Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

Legeerklæring for skole, coronavirus og godkjent fravær


Heiheihade

Anbefalte innlegg

Hadde selv influensa for noen dager siden,  eller hele forrige uke. Kom meg ikke på skolen, og midt i uka dukker det opp på nyhetene at man ikke lenger trenger legeerklæring for godkjent fravær. Men tror du læreren min gikk med på det? Å neidadu! 

Var bare å HUTE SEG til legen når man var sengeliggende. Ringte først, fikk pressa inn en time på slutten av dagen. Fikk vite at "jeg hadde et virus". Hvilket virus kunne de ikke si uten dypere test. Hang forresten et skilt på døra der det sto noe lignende som "om du tror du har coronaviruset, ikke kom inne, ring xxxxx xxxxx".

250 kr rett i vasken fordi lærern ikke følger statens regler... Men de som klager faller i karakter. Bare noen måneder igjen heldigvis

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
4 minutes ago, Heiheihade said:

Hadde selv influensa for noen dager siden,  eller hele forrige uke. Kom meg ikke på skolen, og midt i uka dukker det opp på nyhetene at man ikke lenger trenger legeerklæring for godkjent fravær. Men tror du læreren min gikk med på det? Å neidadu! 

Var bare å HUTE SEG til legen når man var sengeliggende. Ringte først, fikk pressa inn en time på slutten av dagen. Fikk vite at "jeg hadde et virus". Hvilket virus kunne de ikke si uten dypere test. Hang forresten et skilt på døra der det sto noe lignende som "om du tror du har coronaviruset, ikke kom inne, ring xxxxx xxxxx".

250 kr rett i vasken fordi lærern ikke følger statens regler... Men de som klager faller i karakter. Bare noen måneder igjen heldigvis

Interessant problemstilling. Og du vurderte aldri å klage til hans/hennes overordnede på skolen? Eller til fylke som står over skolene? Gå til rektor og be rektor betale legeregningen din?!

Endret av G
Lenke til kommentar
4 minutes ago, Heiheihade said:

Hadde selv influensa for noen dager siden,  eller hele forrige uke. Kom meg ikke på skolen, og midt i uka dukker det opp på nyhetene at man ikke lenger trenger legeerklæring for godkjent fravær. Men tror du læreren min gikk med på det? Å neidadu! 

Var bare å HUTE SEG til legen når man var sengeliggende. Ringte først, fikk pressa inn en time på slutten av dagen. Fikk vite at "jeg hadde et virus". Hvilket virus kunne de ikke si uten dypere test. Hang forresten et skilt på døra der det sto noe lignende som "om du tror du har coronaviruset, ikke kom inne, ring xxxxx xxxxx".

250 kr rett i vasken fordi lærern ikke følger statens regler... Men de som klager faller i karakter. Bare noen måneder igjen heldigvis

Her er det bare å ta til fornuften og ikke gå på skolen. Læreren gjør innlysende feil og det kan du bare klage på

  • Liker 3
Lenke til kommentar
5 minutes ago, G said:

Interessant problemstilling. Og du vurderte aldri å klage til hans/hennes overordnede på skolen? Eller til fylke som står over skolene? Gå til rektor og be rektor betale legeregningen din?!

Vurdert mye, men problemet er at læreren favoriserer. Holder du kjeft å aldri sier et kvekk tilbake, bare smiler å nikker så følger karakteren samme sti. Skulle du dermed være "vrang", med andre ord si læreren imot, da blir 5er plutselig til en 4er eller 3+. Er så kort tid igjen nå at jeg bare holder kjeft ang sånt så jeg kan ligge på 5 i faget til den læreren.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Just now, Heiheihade said:

Vurdert mye, men problemet er at læreren favoriserer. Holder du kjeft å aldri sier et kvekk tilbake, bare smiler å nikker så følger karakteren samme sti. Skulle du dermed være "vrang", med andre ord si læreren imot, da blir 5er plutselig til en 4er eller 3+. Er så kort tid igjen nå at jeg bare holder kjeft ang sånt så jeg kan ligge på 5 i faget til den læreren.

Sånn har det alltid vært. Klag til skolen og drit i det. Du vil oppleve at du får til det du vil uansett. Er du på videregående eller på ungdomsskolen?

Lenke til kommentar
8 minutes ago, Heiheihade said:

Vurdert mye, men problemet er at læreren favoriserer. Holder du kjeft å aldri sier et kvekk tilbake, bare smiler å nikker så følger karakteren samme sti. Skulle du dermed være "vrang", med andre ord si læreren imot, da blir 5er plutselig til en 4er eller 3+. Er så kort tid igjen nå at jeg bare holder kjeft ang sånt så jeg kan ligge på 5 i faget til den læreren.

Du har ingen foreldre som kan ta en alvorsprat med både rektor og læreren innkalt på teppe på samme møte da, og snakke litt fornuft til dem. Dersom karakteren synker i siste del, så kan det kanskje også klages på at ikke står i stil og at personlige grunner hos læreren har farget det. Hadde jeg vært den læreren etterpå et slik møte, så ville jeg vært forsiktig med å sette deg ned i karakter. Og dersom det måtte settes ned i karakter, så ville nok samme lærer tatt et lite møte med deg og forklart hvorfor.

Jeg har klaget en gang i mitt liv på en karakter for et fag. Jeg hadde ikke rett på en bedre karakter, men fikk det likevel, fordi klasseforstander hadde journalført og latt meg gå å tro at jeg hadde rett på den karakteren som jeg da endte med å få beholde ;)

Til og med skoler gir karakterer forskjellig. En kan regne med at videregående skoler man betaler en del for, vil gi bedre karakterer muligens også. De vil ihvertfall vokte seg litt for å gi for dårlige karakterer, dersom det ikke er åpenbart gode grunner for det.

Jeg tolker det bare til at du har en for stor redsel for autoriteter fordi du fortsatt er ganske ung.

Endret av G
  • Liker 2
Lenke til kommentar
12 minutes ago, Singo said:

Sånn har det alltid vært. Klag til skolen og drit i det. Du vil oppleve at du får til det du vil uansett. Er du på videregående eller på ungdomsskolen?

Det er VG3 studiespesialisering (siste året altså). Klør i fingrene for å komme seg på universitetet til de grader! Spesielt derfor jeg ikke vil si noe, er noen mnd igjen av 3 år med videregående. Hadde virkelig fått små-tårer i øyekroken om jeg datt ned 2 karakterer fra nå til juni. Har h*n heldigvis kun i ett fag da, men har det faget  relativt ofte... :) 

Endret av Heiheihade
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...