Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Feilaktig dom hos namsfogd


Leatherass

Anbefalte innlegg

Hei,

Lang historie kort:

Hadde et lån hvor jeg lå 1,5 måned bak skjema. Dvs et avdrag hadde forfall 01.08 og andre avdrag 01.09.
Hadde kontakt med kreditor via epost og de sa at lånet mest sannsynlig ble sendt til førinkasso.

Oppnådde deretter enighet om betaling av begge kravene den 24.09, med innbetaling påfølgende 29.09.

Den 25.09 fikk jeg varsel fra inkassobyrå på samme lån. De tok med neste avdrag, som har forfall 01.10 og ga meg en totalsum på 3 måneders avdrag for friskmelding.

Denne så jeg bort ifra, da jeg hadde oppnådd enighet med kreditor.

 

Betalte kravet som avtalt den 29.09.

 

Fikk deretter purring fra inkassobyrå, nå med hele lånesummen på forfall. I denne purringen, så hadde de ikke tatt høyde for min innbetaling i det hele tatt.
Her gjorde jeg selvfølgelig en grov feil med at jeg så bort ifra purringen også, istedet for å bestride.

Fikk deretter varsel en gang i januar om at det ble sendt til namsfogd og opprettet betalingsanmerkning.
Ved dette punktet så bestridet jeg kravet ovenfor inkassobyrå med kreditor på kopi.

Fikk svar om at de opprettholdt kravet.
Etter 2 dager så fikk jeg varsel fra Bisnode og Experian om at inkassoselskap hadde trukket kravet. Jeg ble deretter oppringt av inkassobyrået og de sa at de tok min bestridelse til etteretning.

Det de derimot ikke gjorde var å trekke saken fra namsfogden.

Her ble saken prosedert og jeg ble felt, da jeg ikke møtte opp og namsfogd ikke var inneforstått med min bestridelse av kravet.

 

Slik saken står nå, så behandler ikke namsfogd min klage. De forholder seg til dommen og spør inkassobyrået hvorvidt det er noen grunn til at kravet skal trekkes. Kreditor sier nei, vi ser ingen grunn til at kravet skal trekkes.
Namsfogd sier deretter til meg at jeg må forholde meg til prosessfullmektig hos inkassobyrået og at namsfogd kun tar stilling til saken om de melder inn noe.

Syns det er veldig spesielt at inkassoselskapet, som har fått en dom i sin favør, får være avgjørende part om hvorvidt min klage skal gis medhold eller ikke?

Jeg får ikke noen informasjon hverken fra inkassoselskap eller namsfogd om hvordan jeg eventuelt kan overprøve saken.
Er det noen kloke hoder her som kan hjelpe meg i riktig retning?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Namsfogden avsier ikke dommer. Hvis namsfogden har tatt utlegg må du eventuelt begjære dette overprøvd ved tingretten etter reglene i tvangsfullbyrdelsesloven § 5-16 om klage. 

Hvis du har sagt at saken må trekkes så er det helt riktig som namsfogden sier at det er saksøker alene som kan bestemme om saken skal trekkes. Hvis saken skal heves så må du begrunne hvorfor du ikke skylder penger, og bevisbyrden ligger da på deg. 

Uten å se den konkrete korrespondansen er det vanskelig å gi deg noe mer konkret råd. 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...