Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

Korona - karantene ved kronisk sykdom?


Gjest 20eb8...eb6

Anbefalte innlegg

Gjest 20eb8...eb6

Har ikke fått noen gode svar verken fra fastlege, legevakt eller koronatelefonen, kanskje noen her vet hvordan jeg skal forholde meg til karantenereglene.

Jeg har i mange år slitt med en eller annen ukjent sykdom som gir hyppige forkjølelser, eller symptomer som minner om dette. Det er sjelden prøvene har vist faktiske tegn på forkjølelse eller influensa, likevel opplever jeg alle sykdomstegn som feber, hoste, tett/rennende nese, øreverk osv. Siden slutten av november har jeg hatt til sammen tre uker uten noen symptomer. Vil dette bety at for meg så kan det i verste fall være mer enn 14 dager? Det blir vanskelig å forholde seg til reglene ettersom jeg ikke vet om jeg er reelt forkjølet.

Anonymous poster hash: 20eb8...eb6

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest 20eb8...eb6
tsetsefluen skrev (57 minutter siden):

Har du tørrhoste? I så fall kan det skape temmelig irritasjon hos andre i offentlige steder.

Det er mest tørrhoste, sjelden jeg får opp noe slim. Slik hoste har jeg slitt med hver vinter i mange år så jeg er blitt vant til det, men risikerer jo mange stygge blikk om jeg beveger meg ute nå. I verste fall får jeg politiet på nakken...

Anonymous poster hash: 20eb8...eb6

Lenke til kommentar
Gjest 20eb8...eb6
0laf skrev (17 timer siden):

Har du feber?

Omtrent 90% av smittede får forholdsvis høy feber over noe tid, sammen med tørrhoste.
Dersom du har influensasymptomer, så vil det være bedre å vente litt ekstra dersom du er i karantene, for å se om det utvikler seg til noe.

Ja, har feber men ikke så høy at jeg er helt sengeliggende. Det vanlige hver vinter er at jeg har symptomer fra noen dager til flere uker sammenhengende, deretter et par dager uten noen symptomer, i beste fall en hel uke, før det starter på nytt igjen. Den siste sykdomsrunden jeg har nå har vart i snart to uker der graden av symptomer har variert fra dag til dag. Har vært gjennom mange utredninger men ingen har gitt noen svar på hvorfor det er slik.

Anonymous poster hash: 20eb8...eb6

Lenke til kommentar
Gjest 0a682...a56

Jeg har nesten det motsatte problemet. Går inn og får målt veldig høy CRP og hvite blodlegemer med nesten ingen spesifikke symptomer, så de har ingen anelse om hva jeg har, men får antibiotika likevel dersom CRP er høy nok og ikke gir tegn til å gå ned.

Jeg tenkte på dette som et problem med en gang jeg leste om uttalelsen til myndighetene. Det finnes uttallige andre tilstander som kan gi sår hals, snue, tett nese, nysing, feber, hoste og muskelsmerter og de sier man skal bli hjemme selv om man bare har en av de.

Jeg tror at alle blir anbefalt å være så mye hjemme som mulig, så det ville jeg ha gjort om jeg var deg. Bare gått ut for nødvendigheter. Har du blitt sjekket for kronisk bihulebetennelse? Det kan gi øreverk, feber og tett nese. Det gir sjeldent hoste dog. Har du vært sjekket for allergier? Gerd? Vanskelig med utredning nå, men noe kan gjøres over telefon og enkelte ufarlige behandlinger kan kanskje forsøkes.

Dersom du har nesten konstante symptomer uten forverringer eller avbrekk og CRP, SR og hvite blodlegemmer ikke har vært unormale, så er det kanskje mer sannsynlig med annen forklaring enn infeksiøs? Selv om det er avbrekk så kan det også være annen forklaring og uten noe utslag på infeksjonsprøver så er det vanskelig å si at det er det med mindre ØNH lege finner tegn til en lokal infeksjon et sted.

Min mor har kronisk rennende nese og nysing pga allergi, så hun har tenkt litt på det samme som du sier.

Som konklusjon så vil jeg si at dersom symptomene dine har vart mer enn en måned så er det ikke det som myndighetene definerer som akutt luftveisinfeksjon, men alle blir uansett oppmuntret til å være hjemme så mye som de kan, så jeg hadde gjort det uansett om jeg var deg. Ser du skriver at du har noe avbrekk, men ganske lite ettersom du bare har hatt 3 uker uten symptomer siden november. Likevel så beskriver du en periode på et par uker nå med mer symptomer. Dersom det varer mer enn en måned så er det nok ikke det de mener med akutt luftveisinfeksjon, men jeg ville likevel ha holdt meg hjemme så mye som mulig om jeg var deg.

Det er rart at fastlege ikke ga deg råd om dette da. Hva med å spørre om råd til infeksjonsspesialist eller øre-nese-hals lege på lommelegen.no?

 

Anonymous poster hash: 0a682...a56

Lenke til kommentar
Gjest 20eb8...eb6

Gjennom en mengde utredninger er allergi, astma, bihulebetennelse, bronkitt og autoimmune sykdommer utelukket. Iallefall ikke oppdaget. Astmautredningen viste forøvrig en svært god lungekapasitet og oksygenopptak. Legene er nå i gang med å se etter sjeldne sykdommer for å se om de kan finne ut noe der. Av den grunn vet jeg jo ikke om jeg tilhører en utsatt gruppe når det gjelder covid-19.

Anonymous poster hash: 20eb8...eb6

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...