Gå til innhold

seriekobling/paralell kobling


Anbefalte innlegg

Heisann, 

Sikkert mange som vil anse meg som en idiot igjen, men skal til med ny reciever idag og lurte på høyttaler setup.

Jeg har 4x front høyttalerer, 2 x yamaha ns-777 6ohm på hver sin side av tven, og 2 x klipsch rf82 8ohm på hver sin side av tven. Lurer da på om jeg skal kombinere serie og parallell kobling, eller bare serie koble de. Evt om jeg kan seriekoble og ha på de "sammenkoblingene" som jeg la med som bilde. Tenker evt serie/paralell kobling mot høyre/venstre med 1 av hver, center for seg selv, og 2 polk audio s10 som surround bak. Link til reciever https://www.elkjop.no/product/lyd-hi-fi/receiver-og-forsterker/STRDH790/sony-7-2-kanals-av-hjemmekino-receiver-str-dh790

På forhånd takk for hjelpen.

Mvh

Andreas

IMG_20200219_103311_resized_20200219_104406515.jpg

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Serie vil bety at du kjører sort på receiver inn på sort på første høyttaler, så fra rød på høyttaler til sort på neste høyttaler, og fra siste høyttalerens røde inn på receiverens røde.

Det er ikke å anbefale.

Parallell så kjører du alle sorte sammen og alle røde sammen.

Ikke noe av dette er anbefalt å gjøre for annet enn å teste for moro skyld. Blir ohm for lav for forsterkeren så kan den ryke.

 

Bildet du viser er bro-koblingen på mellom høyttalerens elementer. Den fjernes hvis du kjører 2 kabler til høyttaleren. Og lar den være hvis du kun kjører 1 kabel.

Lenke til kommentar
andotakah skrev (18 minutter siden):

Heisann! takk for svar :) 

Hvordan kan jeg evt få brukt alle 4 fronthøyttalerene om jeg kan spørre? Nylig fått opp auga for lyd etter jeg fikk 75" tv, så er ganske grønn.

Mvh

Andreas

Den forsterkeren du linket til er 7.2, med mulighet for høyde høyttalere.

Kjør kun 1 høyttaler pr utgang. 3 stk foran, Venstre, senter og høyre. Så er surround høyttalerene en fordel, men hvis det ikke er praktisk, så har du mulighet til å sette 2 i høyde foran over venstre og høyre. Men bør da opp mot taket, eller øvre del av TVen. Da må det velges i menyene på forsterkeren hva de utgangene helt til høyre sett bakpå forsterkeren er.

 

Har høyde selv foran, og det gir bra effekt i etter anlegg med 11 høyttalere.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...