha panterett for leiligheten pålydende leilighetsverdi.. mens jeg har sjekket dokumentene fra nåværende bank og der er panteretten pålydende selve lånet.  Til info er lånet jeg har søkt 54% av leilighetsverdien. 

Så spørsmålet mitt er: hva betyr det i praksis for meg, og utgjør dette noe risiko? Jeg har ikke så mye peiling på dette, og jeg tenker i verste fall søke jeg ny refinansiering i en annen bank seinere..

Håper på noen kloke hoder her inne :)

 

Takk!

 

 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det har ingenting å si for deg med mindre du skal ha et 2. prioritets pant i tillegg. Hvis du skal ha det vil de vanligvis at 1. pri nedkvitteres til pålydende. Det kan gjøres i ettertid. 

Det sagt, så er det uvanlig å ta mer pant enn pålydende (evt pålydende på rammen hvis rammelån) ved boligfinansiering for personkunder. Hvilken bank bruker du? 

Lenke til kommentar
Herr Brun skrev (8 minutter siden):

Det har ingenting å si for deg med mindre du skal ha et 2. prioritets pant i tillegg. Hvis du skal ha det vil de vanligvis at 1. pri nedkvitteres til pålydende. Det kan gjøres i ettertid. 

Det sagt, så er det uvanlig å ta mer pant enn pålydende (evt pålydende på rammen hvis rammelån) ved boligfinansiering for personkunder. Hvilken bank bruker du? 

Hei.

Det er Bulder bank. Kul konsept som jeg ønsker å prøve men jeg fikk beskjed at " vi tar pant på hele verdien for å ha kontroll på alle belåning knyttet til eiendommen pga automatisk rente. Da må andre konfere med oss først, før de evt. kan ta opp pant". 

 

Når du sier "2. prioritets pant i tillegg", det er typ hvis jeg kjøpe meg ny bil etc seinere og den banken jeg tar opp lånet hos vil da ha pant også i boligen? Men kan Bulder Bank sier nei? 

 

Er det ellers andre risiko for meg? I verste fall kan jeg alltid flytte lånet mitt seinere..

Lenke til kommentar
Yamazero skrev (25 minutter siden):

Hei.

Det er Bulder bank. Kul konsept som jeg ønsker å prøve men jeg fikk beskjed at " vi tar pant på hele verdien for å ha kontroll på alle belåning knyttet til eiendommen pga automatisk rente. Da må andre konfere med oss først, før de evt. kan ta opp pant". 

 

Når du sier "2. prioritets pant i tillegg", det er typ hvis jeg kjøpe meg ny bil etc seinere og den banken jeg tar opp lånet hos vil da ha pant også i boligen? Men kan Bulder Bank sier nei? 

 

Er det ellers andre risiko for meg? I verste fall kan jeg alltid flytte lånet mitt seinere..

Ja, det er typisk situasjon hvor det er aktuelt. Bulder Bank kan ikke si nei, men de kan sørge for at en annen bank ikke vil gi finansiering basert på 2. prioritet pant fordi panteretten er verdiløs når boligen på papiret er lånt til pipa. Fair vurdering av Bulder bank også i grunn. 

Ingen annen risiko for deg nei. 

Lenke til kommentar
Herr Brun skrev (10 minutter siden):

Ja, det er typisk situasjon hvor det er aktuelt. Bulder Bank kan ikke si nei, men de kan sørge for at en annen bank ikke vil gi finansiering basert på 2. prioritet pant fordi panteretten er verdiløs når boligen på papiret er lånt til pipa. Fair vurdering av Bulder bank også i grunn. 

Ingen annen risiko for deg nei. 

Takk for tilbakemelding!

 

Men jeg ble litt usikker, fordi det er dumt å ikke ha mulighet til å ta opp billån etc hvis jeg har behov seinere.. 

Min nåværende "Bank" er SPK, hatt de siden mai 2019, og syns de har vært alltid de beste 5. Nå tar det litt tid å få endret på rente der siden det må via skattetateten etc. 

Endret av Yamazero
Lenke til kommentar
Yamazero skrev (38 minutter siden):

Takk for tilbakemelding!

 

Men jeg ble litt usikker, fordi det er dumt å ikke ha mulighet til å ta opp billån etc hvis jeg har behov seinere.. 

Min nåværende "Bank" er SPK, hatt de siden mai 2019, og syns de har vært alltid de beste 5. Nå tar det litt tid å få endret på rente der siden det må via skattetateten etc. 

Antageligvis vil du kunne låne opp hos Bulder og dermed få i pose og sekk. Men jeg ville ikke byttet bort fra SPK tror jeg. Det du taper nå tjener du jo på at de også er seine til å sette renta opp igjen. 

Lenke til kommentar

Ja enig! Har også et lite lån på siden (3 år igjen av 5) som må bakes inn i boliglånet og syns ikke det er økonomisk smart.. 

Så venter heller med å betale ned lånet i løpet av 3 år (mulig det blir før det), så tar jeg en ny vurdering med Bulder.. samtidig kan jeg følge dem og sjekke om de faktisk holder seg oppe på toppen..

Er også et spørsmål om tid før SPK setter ned renten, og da tror jeg de vil ligge på toppen blant de som tilbyr lån innenfor 50 %. 

Lenke til kommentar

Bankene tar ofte høyere pant av to grunner. Jo bedre sikkerhet (panteverdi vs lånesum) jo bedre priser får dem på pengene dem selv lånet inn. Den andre grunnen er at da slipper man å tinglyse nytt pant hvis kunde ønsker å låne opp = god kundebehandling. 

 

Lenke til kommentar
Loko skrev (9 timer siden):

Bankene tar ofte høyere pant av to grunner. Jo bedre sikkerhet (panteverdi vs lånesum) jo bedre priser får dem på pengene dem selv lånet inn. Den andre grunnen er at da slipper man å tinglyse nytt pant hvis kunde ønsker å låne opp = god kundebehandling. 

 

Sikkerheten regnes som lånestørrelse vs eiendomsverdi, så lenge pantet er "godt nok" sikret. Så nei, de får ikke bedre vilkår av å ta høyere pant. Det er derfor den vanligste praksisen i personmarkedet ikke er å gjøre dette. 

Det siste er derimot et poeng. 

Lenke til kommentar
Herr Brun skrev (På 3.4.2020 den 9.24):

Sikkerheten regnes som lånestørrelse vs eiendomsverdi, så lenge pantet er "godt nok" sikret. Så nei, de får ikke bedre vilkår av å ta høyere pant. Det er derfor den vanligste praksisen i personmarkedet ikke er å gjøre dette. 

Det siste er derimot et poeng. 

Har forstått det slik at jo sikrere verdier banken har jo bedre kreditt score får banken. Derav motivet å ta høyere pant.

Lenke til kommentar
Loko skrev (8 timer siden):

Har forstått det slik at jo sikrere verdier banken har jo bedre kreditt score får banken. Derav motivet å ta høyere pant.

Vel, det er ikke så enkelt. Da ville alle bankene tatt pant på langt mer enn boliglånet du søker. Det er ikke vanlig praksis. (Blant annet fordi det gir en falsk trygghet på grunn av regler om opplåning mv.) Det som gir høy kredittscore er høy verdi på det som er pantsatt, ikke høyt beløp tingen er pantsatt for. 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...