Gå til innhold

AMD XP m/ eller u/ boxed


sanyar

Anbefalte innlegg

Jeg har fått inntrykk av at AMD XP innebærer fare for at kjernen sprekker enten når man monterer cpu'en, eller under bruk pga at det mangler varmespreder slik som det sies i flere av hardware.no-testene.

 

 

Mitt spørsmål er da om en boxed-versjon av AMD XP vil fjerne problemet ved montering. Da vil man vel ikke komme direkte i kontakt med coren?

 

 

Men varmesprederen som mangler på XP prosessorene er vel heller ikke til stede i boxed-versjonen? Sprekkfaren som følge av manglende varmespreder vil vel da være like stor med boxed som uten boxed?

 

 

Jeg har ikke så mye penger å bruke på ny pc, og da er det et helt sentralt tema for meg om jeg skal velge Intel eller AMD:

 

 

1) gamble på at den rimeligere AMD-prosessoren ikke sprekker slik at jeg da sitter igjen med en ødelagt pc og blir nødt til å investere i enda en prosessor

 

 

2) bruke litt mer på en Intel-prosessor og da ikke ha særlig sprekkfare

 

 

AMD vil lønne seg dersom den ikke sprekker. Men jeg slipper risikoen ved å kjøpe Intel. Argh... valgets kvaler... blir vel enda en Intel (har aldri hatt AMD før, og de av kameratene mine som har hatt problemer med pcene sine er de med AMD. Statistikken taler imot AMD).

 

 

Er ikke ute etter en "nehei-johoi"-"diskusjon" om hvorvidt Intel er bedre enn AMD eller omvendt. Er egentlig bare ute etter å vite hva boxed har å si på sikkerheten for AMD XP.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Så lenge du er forsiktig med montering av kjøleribben (legger den plant nedpå og fordeler trykk på hele kjernen) så skal du ikke klare å ødelegge den.

Setter du den skrått nedpå derimot, så legger du alt trykk på kanten av kjernen, og det er fare for skade.

Snakker av egen erfaring, klarte å skade den første XP2500+'en min.

Men med #2 gikk det fint. :p

Lenke til kommentar
Skal litt t å knuse kjernen.. men jeg anbefaler IKKE boxed-pakken.. viftene suuger hard og da er det bedre å kjøpe ei skikkelig vifte utenom..

 

EDIT: Anbefaler AMD!!

HALLO?

 

Hva vet du egentlig om denne vifta (BOXED) ? Den er ikke så ille som alle 14tisser skal ha det til.

Den holder til det meste selv litt overklokking, klokka fra 1833 til 2300, med stabil maskin med en BOXED vifte.

 

Ser ingen grunn til å bytte den ut for en annen vifte (intill vannkjølinga kommer), den er billig, driftsikker og den båker ikke så sindsykt som enkelte andre vifte gjør.

Lenke til kommentar

Boxed kommer i en pakke med CPU og kjøler adskilt. Dvs. at du må montere det selv på samme måte som om du kjøper CPU + fritt valgt kjøler. Du får altså ikke noen beskytelse mot knusing.

 

Men jeg må få si at jeg ennå ikke har klart å knuse noen kjerner selv om jeg har montert kjøler minst 50 ganger på Athlon og Duron- CPU'er. Det har til tider også vært ganske mye brutal kraft for å få på plass kjøleren, fortsatt ingen knusing. Ingen jeg kjenner personlig har heller knust kjernen. (bare sett noen her på forumet) Så jeg tror det skal gå bra i 99% av tilfellene selv om sikkert 10% er ekstremt klønete. Det skal altså både ekstremt mye kløning til + en god porsjon uflaks.

 

Hvis du absolutt vil ha mekansik beskyttende lokk, som er den egentlige funksjonen til lokket, så har du faktisk to alternativer, ikke bare ett:

* Pentium4

* Athlon64 (ikke det samme som AthlonXP)

 

Begge disse har lokk.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...